Gadgets23.12.2021

Likken aan je TV tijdens kookprogramma’s


Japanse professor ontwikkelt de 'Taste the TV'

Zelf kijk ik niet naar Heel Holland Bakt en andere kookprogramma’s. Mijn vriendin is daar wel een groot fan van. Dat leidt soms tot heerlijke nieuwe culinaire ervaringen aan onze eettafel. Maar hoewel de meeste recepten die op tv bereid worden erg smakelijk ogen, is het soms ook een uitdaging om ze te proeven. Hoe mooi zou het zijn wanneer je de smaak van die gerechten kunt proeven voordat je ze zelf uitprobeert. Welnu, als het Homei Miyashita ligt, dan wordt dat binnenkort mogelijk. Hij ontwikkelde namelijk een prototype van een tv waar je aan kunt likken om de smaak van een gerecht te ervaren. Het apparaat heet, heel toepasselijk, Taste the TV (TTTV).

Lik en proef tijdens het kijken

Het apparaat maakt gebruik van een carrousel van tien ‘containers’ met smaakpatronen. Die kunnen worden gecombineerd om verschillende smaken te creëren. Het smaakmonster wordt vervolgens op hygiënische folie over een flatscreen-tv ‘gespoten’. Door aan de folie te likken kan de kijker die smaken ook echt proeven.

Onder de 1000 euro

Of en wanneer Taste the TV ooit op de markt zal komen is nog maar de vraag. De professor is in ieder geval al met verschillende producenten in gesprek om te onderzoeken of de technologie in de praktijk te brengen is en levensvatbaar is. Miyashita heeft er wel vertrouwen in. Te meer omdat hij diverse toepassingen voor de TTTV ziet.

Behalve het proeven van gerechten die op tv bereid worden zou het apparaat ook gebruikt kunnen worden bij de opleiding van koks. De productiekosten van de TTTV liggen volgens de professor ruim onder 1000 euro.

Maar de professor ziet ook mogelijkheden voor spelshows op tv. Nu is dat in Japan sowieso wel een dingetje. Ik weet niet of de programma’s nog steeds bestaan, maar heel wat jaren geleden waren op de Japanse tv al spelshows waarbij kandidaten geblinddoekt hun tong door een plank moesten steken waar vervolgens de meest vreemde eetbare en niet-eetbare producten van af gleden. Van sambal tot wilde kastanjes en van melk tot vissoep.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over TV

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Voor mannen die op zoek zijn naar een eigen plek om te ontspannen, te gamen, te socializen of gewoon even weg te zijn van de alledaagse drukte, is de mancave de ultieme ontsnapping. Of je nu een liefhebber bent van sport...

Lifestyle31.05.2023

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

Gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

De afgelopen weken zijn supportersrellen, vuurwerk ‘veldbestormers’ en het gooien van aanstekers, bier en batterijen naar spelers weer volop in het nieuws. Het een terugkerend fenomeen in het voetbal en we slagen er...

Entertainment18.04.2023

WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in Sheffield
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Deze week is een nieuw rapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor 2022 gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van conten...

Entertainment22.03.2023

Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Glasvezel heeft koper ingehaald

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederla...

Online11.01.2023

Glasvezel heeft koper ingehaald

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Philips kennen we als het bekende Nederlandse techmerk uit Eindhoven, maar inmiddels is het een heel ander bedrijf: meerdere bedrijven zelfs. De Hue-verlichting wordt bijvoorbeeld gemaakt door een ander bedrijf dan Phili...

Gadgets14.12.2022

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Een kijkje in de toekomst
Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Resea...

Entertainment09.06.2022

Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerd