16.07.2025
Gadgets

ENGWE MapFour N1 AIR: carbon e-bike voor forensen die geen compromis willen sluiten

By: Jeroen de Hooge

BlogGadgets

Een e-bike van carbon, met een gewicht van slechts 15,6 kilo en een actieradius tot 100 kilometer? Dat klinkt als een dure nichefiets, maar de nieuwe ENGWE MapFour N1 AIR laat zien dat het ook anders kan. Voor een bedrag net boven de 1.600 euro biedt deze elektrische fiets verrassend veel: slimme technologie, een strak design én een stevig performancepakket. Tijd om deze lichte krachtpatser onder de loep te nemen.

Carbon frame, stadsmentaliteit

Wat de N1 AIR meteen onderscheidt, is het gebruik van een carbonframe. Daarmee voelt de fiets licht en wendbaar, zonder in te leveren op stevigheid. En dat merk je, vooral als je hem dagelijks door de stad manoeuvreert of meerdere keren de trap op tilt. De e-bike weegt net iets meer dan 15 kilo – en dat is inclusief accu.

Visueel oogt de fiets strak en minimalistisch. Geen overbodige lijnen of poespas, wel een duidelijk sportieve uitstraling. Het stuur is recht, de banden zijn net iets breder dan gemiddeld en het display is helder zonder af te leiden. ENGWE mikt duidelijk op forensen die comfort én stijl zoeken.

Techniek onder de motorkap

De motor is een stille 250W Mivice-aandrijving in het achterwiel, goed voor 40 Nm koppel. Niet overdreven krachtig, maar wel precies genoeg voor stadsgebruik of licht heuvelachtig terrein. De actieradius – volgens de fabrikant tot 100 kilometer – hangt sterk af van je trapondersteuning en rijstijl. In de praktijk mag je rekenen op zo’n 40 tot 60 kilometer bij normaal gebruik.

Schakelen doe je met een Shimano 7-speed systeem, remmen gebeurt met mechanische schijfremmen. Dat laatste is misschien het enige minpuntje: hydraulisch remmen had deze fiets nóg completer gemaakt, zeker gezien het prijskaartje.

Wat wél opvalt, is de aanwezige slimme technologie. De N1 AIR beschikt over GPS-tracking, anti-diefstalsystemen en geo-fencing via een ingebouwde chip. Daarmee onderscheidt hij zich van veel andere fietsen in deze prijsklasse.

Veel opties in de ENGWE-app

Wat de M20 Air extra aantrekkelijk maakt, is de slimme connectiviteit via de Mapfour-app. Deze app biedt verrassend veel functies die normaal gesproken zijn voorbehouden aan duurdere e-bikes. Zo kun je een bewegingalarm inschakelen dat afgaat zodra de fiets wordt verplaatst na het vergrendelen, ideaal tegen diefstal. Ook is er een inductieve ontgrendeling, waarmee je de fiets automatisch kunt ontgrendelen zodra je smartphone in de buurt komt. Daarnaast kun je een geofence instellen, een ontgrendelwachtwoord instellen, en zie je uitgebreide informatie over firmwareversies en status van je e-bike. Deze digitale laag geeft de M20 Air een slim, premium gevoel – en dat voor een prijs die verrassend toegankelijk blijft.

Engwe-Mapfour-N1-Air-9
Mapfour-N1-Air-app

Review: Mapfour N1 Air

Na levering van de e-bike moet je hem wel even zelf in elkaar zetten. Het achterwiel is voorgemonteerd dus iedereen zonder 2 linkerhanden kan dit prima zelf. De instructies zijn duidelijk, en al het benodigde gereedschap is meegeleverd.

Na monteren is het eerste dat je doet de e-bike koppelen aan de ENGWE app (iOS & Android). Uiteraard is hij ook te gebruiken zonder app, maar dan lever je in op de mogelijkheden. Dingen als Inductive Unlocking of een wachtwoord instellen om hem te ontgrendelen zijn functies die niet wilt missen.

Tijdens de eerste meters op de ENGWE Mapfour N1 Air valt direct op hoe licht en wendbaar deze e-bike is. Dankzij het carbon frame voelt de fiets toch erg solide aan, en is hij nog gewoon eenvoudig in een fietsenrek te stallen.

De ondersteuning van de 250W motor komt soepel op gang en voelt natuurlijk aan, zeker in de lage en middelste standen. In de stad accelereert hij lekker vlot en daarmee is het ook een perfect model voor korte ritten of dagelijkse woon-werkverkeer. Verder is de zithouding zeker comfortabel, al merk je bij langere ritten wel dat de vering beperkt is. Iets dat je ook op klinkers of drempels zal merken.

Wat verder opvalt, is hoe stil en direct de aandrijving werkt. Het geeft je het gevoel dat je net dat extra zetje krijgt zonder dat het onnatuurlijk aanvoelt. In combinatie met de slimme functies uit de ENGWE-app voelt de N1 Air als een moderne, praktische keuze voor wie een lichte, connected e-bike zoekt voor vooral stedelijk gebruik.

De schijfremmen doen hun werk prima, al maar bij hogere snelheden mogen ze iets krachtiger reageren. Al met al is het een fiets die verrast door zijn eenvoud, slimme tech en rijcomfort binnen de bebouwde kom.

Conclusie

De ENGWE MapFour N1 AIR is een opvallende verschijning in het huidige e-bike-aanbod. Licht, fraai vormgegeven en verrassend goed uitgerust. Ideaal voor wie dagelijks in de stad fietst, en daarbij op zoek is naar comfort zonder de nadelen van een zware of logge e-bike. Het enige dat je wel in de gaten moet houden is de werkelijke actieradius (hangt erg af in welke stand je fietst) en het type remmen – maar verder is dit een heel compleet pakket.

Share this post