De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Nieuws en andere informatie wordt veelvuldig via de tablet en smartphone bekeken. Dit gebeurt echter op een hele andere manier dan bij traditionele media. Als mensen informatie zoeken op een smartphone of tablet, bekijken ze tegelijkertijd ook andere media. Zo blijkt uit het Mobiele Nieuws onderzoek in opdracht van Telegraaf Media Nederland onder meer dan 600 smartphone- en tabletgebruikers.
Op het werk wordt de computer verreweg het meest gebruikt als nieuwsmedium. De tablet wordt op het werk nog niet vaak bekeken voor nieuws. Na het werk en in het weekend stijgt het tabletgebruik sterk. In het weekend bekijken tabletbezitters zelfs vaker nieuws op de tablet dan op de computer.
Onderweg, tijdens de lunch en op het toilet, is de smartphone het meest gebruikte nieuwsmedium. Op het werk wordt de computer het meest gebruikt, maar is de smartphone een goede tweede. Opvallend is dat voor het slapen gaan, mensen vaker nieuws op hun smartphone en tablet bekijken dan naar tv.
Second screen
Tijdens het tv kijken, gebruikt 60% van de tabletbezitters ook de tablet. De smartphone wordt ook door meer dan de helft bekeken tijdens het tv kijken. Ook andere media moeten aandacht delen met de mobiele media. Thuis wordt nieuws door tabletbezitters vaker op de tablet bekeken dan op de computer.
Nieuws interactiever
Als mensen nieuws bekijken op smartphone en tablet, doen ze ook andere activiteiten. Ze bekijken andere informatie, e-mailen, zitten op social media en zoeken productinformatie op. Verder bellen ze tussendoor met vrienden en familie. Het gevolg is dat er veel interactiever met nieuws wordt omgegaan. Nieuwsberichten worden doorverteld (80%), getoond aan anderen (66%) of doorgemaild (54%). Ongeveer de helft van de smartphone- en tabletbezitters reageert op nieuwsberichten.
“Dat nieuws anders wordt geconsumeerd door nieuwe media wisten we. Interessant is dat het onderzoek inzichtelijk maakt hoe informatie op beide mobiele media wordt verkregen. Hierbij wordt de tablet wel op een andere manier gebruikt dan de smartphone. Adverteerders kunnen hun communicatiestrategie afstemmen op het mediagebruik,” aldus Niels van Dijken, sr. Researcher Bureau Consumenten Onderzoek.
Verder lezen over Infographic
Gaming31.10.2024
Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25
DC Business13.06.2024
De voordelen van visuele content in e-learning
DC Business07.10.2021
Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?
Vacatures26.02.2020
10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]
Social Media10.12.2019
Social Media Cheat Sheet voor 2020
E-mail25.02.2019
[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie
advertorialOnline23.12.2018
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?
Nederland gaat voor keuzevrijheidSocial Media11.12.2018
Het Social Media Cheat Sheet voor 2019
Verder lezen over Smartphone
Mobile02.12.2024
Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is
Mobile27.11.2024
Samsung Galaxy S25 Ultra? Nieuwe video lekt uit op Reddit
Mobile21.11.2024
OPPO Find X8 Pro aangekondigd met 4 camera’s aan de achterkant
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Mobile16.10.2024
Android 15 is nu uit: wat brengt de update?
Mobile15.10.2024
Nieuw op smartphones: de digitale detox-modus
Mobile07.10.2024