Kwart meer slimme horloges verkocht in 2021

Kwart meer slimme horloges verkocht in 2021

Apple en Huawei leveren marktaandeel in, Samsung groeit

Vorig artikel Volgend artikel

Zoals zoveel producten en diensten lag de markt voor slimme horloges in 2020 een groot deel van het jaar op zijn gat door de corona pandemie. In 2021 is een flinke inhaalslag gemaakt, zo hebben de marktanalisten van Counterpoint becijferd, zonder overigens harde getallen te noemen. Het afgelopen jaar werden bijna een kwart meer smartwatches verscheept. Alleen al in het vierde kwartaal van 2021 gingen wereldwijd meer dan 40 miljoen slimme horloges over de toonbanken. Een record en bijna 15 miljoen meer dan in het tweede kwartaal van dat jaar.

Apple, Samsung en Huawei

Kijkend naar de marktaandelen van valt op dat ook bij de slimme horloges Apple (30,1%) en Samsung (10,2%) de twee marktleiders zijn. Vreemd is dat niet, aangezien veel mensen nu eenmaal kiezen voor een smartwatch van hetzelfde merk als hun smartphone.

Opvallend is wel dat in dit lijstje Huawei, als smartphone leverancier vrijwel volledig weggevaagd, nog in de top 3 staat met een marktaandeel van 7,7 procent. Blijkbaar vinden smartwatch gebruikers het gemis van Google-diensten voor hun slimme horloge niet echt een probleem.

Op de vierde en vijfde plek staan twee relatief onbekende merken; het Chinese imoo (5,2%) en Amazfit (5,1%). Zij worden gevolgd door Garmin (4,6%), Fitbit (3,8%), Xiaomi (3,6%) en Noise (2,6%).

Top-9-Smartwatch-Brands-2021-vs-2020-Counterpoint
De smartwatch marktaandelen in 2020 en 2021 (Bron: Counterpoint Research)

Groei dankzij goedkopere slimme horloges

Vergeleken met 2020 hebben twee van drie marktleiders – Apple en Huawei – allemaal marktaandeel moeten inleveren. Huawei had daar met 3 procent het meeste last van. Dat zal deels toch ook te maken hebben met de teloorgang van de smartphones van het Chinese merk. Apple verloor net geen 3 procent van haar marktaandeel. De nummer 2, Samsung, kreeg er 2,3 procent marktaandeel bij.

De analisten van Counterpoint stellen dat het leeuwendeel van de groei te danken is aan het succes van goedkope smartwatches, met een prijskaartje onder de 100 dollar. Het effect daarvan was ook te zien in India, waar het aantal verkochte smartwatches in een jaar tijd verviervoudigde.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...