Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Vorige week onthulde Apple haar eerste VR-bril, de Vision Pro. Het duurt nog even voordat die in de winkels ligt, maar in China zal Apple hoogstwaarschijnlijk een andere naam voor de bril moeten bedenken. Het feit wil namelijk dat Huawei de naam Vision Pro al in 2019 heeft geclaimd in haar eigen land. In 2021 werd die claim door het Chinese merkenregister definitief aan Huawei toegewezen, zo werd opgemerkt door MyDrivers.
Huawei heeft de naam Vision Pro in China beschermd
Huawei gebruikt de Vision merknaam voor verschillende producten, zoals smartphones en tv’s. De naam Vision Pro is tot eind november 2031 beschermd en exclusief eigendom van Huawei. Of Apple van plan is met Huawei te gaan onderhandelen over het gebruik van die merknaam, is niet bekend. Maar, gezien de spanningen tussen de Amerikaanse en Chinese overheden en bedrijven – vooral gevoed door de al jaren woedende handelsruzie en boycot van Chinese producten in de VS (en veel westerse landen) – lijkt de kans klein dat twee tech-giganten daar uit zouden komen.
Eerst maar eens afwachten of Apple van plan haar VR-bril uiteindelijk ook in China op de markt te brengen. De meest voor de hand liggende optie is dat Apple dan een andere naam kiest, maar dat is niet bepaald een strategie die de Amerikaanse fabrikant prefereert. Ze zouden natuurlijk ook ervoor kunnen kiezen om de naam Vision Pro te handhaven, en dan maar te kijken of een eventuele arbitragezaak goed uitpakt. En VR-bril is immers een totaal ander product dan een tv of smartphone. Het feit dat het beiden elektronische gadgets zijn, is wel een risico voor de kansen van Apple.
Chinees chauvinisme voorspelt niet veel goeds voor Apple
Nog ongewisser is de gedachte dat een Chinees merkenbureau partij zou kiezen voor Apple. Over het algemeen zijn die namelijk nogal nationalistisch, of chauvinistisch, ingesteld. In het verleden hebben Westese fabrikanten zelfs al meerdere keren bot gevangen wanneer ‘Chinese Copycat’ fabrikanten schaamteloos producten en merknamen van, bijvoorbeeld, Nokia of Sony kopieerden.
Pogingen om die Chinese fabrikanten in eigen land aan te pakken en juridisch af te dwingen dat ze daarmee stopten en andere merknamen te gebruiken, liepen vrijwel altijd op niets uit. Mocht Apple besluiten de Vision Pro bril onder dezelfde naam in China op de markt te zetten, zonder eerst met Huawei afspraken te maken over het gebruik van die naam, dan denk ik dat de kans 99,999% is dat Apple bij een arbitragezaak aan het kortste eind trekt. Wordt wellicht vervolgd!
Verder lezen over Apple
Technology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile10.09.2024
iOS 18 komt eraan: dit is wat Apple allemaal vernieuwt
Gadgets09.09.2024
Apple Event: iPhone 16, maar ook nieuwe Apple Watches & Airpods
Mobile09.09.2024
iPhone 16 onthuld: Apple gaat groot, groter, grootst
Online30.08.2024
Spotify Connect werkt niet meer goed op de iPhone
Social Media28.08.2024
Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad
Mobile26.08.2024
Apple kondigt aan wanneer iPhone 16 wordt onthuld
Mobile26.08.2024
5 verbeteringen die we verwachten van iPhone 16
Verder lezen over China
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Verder lezen over Huawei
Mobile10.09.2024
Huawei komt met duurste toestel tot nu toe: Huawei Mate XT Ultimate Design
Drievouwdig schermMobile03.09.2024
Huawei onthult telefoon met 3 schermen op een bijzonder moment
Mobile20.08.2024
Huawei maakt driedubbele vouwtelefoon met 10 inch-scherm
Tech in Asia25.07.2024
Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie
Tech in Asia05.06.2024
Huawei Pura 70 maakt indruk op Chinese smartphonemarkt
Gadgets01.06.2024
Huawei Watch Fit 3: elegante smartwatch met prima prestaties
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Tech in Asia07.03.2024