DC Business16.09.2021

Waar vind je de juiste marketeers die kunnen worstelen met een enorme hoeveelheid data


Data wordt steeds belangrijker om de juiste marketing strategieën te ontwikkelen. Maar juist deze data en de toenemende beschikbaarheid en toepassing hiervan wordt gezien als de grootste uitdaging voor de toekomst. De uitdaging ligt er in het vinden van de juiste mensen om deze data gericht toe te passen. Dit blijkt uit de 5de editie van het Brand Growth Onderzoek van DVJ Insight onder meer dan 2000 marketing professionals in Europa. 72% van deze professionals zien de uitdaging om de juiste mensen te vinden.

Belangrijkste resultaten en conclusies

Google trends laat al zien dat er steeds meer aandacht is voor data. Als we het zoekvolume van de laatste 10 jaar op een rijtje zetten, dan zien we een toenemende aandacht voor data. De laatste jaren is niet zozeer de hoeveelheid data trending, maar met name de wijze waarop met deze data moet worden omgegaan.

Centraal in het onderzoek staat het ophalen van de belangrijkste drijfveren voor succes. 72% van de succesvolle bedrijven (‘winners’) maakt meer gebruik van Data-Driven Decision Making tegenover 39% van de bedrijven die dat niet of minder doen en ook minder goed presteren (‘losers’). Niet eerder was het verschil tussen winners en losers zo groot. De juiste toepassing van data blijkt belangrijker te zijn dan “consistent” marketingbeleid, innovatie en het kiezen van het juiste mediabeleid en is daarmee beslist geen hype. Dit bleek ook al uit ander door DVJ uitgevoerd onderzoek onder marketeers waar hetzelfde percentage, 72% van alle marketing professionals, aangaf dat de toenemende complexiteit van het gebruik van data de grootste impact zal hebben op het marketing vak in de toekomst.

Interessante uitkomst is dat van alle uitdagingen die marketing professionals zien bij het integreren van data, het hebben van de juiste mensen de grootste is. In de ontwikkeling van op “ervaring en buikgevoel” naar het “volledig data gedreven” gaat het niet meer om het vinden van de juiste data of het gebruik van de juiste tools maar om uit die enorme hoeveelheid data die er is de juiste beslissingen te nemen. “Bepaal wat echt belangrijk is, durf te kiezen en focus je vooral op die KPI’s”, aldus Lucas Hulsebos, CEO DVJ Insights.

Over het onderzoek

DVJ voert jaarlijks onderzoek uit onder marketeers om beter te begrijpen wat de drivers voor groei zijn. Doel is om te leren hoe marketing zich het beste kan organiseren voor groei. Het onderzoek is voor het 5e jaar uitgevoerd en dit keer onder meer marketeers dan ooit. Ruim 2.000 marketeers in Europa deden mee aan het onderzoek. Aanvullend op dit kwantitatieve onderzoek voert DVJ Insights het hele jaar door honderden visiegesprekken met Chief Marketing Officers en Insights Managers over wat er speelt in de markt en voor welke uitdagingen ze staan. Deze visiegesprekken worden gebruikt om de redenen achter de bevindingen te begrijpen.

Alle resultaten over hoe marketeers uit heel Europa aankijken tegen merkgroei en de rol van data worden gepresenteerd tijdens het Brand Growth Event op donderdag 30 september aanstaande. In een twee uur durend virtueel programma delen interessante sprekers uit de wetenschap en praktijk hun visie en best practices in relatie tot het thema Data-Driven Decision Making.

Sylvia Torn

DC Business is het zakelijke platform van Dutchcowboys en wordt beheerd door Sylvia. Met veel passie en energie helpt Sylvia organisaties en merken gericht te communiceren in het huidige tijdperk van information overload. Zij doet dat door een doordachte inzet van SEO, de DC websites en haar social media kanalen.

Verder lezen over Big Data

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

Het zal niemand ontgaan dat we met zijn allen opnieuw naar de stembus moeten gaan. De vervroegde Tweede Kamerverkiezing vindt plaats op 22 november 2023. De laatste Tweede Kamerverkiezing vond plaats op 17 maart 2021. To...

Technology25.10.2023

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

KNMI moderniseert datastrategie met AWS

Het KNMI heeft een nieuwe, moderne datastrategie geïmplementeerd met behulp van Amazon Web Services (AWS). Daarmee past het meteorologische instituut de mindset en processen van een datagedreven organisatie toe. Behalve...

Technology11.05.2023

KNMI moderniseert datastrategie met AWS

Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteit
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

Wikipedia kennen we allemaal. Wikidata is wat minder bekend. Dit 'zusje' van Wikipedia heeft afgelopen week de mijlpaal van 100 miljoen items bereikt. Tien jaar geleden begon Wikidata als centrale opslagplaats voor gest...

Online21.10.2022

Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten

De Big Data Expo is helaas afgelopen, maar je kunt nu alvast 13 en 14 september 2023 in je agenda noteren. Dan vindt in de Jaarbeurs namelijk de Big Data Expo 2023 plaats. Nieuwsgierig wat je daar zoal kunt verwachten? D...

Marketing20.09.2022

8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten

​Big Data Expo: veelzijdig evenement dat iedereen aangaat

Of je nu een account neemt bij Adobe omdat je wil kunnen Photoshoppen of dat je je fulltime bezighoudt met de veiligheid van de data van duizenden klanten: data gaat iedereen aan. Dat is ook te merken tijdens de Big Data...

Technology14.09.2022

​Big Data Expo: veelzijdig evenement dat iedereen aangaat

​Volgende week: van Big Data naar Big Mac op de Big Data Expo

Volgende week woensdag en donderdag vindt de Big Data Expo samen. Alles wat je altijd al wilde weten over data, zoals het verwerken, beheren, maar vooral inzetten om belangrijke beslissingen te nemen in je bedrijf, vind...

Events09.09.2022

​Volgende week: van Big Data naar Big Mac op de Big Data Expo

​Drie keynote-sprekers die je moet zien op de Big Data Expo

De Big Data Expo komt er bijna aan en met 100 exposanten en 120 lezingen is er enorm veel te doen. Om je op weg te helpen, staan we stil bij drie keynote-sprekers die je zeker niet mag missen tijdens dit grote big data-e...

Marketing05.09.2022

​Drie keynote-sprekers die je moet zien op de Big Data Expo

​3 redenen om een bezoek te brengen aan de Big Data Expo

Over een paar weken is het zover, dan vindt de Big Data Expo plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Tijdens deze gratis toegankelijke Expo ontmoeten partijen op het gebied van data elkaar. Vraag en aanbod komen op 14 en 15 s...

Marketing23.08.2022

​3 redenen om een bezoek te brengen aan de Big Data Expo

Verder lezen over Data

​Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?

In Noord-Holland is Middenmeer een soort ultra-datacenterlocatie. Het is ook vaak uit die plaats dat er berichten komen over wat omwonenden ervan vinden (spoiler: het is niet positief), maar nu zelfs arbeiders die demons...

Online31.10.2023

​Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?

Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde

Het was door alle commotie, bezwaren en andere randzaken al hoogst onwaarschijnlijk geworden dat het mega datacenter dat Meta wilde gaan bouwen in Zeewolde nog door zou gaan. Welnu, vandaag is het doek definitief gevalle...

Technology20.09.2023

Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde

Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox

Terwijl WhatsApp het steeds makkelijker maakt om grote foto’s te versturen, besluit Dropbox niet om zijn diensten aantrekkelijker te maken, maar legt het ze juist aan banden. Dropbox, dat altijd een ongelimiteerde opti...

Online25.08.2023

Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox

Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan

Vroeger was er tussen Europa en de Verenigde Staten het Privacy Shield: een overeenkomst waardoor de data van Europese burgers in de Verenigde Staten kon worden opgeslagen, zonder dat het daarbij in handen kwam van de VS...

Online11.07.2023

Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan

Komt Threads dan nu wel naar Europa?
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe

Datalekken in de zorgsector in Nederland blijven toenemen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft recentelijk aangegeven dat Nederlandse burgers ervan uit moeten gaan dat hun persoonlijke gegevens waarschijnlijk al ge...

Cybercrime28.06.2023

Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe

41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalek
Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla

Naar aanleiding van een tip van haar Duitse collega’s in Brandenburg is de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een onderzoek gestart naar een mogelijk datalek bij Tesla. Daarbij zouden, dat meldt de Duitse krant Handelsbl...

Cybercrime26.05.2023

Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla

Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies

Data recovery is het proces van het herstellen van verloren of beschadigde gegevens van een opslagapparaat. Je kunt terecht bij professionals die jou helpen met het redden van je data. Dit is super handig wanneer jij bel...

DC Business03.05.2023

Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies

We bellen en sms’en weer veel minder

De ACM heeft deze week de nieuwste versie van de Telecommonitor gepubliceerd. Het rapport over het gebruik van mobiele- en andere telecomdiensten in Nederland. Het zal niemand echt verbazen dat we, vergeleken met voorgaa...

Mobile12.04.2023

We bellen en sms’en weer veel minder

Voorraad 06-nummers nog steeds schaars

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes