Entertainment23.02.2015

Het Coca Cola flesje bestaat inmiddels honderd jaar


Op 16 november wordt de ronde Contourfles 100 jaar (1915 - 2015)

Door de jaren heen is het flesje van Coca-Cola beroemd geworden bij mensen over de hele wereld. En nu in 2015 viert de meest populaire frisdrank ooit dat dat flesje bekend als de ‘contour’ inmiddels 100 jaar bestaat. Maar heb je je ooit afgevraagd wat een
Coca-Cola flesje tot een Coca-Cola flesje maakt? Bekijk de volledige tijdlijn en ontdek het verhaal achter het meest iconische kenmerk.

Coca-Cola werd niet altijd in flesjes en blikjes verkocht, het werd oorspronkelijk verkocht vanuit traditionele sodafonteinen. De eerste Coca-Cola flesje werden in 1899 verkocht – maar het duurde nog 16 jaar voordat de iconische vorm ontstond van het Coca-Cola flesje dat we allemaal kennen!

In 1915, met steeds meer concurrenten die het ontwerp van de eerste fles kopieerden, lanceerden Coca-Cola een wedstrijd in Amerika waarbij glasfabrikanten werden uitnodigenodigd om “een fles die zo verschillend is dat je ze in het donker, op de tast zou herkennen” te creëren. De Roots Glass Company uit Indiana won de wedstrijd met haar op een cacaoboon geïnspireerde design, hoewel elk detail van de fles geheim gehouden werd totdat het patent was goedgekeurd.

coca_cola_100_jaar_1915
coca_cola_100_jaar_1915

Toen het flesje 90 jaar werd, kreeg het inmiddels beroemde contour Coca-Cola flesje een nieuw jasje! Vijf bedrijven uit vijf continenten werden gevraagd om een aluminium versie te maken van de iconische fles als onderdeel van onze Magnificent 5 campagne.
En nu in 2015 viert de Coke fles een belangrijke verjaardag! Op 16 november wordt de ronde Contourfles 100 jaar. Bekijk de volledige timeline van het iconische Coca-Cola flesje
hier

coca_cola_100_jaar_2015
coca_cola_100_jaar_2015
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Coca-Cola

The Undrinkable Can een blikje Cola wat je niet kunt opdrinken

Zou jij een blikje Coca-Cola kopen wat je niet kunt opdrinken en dan ook nog eens voor een bedrag van meer dan 100 dollar. Rare vraag, raar idee, of toch niet want wat is er precies aan de hand in het Mexicaanse Chiapas?...

Coffee corner08.02.2024

The Undrinkable Can een blikje Cola wat je niet kunt opdrinken

Coca Cola maakt op bijzondere wijze entree in metaverse

Coca-Cola heeft vanaf nu een Byte. Geen bite, maar een Byte. Het colamerk komt namelijk met een frisdrank die in eerste instantie in het metaverse beschikbaar is, waarna het over een paar weken de oversteek maakt naar de...

Metaverse05.04.2022

Coca Cola maakt op bijzondere wijze entree in metaverse

Cola met een Byte?
Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken

Er begint een bijzondere boycot op gang te komen: voetballers op het EK voetbal die niets te maken willen hebben met grote frisdrank- of biermerken. Het begon allemaal met Christiano Ronaldo. Voor de eerste wedstrijd van...

Marketing17.06.2021

Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken

Wat is er aan de hand?
​Coca-Cola: hoe zit het nou met dat geheime ingrediënt?

Op deze dag in 1892 gebeurde er iets groots voor Coca Cola. Het begon weliswaar in 1885 met de uitvinding van cola, maar het werd pas echt een bedrijf in 1892. It Atlanta, Georgia werd The Coca-Cola Company een feit. In...

Nieuws29.01.2021

​Coca-Cola: hoe zit het nou met dat geheime ingrediënt?

Coca-Cola introduceert fles gemaakt van oceaanplastic

Coca-Cola heeft een eerste fles geïntroduceerd die deels van plastic uit oceanen en zeeën is gemaakt. Het gaat om een prototype van een plastic fles, waarvan het materiaal grotendeels vervaardigd is uit ingezameld en g...

Nieuws08.10.2019

Coca-Cola introduceert fles gemaakt van oceaanplastic

Niet recyclen? Dan hoef je ook geen Coca-Cola te drinken!

Coca Cola lanceert haar zomercampagne met een bijzondere boodschap: "Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle". Met de campagne hoopt Coca-Cola consumenten bewust te maken van de noodzaak om te recyclen en...

Marketing06.06.2019

Niet recyclen? Dan hoef je ook geen Coca-Cola te drinken!

Coco-Cola realiseert de hoogste mediawaarde

De mediawaarde van van een merk is het resultaat van alle aandacht die een merk krijgt, zowel betaald als onbetaald: paid, owned en earned media bij elkaar. Van de top 20 foodmerken in Nederland genereert Coca-Cola de ho...

Marketing13.07.2017

Coco-Cola realiseert de hoogste mediawaarde

van de top 20 foodmerken
Coca-Cola en Coca-Cola Zero koken: je schrikt van het resultaat

Op Facebook kwam dit filmpje voorbij en daar heb ik toch wel even met open mond naar zitten kijken. Misschien is het voor jou oud nieuws, ik zie het voor het eerst. In twee verschillende pannetjes worden blikjes Coca-Col...

Coffee corner07.03.2017

Coca-Cola en Coca-Cola Zero koken: je schrikt van het resultaat