Het ongelijk van Rupert Murdoch vs het gelijk van Seth Godin

Vorig artikel Volgend artikel
Het ongelijk van Rupert Murdoch vs het gelijk van Seth Godin

Hij is rijk en machtig en een van de meest invloedrijke mediatycoons in de wereld. Verder is hij is een van de weinige directeurs in de mediawereld die een controlerend belang heeft in de bedrijven die hij bezit en dat wil hij overduidelijk laten gelden. Juist we hebben het over Rupert Murdoch.

De kranten, ook die van Murdoch, snakken al jaren naar lucht. Het aantal betalende lezers neemt af, concurrentie van online media, vervlakking, kleinere redacties en teruglopende advertentie-inkomsten. Ga er maar aan staan als een uitgever. En dan pronkt ook je redactie nog met een getyped redactiestatuut uit de tijd dat de friet nog een kwartje koste.

Maar terug naar Murdoch. De man wordt blijkbaar niet gehinderd door enige kennis van het internet en gaat als een razende Roeland, zou dat eigenlijk de vertaling van Rupert zijn, te keer. Zo vindt hij dat het nieuws wat kranten publiceren zo snel mogelijk uit de Google index dient te verdwijnen. Als we nieuws willen moeten we naar de bron en dat is de krant. Verder wil Murdoch dat als we dat nieuws online willen consumeren je daar voortaan voor moet gaan betalen.

Niet iedereen is het met hem eens, maar er zullen genoeg uitgevers en krantenbonzen zijn waar hij de handen bij op elkaar krijgt. Er zijn ook tegenstanders die roepen dat hij volstrekt gek is en dat je juist met dit soort acties eerder de kranten nog verder om zeep helpt.

Seth Godin is succesvol schrijver, had zijn hoogtepunt met z’n Purple Cow en draagt waarschijnlijk ook Purple pants. Godin is ook in staat om zaken die hem beroeren kort en krachtig neer te schrijven. Dat doet hij vrijwel dagelijks op z’n zeer populaire blog.

Deze week kruisten de gedachten van Godin die van Murdoch. En omdat hij zo de essentie weet aan te geven waarom Murdoch het “fucking wrong” heeft nemen we schaamteloos en voorzien van alle denkbare links zijn volledige bericht over want dit is nu exact het punt waar het allemaal om draait : You don't charge the search engines to send people to articles on your site, you pay them. If you can't make money from attention, you should do something else for a living. Charging money for attention gets you neither money nor attention. Seth Godin, we are on the same page!

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies