​Minimaliseer fouten met klantdata bij het inzetten van e-mail marketing

​Minimaliseer fouten met klantdata bij het inzetten van e-mail marketing

Koppel systemen en zorg voor uniformiteit van je bedrijf

Vorig artikel Volgend artikel

Zowel grote als kleinere organisaties hebben vaak een berg aan gegevens over klanten en relaties beschikbaar. Een groot probleem is vaak wel dat deze data niet altijd uniform is. Diverse systemen die binnen organisaties gebruikt worden en de verschillende manieren waarop gegevens worden verzameld, zorgen ervoor dat data versnipperd raken. Handmatige im- en exports kunnen simpelweg fouten opleveren waardoor een klant met een tussenvoegsel in zijn naam, bijvoorbeeld meneer de Vries, in de e-mail wordt aangesproken met meneer de de Vries. Dit staat erg slordig en kan negatief overkomen bij de klant. Maar hoe pak je dit soort fouten aan?

Een goed en uniform databestand is erg belangrijk voor organisaties. Als dit niet op orde is, beperkt dit je tevens in het uitoefenen van diverse marketingactiviteiten. Door het koppelen van het CRM-systeem met de e-mail marketing tool zorg je ervoor dat de data uit je CRM leading is waardoor fouten met klantdata worden geminimaliseerd. Daarnaast kun je marketingprocessen aanscherpen en versnellen doordat de systemen ‘met elkaar praten’ waardoor je marketingactiviteiten aan elkaar kunt koppelen met het instellen van triggers. Dit zijn acties die automatisch afgaan nadat een specifieke actie is uitgevoerd, bijvoorbeeld het automatisch versturen van extra informatie via e-mail nadat iemand de brochure op de website heeft gedownload. Andersom kunnen door de koppeling acties en reacties naar aanleiding van je e-mailcampagnes weer netjes bij klanten (en prospects) worden geregistreerd in het CRM-systeem.

Ook afmeldingen en bounces worden in beide systemen verwerkt waardoor de kans flink wordt verkleind dat iemand die zich heeft afgemeld voor de nieuwsbrief toch nog een commerciële e-mail van deze organisatie ontvangt. Uit recentelijk e-mailonderzoek onder 1902 consumenten blijkt namelijk dat maar liefst 36 procent van de respondenten na het afmelden toch nog een of meerdere e-mails ontving. Dit aantal is opvallend hoog en naast dat dit frustrerend is voor degene die zich heeft afgemeld, kunnen bedrijven een fikse boete krijgen door de strenge regels die hieraan zijn verbonden.

Er zijn dus genoeg redenen te bedenken om aan de slag te gaan met klantdata, al is het alleen al voor het overzicht binnen de organisatie en het juiste klantbeeld. De DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association) besteedt op donderdag 27 november aandacht aan dit onderwerp in een kennissessie, waarbij KPN, Samsung Electronics Benelux en Thermen Bussloo vertellen hoe zij dit hebben aangepakt. 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies