E-mail03.12.2010

Sexy Email event, PWC: “Email markt in Nederland 171 mil. groot”


sexy-email-event-pwc-email-markt-in-nede.jpg
sexy-email-event-pwc-email-markt-in-nede.jpg

“Email is sexy. Gewoon omdat het zo is.” Dit was de vlug getrokken conclusie van Michael Straathof, voorzitter van de Email Associatie, organisator van het event SexyEmail, dat op donderdag 2 december plaatsvond in Amsterdam. Hoe erotiserend email is, valt natuurlijk te bezien (het zal voor een groot deel aan de afzender liggen), maar de naamgeving alleen al lokte marketeers, leveranciers en bureaus vol verwachting naar evenementenlocatie Undercurrent voor inspiratie, kennisdeling en uiteraard de verkiezing van de allereerste Email Marketing M/V van het jaar. Sexy of niet, email is in elk geval ‘very hot’ en de temperatuur rond het medium blijft maar stijgen. Uit onderzoek van PWC blijkt dat alleen al in Nederland de totale markwaarde in 2011 maarliefst 171 miljoen bedraagt en dat deze oploopt tot 284 miljoen in 2014. Sexy cijfers, dat in elk geval.

Zolang deze markt blijft groeien, blijft men innoveren. In een viertal speeddate-sessies werd het publiek geïnformeerd over nieuwe ontwikkelingen en trends in de markt. Hoewel uitgebreide tests naar voren brengen dat geen van de traditionele video technologieën (Flash, Java etc.) werken in email, biedt 22times een interessante oplossing met hun product EmailVideo. Add2Favorites richtte zich op zijn plaats op de extensieve analyse van de data verkregen uit email en Brigitta Schlumpf van Wuzzon deed haar Dragon’s Den pitch nog eens dunnetjes over, helaas zonder mogelijkheid tot directe participatie. In het oog sprong de sessie van Tripolis Solutions, die met hun nieuwste product Dynapix mogelijk maakt om images aan te passen op basis van locatie, tijdstip van openen en emailclient. Waar voorheen het moment van verzending bepalend was voor de inhoud van de mailing, stelt Dynapix de ontvanger centraal door het meten van het subscriberprofiel bij ontvangst en daarvoor geoptimaliseerde content aan te bieden. Eenvoudigste voorbeeld is een weerbericht: dit verandert met je mee, waar en wanneer je de mail ook opent. Dynapix is zo vernieuwend en logisch, dat dit product ongetwijfeld een vaste waarde gaat krijgen binnen email marketing. In een korte stemronde werd Tripolis Solutions dan ook verkozen tot ‘Hottest Company 2010’.

Op uitnodiging van de Email Associatie sprak Lisa Harmon, VP Creative Services van het Amerikaanse Responsys, over creatie in email. In haar presentatie benadrukte ze met tal van voorbeelden dat creatie voor email een uniek vak is en niet gelijk mag getrokken worden met creatie voor print of zelfs web. Haar oplossingen voor ‘defensive design’ in email en haar kijk op de ‘anatomie’ van een email maakte indruk op het publiek. De volledige presentatie is beschikbaar op http://slidesha.re/g768y9. Margaret Farmakis van ReturnPath, de tweede gastspreker, presenteerde haar visie op onder andere de deliverabilty en het verband tussen de groei van de email markt en die van social media. Haar presentatie is beschikbaar op  http://slidesha.re/hqCDrB. Beide presentaties zijn inspirerend en bevatten prettige handvatten om de eigen campagne te optimaliseren. Opvallend is echter dat beide spreeksters erkennen dat hun visie niet als exacte wetenschap mag worden aangenomen. ‘Create your own answers’ is het devies, en het enige waarmee je die antwoorden naar voren kan halen is iets waar we continue mee geconfronteerd (moeten) worden: testen, testen, testen, testen, testen… wat werkt voor jouw ontvangers. Lisa vatte dit laatste samen in drie vragen die elke email marketeer voor de ontvanger moet kunnen beantwoorden voordat hij de mail publiceert: “What is it about, why do I care, what do I do about it?”.

Het event eindigde met de verkiezing van de Email Marketing M/V van het jaar. Arjen van der Vall van UPC imponeerde zowel de strenge jury als het naar een borrel snakkende publiek en sleepte als eerste van hopelijk velen deze award in de wacht. We feliciteren hem vanaf deze plek van harte! SexyEmail was inspirerend, bij tijd en wijle ongelofelijk sexy en een aanrader voor iedereen die met dit vak te maken heeft. Tot volgend jaar!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.