DC Business07.03.2019

​Only for Men: ‘Draagvlak leveranciers nodig voor RFID’


Only for Men ziet absoluut toekomst in RFID. Mede daarom nam het bedrijf plaats in het GS1 RFID-Multibrand Mode project en hoopt het bedrijf samen met andere groepsleden de kip-ei-impasse te doorbreken. Bert Oosterom, logistiek manager bij de winkelketen: “Een aantal retailers wacht op stappen van fabrikanten, die op hun beurt wachten op actie aan de retailerszijde. Door nu te starten met het taggen van kleding met RFID in een aantal van onze winkels hopen we iets in gang te zetten.”

In 2018 startte Only for Men met het taggen van kleding in één grote winkel in Rosmalen. In 2019 wil het bedrijf kleding in nog eens twee grote winkels van RFID-tags voorzien. Initieel was het doel om meer winkels aan de uitrol deel te laten nemen. “Dat bleek te ambitieus, mede omdat we de kleding zelf voorzien van tags. Een deel betreft kleding van onze eigen merken die we in het magazijn voorzien van een RFID-tag. Kleding van overige merken taggen we in de winkels.”

Standaard taggen

Het doel van de GS1 RFID-Multibrand Mode werkgroep (met onder andere Tilburg Mode, Sport, Berden Mode en Smit Mode) is om kleding bij de bron voorzien te krijgen van een RFID-chip. “Dat is de meest effectieve plek in de keten om kleding van een chip te voorzien.” Toch begrijpt Oosterom dat fabrikanten nog niet zelf het initiatief nemen om items te taggen. “Retailers als wij nemen op dit moment hooguit vijftien tot twintig procent van de totaal geproduceerde kledingstukken af. Lukt het ons om dit percentage te vergroten, dan wordt het ook voor fabrikanten interessanter om kleding standaard van een chip te voorzien.”

“Het doel is om kleding bij de bron voorzien te krijgen van een RFID-chip.”

Draagvlak creëren

Het animo voor de bijeenkomsten van de RFID-werkgroep neemt toe. “We willen draagvlak creëren.” Only for Men startte zelf drie jaar geleden al met het doen van onderzoek naar RFID-gebruik, het bouwen van een business case en het praten met softwareleveranciers. Eind 2018 startte in Rosmalen een pilot. Twee medewerkers scannen elke maandag de winkelvoorraad. “Deze willen we voor 99 procent accuraat krijgen, wat een flinke verbetering zou betekenen ten opzichte van het halfjaarlijkse meetmoment dat we nu hanteren. Ook verwachten we er derving mee terug te dringen.” Het belang van beschikken over de juiste voorraad op sku-niveau is dankzij e-commerce eveneens toegenomen, stelt Oosterom. “Verkoop je een verkeerde maat of een maat die je eigenlijk niet meer op voorraad hebt, dan stel je de klant teleur.”

Snel artikelen vinden

Items die volgens het systeem in de winkel moeten liggen zijn soms moeilijk vindbaar. Het is volgens Oosterom een goed voorbeeld van een issue dat met RFID is op te lossen. “Dankzij RFID vinden we veertig tot vijftig procent van deze onvindbare artikelen alsnog terug. Ook voorkomt het de ‘critical zero’, hardlopende artikelen die er fysiek niet liggen maar wel in het systeem staan. Dankzij beter voorraadinzicht hebben we van langzaam lopende artikelen minder voorraad nodig.”

“Dankzij RFID vinden we veertig tot vijftig procent van onvindbare artikelen alsnog terug”

Terugverdienen investering

De logistiek manager is ervan overtuigd dat de investering in RFID is terug te verdienen, maar vaak is deze wel lastig te berekenen. “Dat hoeft ook niet, RFID is vooral een keuze. In die keuze willen we vooral fabrikanten meekrijgen. Daarbij verwachten we dankzij de voordelen van RFID minimaal één tot drie procent meer omzet te kunnen realiseren.”

Effectiever replenishen door leveranciers

Oosterom hoopt dat Only for Men én andere retailers erin slagen met zoveel mogelijk leveranciers van A-merken afspraken te maken. “Veel fabrikanten vullen hun eigen shop in shop bij retailers aan en zijn gebaat bij accurate winkelvoorraden. Goed dataverkeer helpt vervolgens bij het effectiever replenishen.” De logistiek manager voorziet met RFID eenzelfde scenario als bij EDI. “Voor vrijwel alle leveranciers geldt: lever je data niet via EDI aan, dan doen we geen zaken. Hetzelfde kan gaan gelden voor RFID.”

‘Zorg dat je niet te laat bent’

Tips aan collegaretailers heeft de logistiek manager absoluut. “Aan collegaretailers kan ik alleen maar adviseren om leveranciers te vragen mee te denken én te starten met een pilot. Hoe meer retailers meedoen, des te sneller we volume kunnen creëren. Zorg dat je niet te laat bent, dit wordt gemeengoed.”

...

Verder lezen over Merken

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

Deze zomer staat in het teken van verschillende sportevenementen zoals het EK, de Olympische Spelen en de Tour de France. Naast dat het ons als samenleving druk bezighoudt, houdt de Tour de France in het bijzonder ook het merkenrecht bezig. De organisatie heeft namelijk oppositie ingesteld tegen de merkregistratie ‘TOUR DE X’ op grond van haar eigen merk ‘TOUR DE FRANCE’. Hoe het EU Gerecht (hierna: het Gerecht) hierover oordeelde, lees je in deze blog.

Online22.07.2024

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Verder lezen over Nederland

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Naar aanleiding van de contacten met verschillende wolvendeskundigen heb ik inmiddels voldoende informatie verzameld om nog beter te kunnen duiden waar precies de blinde vlekken van de meeste Nederlandse wolvendeskundigen zitten. Uitzonderingen daargelaten negeren wolvendeskundigen belangrijke historische tijdperken en hun wetenschappelijke werken. Bovendien laten ze zich bij voorkeur leiden door geromantiseerde en naïeve vooronderstellingen met betrekking tot zgn. ideale natuurlijke omstandigheden.

Online11.12.2024

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Wat kost een verkeersbord eigenlijk?

Je hoort wel eens dat verkeersborden of straatnaambordjes worden gestolen. Vaak door dronken jongeren, die het dan als een trofee op hun kamer hangen. Eigenlijk helemaal niet nodig, want je kunt zo’n verkeersbord ook gewoon zelf kopen.

Lifestyle05.12.2024

Wat kost een verkeersbord eigenlijk?

Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026

Na 2026 is er geen Grand Prix van Zandvoort meer. De organisatie van de race wil de handdoek in de ring gooien.

Automotive04.12.2024

Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026

Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet.

Nieuws04.12.2024

Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je kunt straks nog langer met bepaalde dieselbedrijfswagens in het zero-emissiegedeelte van de stad rijden. 

Automotive25.11.2024

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Je wil aan het einde van het jaar bezig zijn met je kerstboom optuigen, maar je zal je toch ook over je zorgverzekering moeten buigen.

Nieuws20.11.2024

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet. Als gevolg hiervan neemt de lijst van confrontaties met wolven alsmaar in omvang toe.

Nieuws14.11.2024

Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijk

Verder lezen over Retail

Black Friday 2024: Dit zijn de beste deals en tips om slim te shoppen

Black Friday is hier! Het is natuurlijk heel de week al aanbiedingen en korting. Maar vandaag kunnen koopjesjagers wereldwijd hun hart ophalen met duizenden deals en kortingen.

Gadgets29.11.2024

Black Friday 2024: Dit zijn de beste deals en tips om slim te shoppen

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin