​Meeste bedrijven zien geen cybercrime niet als een dreiging

​Meeste bedrijven zien geen cybercrime niet als een dreiging

meer bewustwording nodig

Vorig artikel Volgend artikel

Nederlandse bedrijven lijken maar weinig aandacht te hebben voor cybercrime. Maar liefst 90 procent ziet geen (ernstig) gevaar in cybercriminaliteit voor de eigen organisatie. Zo blijkt uit een nieuw onderzoek (PDF) van SIDN en Connectis. Een bijzonder hoog percentage als je kijkt naar alle hacks, Ddos-aanvallen, en datalekken van de afgelopen jaren.

Van alle bedrijven ziet 67,7 procent cybercrime slechts als ‘een beetje bedreigend’. Volgens 17,6 procent van de ondervraagde bedrijven is er zelfs geen enkel vuiltje aan de lucht. De investeringsbereidheid in security is dan ook beperkt.

Gaat het toch mis, dan is de kans volgens de respondenten groot dat malware de boosdoener is. Bijna 60 procent noemt dit type aanval als ‘meest bedreigend’ voor de eigen organisatie. DDoS-aanvallen en diefstal van intellectueel eigendom en klantdata scoren vooral bij grotere organisaties hoog (> 50 procent).

Betere bewustwording consument

De antwoorden die consumenten gaven op het gebied van inloggen, lijken tegenstrijdig. Zo geeft 57,2 procent van de respondenten aan dagelijks in te loggen via social media, zoals Google en Facebook. Toch ervaart slechts 14,4 procent van de respondenten dit als veilig. En 54,4 procent logt dagelijks in met een gebruikersnaam en wachtwoord, terwijl slechts 37,5 procent van hen dit als veilig bestempelt.

Consumenten doen er verder ook weinig aan om hun eigen online identiteit beter te beschermen. Slechts 22,7 procent van de respondenten gebruikt een sterk wachtwoord. Een nog lager percentage kiest voor multifactor-authenticatie waarbij de gebruiker bijvoorbeeld inlogt met iets wat hij heeft (een sms-code op het gekoppelde mobiele nummer) en iets wat hij weet (een wachtwoord).

"Consumenten ervaren identiteitsfraude, gehackt worden en diefstal van persoonlijke data als meest bedreigend. Het gebruik van sterke wachtwoorden en multifactor-authenticatie zijn dan goede basismaatregelen om de risico’s kleiner te maken," aldus Esther Makaay, eID-specialist bij Connectis. "Dat bewustzijn ontbreekt nu nog."

Het is een bewustzijn dat niet alleen thuis, maar zeker ook op de werkvloer nodig is. Zodat je weet welke vormen van cybercrime er zijn, wat je kunt doen om het te voorkomen (herken spam en malafide websites) en wat je moet doen mocht je onverhoopt toch getroffen worden. Iets waarin we nog veel kunnen verbeteren! "Helaas blijkt uit ons onderzoek dat er nauwelijks wordt geïnvesteerd in security-bewustzijn. Slechts 16 procent van de bedrijven steekt geld in training en instructie," zo besluit Makaay.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies