E-mail30.10.2014

​De Nederlander & devices: alles over smartphones, tablets en internettoegang


Op 28 oktober jl. verscheen Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014. Dit onderzoek beschrijft hoe de Nederlander e-mailt en appt. Ook geeft het onderzoek antwoord op vragen als: hoe zit het met ons smartphonebezit, tablets, besturingssystemen en onze voorkeuren voor internettoegang?

Nagenoeg iedereen onder de 35 heeft een smartphone

De Nederlander bezit een smartphone. Een gemiddelde van 82% is hoog. En iedere Nederlander die jonger is dan 35 heeft zeker een smartphone. Alleen de 65-plussers scoren met 49% smartphonebezit aan de lage kant. In deze groep is het zo’n beetje fiftyfifty. De helft een smartphone; de andere helft een eenvoudig mobieltje.

Uiteindelijk zal het eenvoudige mobieltje verdwijnen. Een telefoon met een cijfertoetsenbord zonder touchscreen waarmee je alleen kunt bellen en sms’en, behoort anno 2014 tot het technologische stenen tijdperk.

Heeft u een smartphone?

Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1899
Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1899

Google Android en Apple iOS meest gebruikte besturingssystemen

De volgende vraag is natuurlijk: welk besturingssysteem is populair onder de Nederlander? Google Android en Apple iOS hebben samen 92% van de markt in handen. Grofweg bedient Android twee derde van de markt en iOS een derde. Er zijn slechts enkele procentjes voor de rest: Windows Phone, BlackBerry en Symbian. Wat opvalt, is dat de eens zo populaire BlackBerry nagenoeg van het toneel verdwenen is.

Welke besturingssysteem heeft uw smartphone?

Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1561
Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1561

Internettoegang via een vast abonnement en steeds meer tablets

Als de Nederlander wil internetten via zijn telefoon, dan het liefst met een vast abonnement. Slechts 20% gebruikt alleen wifi. Behalve onder de jeugd. 38% van de 14-17 jarigen geeft aan alleen via wifi internettoegang te hebben.

Hoe heeft u toegang tot internet op uw mobiel?

Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1564
Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1564

Daarnaast neemt het tabletbezit toe. Vorig jaar gaf 52% aan een tablet in huis te hebben. Dit jaar is dat percentage opgelopen tot 59% en dat laat nog veel ruimte voor groei in de komende jaren.

48% van de tabletbezitters heeft een iPad

Maar niet alleen smartphones zijn populair, ook tablets. En de iPad van Apple is de populairste tablet van dit moment. Maar liefst 48% van de Nederlanders met een tablet heeft een iPad in huis. Samsung is de nummer twee leverancier van tablets in Nederlandse huishoudens, maar ligt dus behoorlijk achter op Apple. Het verschil tussen de nummer één en twee is maar liefst 21%.

Welk merk tablet heeft u?

Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1115
Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1115

Overige spelers verliezen marktaandeel

Een trend die dit jaar zichtbaar is: Apple en Samsung verstevigen hun aandeel in de tabletmarkt. Beide organisaties waren in 2013 ook al marktleider, maar toen hadden ze gezamenlijk een kleiner deel van de markt in handen. Zo groeide Samsung in 2014 van 21% naar 29% en Apple van 45% naar 48%. De concurrentie is hierdoor op verdere achterstand gezet.

Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1115
Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1115

Meer weten?

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 geeft op nog veel meer vragen een antwoord. Het doet niet alleen uitspraken over onze devices, maar ook over bijvoorbeeld: leesmomenten, de populariteit van e-mail, ons online koopgedrag, onze redenen voor afmelden en spam. Het onderzoek geeft in 37 conclusies aan hoe de Nederlander anno 2014 omgaat met e-mail.

Deze blogpost is geschreven door Hendrik Westerhuis – Senior Content Developer @ Blinker BV.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Onderzoek

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Je eet ze niet bewust, maar je krijgt ze toch volop binnen: microplastics. Waar denk je dat die uiteindelijk terechtkomen? Ja, daar ook. Maar niet alleen daar...

Nieuws24.04.2024

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Het is niet wat je denkt
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Is het een 1 april-grap, of is het echt? Het snijdt in ieder geval een belangrijk punt aan: Lenna, een vrouw die in 1972 in de Playboy stond als centerfold en eigenlijk Lena Forsén heet, wil niet meer worden gebruikt in...

Technology01.04.2024

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

Er wordt nog steeds volop gezocht naar alternatieven voor plastic. We hebben bijvoorbeeld in de supermarkt al geen weggooibordjes meer van plastic, maar alleen van karton. Weggooi-messen? Die zijn van hout. Bomen geven o...

Nieuws29.03.2024

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

NASA is zich de afgelopen tijd bijna volledig aan het focussen op Artemis, de maanmissies die ervoor gaan zorgen dat we veel meer ontdekken over wat wij met de maan kunnen. Maar ook de eerste keer dat een vrouw en een zw...

Technology29.03.2024

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen