E-mail16.10.2018

Langzaam van Mobile First naar Mobile Only?


Vorig jaar rond deze tijd plaatste ik een blog over het Nationaal E-mail Onderzoek en de rol van mobiel in dit onderzoek. Ik liet toen met cijfers uit dit onderzoek zien hoe het gesteld is met de adoptie van mobiel in relatie tot a) e-mail en b) shopping. Nu is inmiddels het Nationaal E-mail Onderzoek 2018 verschenen en uiteraard heb ik gekeken of dat wat ik vorig jaar schreef nog steeds opgaat. En wat denk je? Jawel hoor. Sterker nog, mobiel is nog dominanter aanwezig.

Smartphone is nog populairder geworden om e-mail op te lezen

De smartphone is natuurlijk niet meer weg te denken uit ons leven. Steeds jonger hebben we al zo’n ding in onze zak of tas zitten. We zijn er helemaal mee vergroeit. De mobiele ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Je bereik is door de jaren heen steeds beter geworden. De snelheid van het mobiele internet is steeds beter geworden. We zijn van 2G naar 3G naar 4G naar bijna 5G gegaan. Er is tegenwoordig overal wifi beschikbaar en gebruikskosten zijn inmiddels overal in Europa hetzelfde als in je thuisland. Als je aan e-mailmarketing doet, dan moet je mail er first and foremost tip-top uitzien op mobiel.

Kijken we naar het de resultaten uit het Nationaal E-mail Onderzoek door de jaren heen, dan zien we dat sinds 2015 de smartphone het meest gebruikte device is om e-mail op te lezen. Gemiddeld over alle leeftijdscategorieën heen leest in 2018 46% van de respondenten zijn of haar e-mail op zijn of haar mobiele telefoon. In 2015 was dat nog 36%, in 2016 was dat 37% procent en in 2017 was dat al 43%.

mobile_first
mobile_first

22% shopt online via een smartphone

In het Nationaal E-mail Onderzoek wordt jaarlijks niet alleen gekeken naar welk device de Nederlander gebruikt om zijn aankopen te doen online. En ook hier zien we een toename in het gebruik van de smartphone. In 2016 kocht 12% van de Nederlanders online via een smartphone. In 2017 was dat percentage al 16% en nu in 2018 is dat percentage inmiddels 22%. Ook dit jaar zien we weer een afname in het aantal mensen dat niet online koopt. In 2016 9%, in 2017 6% en in 2018 5%.

online_shopping_device
online_shopping_device

Mobile stats – gaan we naar een mobile only wereld?

Graag pak ik naast het Nationaal E-mail Onderzoek nog even door op andere (internationale) onderzoeken over Mobile. Omdat we steeds meer tijd spenderen op mobiel en steeds meer doen met onze mobiel, rijst natuurlijk de vraag of we in mobile only wereld over gaan. Kijken we naar China en het gebruik van WeChat aldaar, dan is die vraag voor China al beantwoord: Ja. In feite kun je in China WeChat openen en alles ermee doen wat je nodig acht, variërend van: chatten, posten, shoppen, scannen, betalen, sms-en. Echt alles wordt door WeChat gefaciliteerd. In Europa en de US zijn we niet zo ver dat we alles met 1 app op onze mobiel afkunnen, hoewel de Googles, Amazons en Facebooks van deze wereld dat wellicht wel graag zouden willen. Ter afsluiting, nog even wat mobile stats op een rijtje:

  1. Sinds januari 2018, zijn er meer dan 3,7 miljard unieke mobile internet users wereldwijd. Bron: Statista
  2. Mobile devices gaan er voor zorgen dat bijna 80% van het wereldwijde internetgebruik in 2018 mobiel wordt. Bron: Zenith
  3. 50% van de tijd die een consument spendeert aan digitale media is aan mobiele apps. Bron: comScore
  4. 90% van alle smartphone eigenaren gebruikt hun telefoon terwijl ze een aankoopbeslissing doen in een fysieke winkel. Bron: Marketing Land
  5. Men verwacht dat in de U.S. in 2019, mobile advertising goed is voor 72% van alle digital advertising uitgaven. Bron: Marketing Land

Benieuwd naar alle resultaten van het Nationaal E-mail Onderzoek? Download het hier.

Mark van den Berg

Mark van den Berg is bij Spotler (ontstaan na het samengaan van de bedrijven Blinker en MailPlus) verantwoordelijk voor het marketing- en partnerkanaal. Hij schrijft voor DutchCowboys voornamelijk blogs op het gebied van e-mail marketing, marketing automation en inbound marketing. Zowel strategische visie artikelen als operationele tips & tricks komen hierbij aan bod.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Onderzoek

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Deze week is in Brussel de eerste Factcheck-marathon van de Lage Landen van start gegaan. Pointer (KRO-NCRV) gaat samen met 6 redacties 10 dagen lang beweringen van politici controleren. Naast partner AD doen dit keer 5 Belgische partijen mee: VRT, RTBF, Factcheck Vlaanderen, Knack en deCheckers.

Nieuws27.05.2024

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Twijfelen leidt gemiddeld genomen tot betere besluiten

Over twijfelaars wordt soms met een zekere minachting gesproken. Ze zouden dralen, nauwelijks doorpakken of niet durven te beslissen. Uit verschillende onderzoeken van de afgelopen jaren blijkt echter dat wij twijfelaars letterlijk het voordeel van de twijfel zouden moeten gunnen.

Online01.05.2024

Twijfelen leidt gemiddeld genomen tot betere besluiten

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Je eet ze niet bewust, maar je krijgt ze toch volop binnen: microplastics. Waar denk je dat die uiteindelijk terechtkomen? Ja, daar ook. Maar niet alleen daar...

Nieuws24.04.2024

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Het is niet wat je denkt
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Verder lezen over Smartphone

Dunne barsten op iPhone en Apple Watch niet meer gedekt

Het nieuwe beleid van Apple kan een reden zijn voor mensen om voorzichtiger met hun gadgets om te springen. Barstjes worden niet meer gefikst.

Mobile07.06.2024

Dunne barsten op iPhone en Apple Watch niet meer gedekt

Leica’s nieuwe app is voor wie de oude cameralook terugwil

Leica heeft een nieuwe app die heel geschikt blijkt te zijn voor wie terugverlangt naar oude camera’s. Het is de Leica Lux-app en je vindt in deze app verschillende kleurprofielen waarmee je de oldschool camera-looks kunt recreëren.

Mobile06.06.2024

Leica’s nieuwe app is voor wie de oude cameralook terugwil

Huawei Pura 70 maakt indruk op Chinese smartphonemarkt

Sinds de lancering in april heeft Huawei's Pura 70-serie in China nogal wat indruk gemaakt op de smartphonemarkt. Van het nieuwe toestel, de: Pura 70, Pura 70 Pro, Pura 70 Pro+ (meest populair) en Pura 70 Ultra, zijn al bijna 2 miljoen eenheden verkocht.

Tech in Asia05.06.2024

Huawei Pura 70 maakt indruk op Chinese smartphonemarkt

WhatsApp helpt je in de strijd tegen veel te veel meldingen

WhatsApp heeft een nieuwe functie om het wat rustiger voor je te maken wanneer je de app opent. Een beetje rust.

Mobile22.05.2024

WhatsApp helpt je in de strijd tegen veel te veel meldingen

Er komt eindelijk een app van Winamp

Mediaspeler Winamp krijgt een app. De retro-tool voor PC's maakt binnenkort de overstap naar smartphones. Ook de PC-tool wordt verbeterd.

Mobile20.05.2024

Er komt eindelijk een app van Winamp

Google Pixel 8a is officieel: lijkt veel op Pixel 8 en 8 Pro

Google heeft zijn nieuwe midrange-toestel Pixel 8a aangekondigd. Het toestel lijkt erg op het vlaggenschip van Google.

Mobile07.05.2024

Google Pixel 8a is officieel: lijkt veel op Pixel 8 en 8 Pro

Wanneer geef ik mijn kind zijn of haar eerste telefoon?

Je kind vraagt al even om een mobiele telefoon, de eerste klasgenootjes of oudere broer en zus hebben er al een. Waar doe je als ouder goed aan en wat is nou het juiste moment om de eerste telefoon te geven? Het is een vraag waar iedere ouder wel mee zit. 

Mobile23.04.2024

Wanneer geef ik mijn kind zijn of haar eerste telefoon?

OPPO introduceert nieuw Reno-toestel: OPPO Reno11 F 5G

OPPO's nieuwe toestel is aangekondigd: het gaat om de OPPO Reno11 F 5G en het is een midrange-toestel.

Mobile19.04.2024

OPPO introduceert nieuw Reno-toestel: OPPO Reno11 F 5G

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial