​Het schizofrene Trial by Media: kijkers naar de andere rijbaan

​Het schizofrene Trial by Media: kijkers naar de andere rijbaan

Vorig artikel Volgend artikel

Hoeveel we ook houden van de documentairereeksen op Netflix, Trial by Media hadden we achteraf gezien misschien liever overgeslagen. Het is natuurlijk nogal dubbel: deze reeks bespreekt per aflevering een geruchtmakende rechtszaak uit de laatste vier decennia. En met deze documentairereeks wil Netflix juist laten zien welke invloed media-aandacht kan hebben op de uitkomst van een rechtszaak. En vooral: op de emoties van mensen: slachtoffers, nabestaanden, ‘fans’ en uiteindelijk ook de jury.

Trial by Media

Het is alsof je naar een auto-ongeluk kijkt. De toon van de nieuwe Netflix-docureeks Trial by Media wordt al meteen gezet bij de eerste aflevering. Deze zoomt in op een verhaal van een man die in een Jerry Springer-achtige talkshow te horen kreeg dat zijn beste vriend verliefd op hem was. Misschien niet de meest tactische manier om zoiets persoonlijks te onthullen, maar wellicht is iemand twee dagen later doodschieten een iets te rigoureuze reactie.

In de aflevering wordt uiteengezet wat er allemaal heeft plaatsgevonden. Niet zozeer hoe deze man tot zijn daad kwam, want daar draait het in Trial by Media niet om. Het gaat vooral om het gedeelte wanneer Vrouwe Justitia zou moeten zegevieren. Het is goed dat ze een blinddoek voor heeft, want wat zich bij elke rechtszaak in deze docu ontvouwt doet pijn aan de ogen. Aan de andere kant kan het ook de tongen losmaken.

Vreemde verhalen

Het verhaal over de talkshow bijvoorbeeld, daarin wordt zo hard gediscussieerd over de rol die de talkshowhost en de producenten hadden, dat het uiteindelijk vooral lijkt alsof zij dat geweer kochten, vasthielden en de trekker overhaalden. Elk verhaal in deze reeks heeft zo’n vreemde twist, waarbij je, nu je het van een afstandje ziet, alleen maar met open mond kunt toezien welk vreemde effect de aanwezigheid van camera’s op mensen hebben.

En niet alleen op mensen: op groepen, gemeenschappen, steden en uiteindelijk zelfs een heel land. Of het nu gaat om een politicus die verkeerd bezig is, een man die zichzelf wilde beschermen in de metro of een man die doorboord werd met 41 kogels om… ja, het antwoord daarop kun je het beste zelf invullen. Elk verhaal laat je je voelen als een voyeur. Alsof je stiekem van de buitenkant naar binnen kijkt en alsof je er zelf even niets aan hoeft te doen.

Netflix documentaire over de media

Hoewel Trial by Media in elke aflevering weer een nieuw verhaal vertelt, lijkt het doel voor de hele reeks hetzelfde te zijn. Dit programma is gemaakt om je weer even te wijzen op enerzijds de enorme aanwezigheid van media, maar anderzijds ook de invloed hiervan. Het zijn vaak niet eens de mensen die columns in de krant schrijven die die macht uitoefenen, maar juist de ego van de mensen die juist nooit die kans krijgen. De documentairereeks Trails by Media biedt daar een optekening van, maar mooi is die allerminst.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan zweeft ze ergens in de wondere wereld van entertainment of in een vliegtuig naar een toffe plek in de echte wereld. Mario...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies