Nieuwe ontwikkelingen voor productinformatie in de customer journey

Nieuwe ontwikkelingen voor productinformatie in de customer journey

Vorig artikel Volgend artikel

Je zoekt hoe je een product moet gebruiken op de website van een bouwmarkt. Jouw dochter heeft iets nieuws gezien op social media en je vrouw roept tegen een google speaker welke boodschappen Albert Heijn morgen moet komen brengen. Achter dit alles schuilt een wereld van product data die beheert moet worden.

De Product Information Management (PIM) expertgroep van ShoppingTomorrow heeft zich het afgelopen jaar bezig gehouden met dit onderwerp. En zien 3 actuele ontwikkelingen: 3D-productvisualisaties, user-generated content en voice interfaces.

1. Betere kijk op producten met 3D-productvisualisatie

Goede productvisualisatie kan een retailer helpen om de conversie te verhogen en de klantloyaliteit te vergroten. Met virtual reality kun je bewoners van een nieuwbouwwoning al door hun huis laten lopen en de inrichting bepalen voordat de bouw is begonnen.

Frits van den Bos, manager innovatie GS1 Nederland en lid van de expertgroep: "Klanten krijgen met 3D-productvisualisatie een betere kijk op producten. Denk daarbij aan het bekijken van een auto, deze configureren en personaliseren. Je kunt veel keuzes maken over kleur, uitvoering, bekleding, velgen etc. Met de 3D-productvisualisatie kun je goed zien hoe je keuzes uitpakken. In de toekomst zul je ook huizen kunnen inrichten met producten van verschillende fabrikanten. De productinformatie moet dan wel dondersgoed in elkaar zitten."

Productinformatiemanagement is dus essentieel voor productvisualisatie, en hiervoor is correcte maar ook gestandaardiseerde data nodig. "Op dit moment zijn er al goede, effectieve toepassingen van 3D-visualisatie maar vaak gaat het daarbij om op zich zelf staande toepassingen. Voor de verdere ontwikkeling zijn standaarden nodig die uitwisseling van 3D-modellen mogelijk maken,” aldus van den Bos.

2. Vijf sterren voor User-generated content

User-generated content is een vernieuwde versie van mond-tot-mondreclame. De nieuwe technologieën maken het nu mogelijk om de feedback van gebruikers - waaronder foto’s, video’s en reviews - te benutten voor verschillende doeleinden.

Frits van den Bos: "Als consumenten op zoek zijn naar een leuk en goed restaurant, gebruiken ze steeds vaker een platform als Tripadvisor. Daar zorgen de bezoekers zelf voor de beoordeling van de aangesloten restauranthouders."

De expertgroep heeft gekeken naar gebruikersfeedback in het algemeen en denkt dat je die veel transparanter en breder kunt toepassen dan alleen bij klantenservice. Met name reviews helpen om de conversie van producten en diensten te verhogen en deze te gebruiken in verschillende kanalen.

3. Een stem voor Voice interfaces

Uit een GfK Consumentenonderzoek 2018 blijkt dat meer dan de helft van de consumenten verwacht dat ze over vijf jaar een groot deel van de aankopen via nieuwe kanalen, zoals voice-assistenten, gaan doen. Voice vraagt om een zo eenduidig mogelijke terugkoppeling naar de gebruiker.

Om gebruikersvragen goed te kunnen beantwoorden is het voor een voice-assistent van belang om de context te kennen van zowel product, klant als type customer journey. De complexiteit van data is hier groot, omdat er meer informatie uit diverse bronnen gecombineerd moet worden. Dit gaat een grote invloed hebben op het beheer van productinformatie.

Toekomstig succes

Alle schakels in de keten zullen de komende jaren investeren in het beschikbaar maken van data en integratie van real-time systemen,” aldus Van den Bos.

Wat alle besproken ontwikkelingen gemeen hebben is dat er veel (product)data gedeeld en gemanaged moeten worden. Een Product Information Management (PIM) systemen en het gebruik van data en identificatie standaarden zijn daarbij een krachtige manier voor het efficiënt en effectief managen van productinformatie.

Check dus het onderzoeksrapport ‘Product Information Management 2018-2019’. Hierin zijn enkele praktijkcases uitgewerkt waar je als retailer inspiratie uit kunt halen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies