DC Business17.01.2022

Het ruige werkpaard van Toyota


Een puur werkpaard! Onverwoestbaar en oerdegelijk, zo zou je de Hilux van Toyota kunnen omschrijven. De Hilux maakte zijn debut in 1968 en rijdt nog steeds rond.

Ruig terrein is absoluut geen probleem voor de Toyota Hilux.
Ruig terrein is absoluut geen probleem voor de Toyota Hilux.

Onverwoestbaar vakmanschap

De Toyota Hilux heeft in al die jaren een aardige reputatie opgebouwd. Betrouwbaar en oerdegelijk zijn termen die direct te linken zijn aan de Hilux. Het is dan ook niet voor niets dat veel partijen in Nederland en ver daarbuiten, kiezen voor een Hilux. Van Politie Nederland tot Rijkswaterstaat en van boswachters tot de plaatselijke hovenier. Allemaal bedrijven die stuk voor stuk gaan voor betrouwbaarheid en de sterke eigenschappen van de Hilux.

Topgear heeft eens geprobeerd een Hilux te “vermoorden”, zonder succes. Na een val van hoogte, brandstichting in de Hilux tot zelfs een nachtje parkeren in de zee, de Hilux startte na enkele eenvoudige ingrepen zonder gebruik van andere onderdelen of speciaal gereedschap.

Ook schuine hellingen zijn geen probleem.
Ook schuine hellingen zijn geen probleem.
Met \
Met

Zo voelt de Hilux ook aan als je ermee onderweg bent, of je het asfalt verlaat en het ruigere terrein opzoekt. Robuust en degelijk en dat straalt deze Hilux ook uit. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen, een standaard Hilux, wit zonder enige optie is maar een saaie bak om te zien. Zoals wij de Hilux reden, voorzien van het Invincible pakket, is het ineens een heel ander verhaal. Dan krijgt de Hilux dikke 18 inch velgen, een ruige grill samen met rondom matzwarte kunststof bumper delen en matzwarte buizen in de bak om de cabine te beschermen. Deze Hilux is ook voorzien van een laadbak “rolluik” om de bak met een slot af te kunnen sluiten.

hilux-Drive
hilux-Drive
De achterlichten van de Hilux zijn mooi vormgegeven.
De achterlichten van de Hilux zijn mooi vormgegeven.
De laadbak is af te sluiten met een rolluik.
De laadbak is af te sluiten met een rolluik.
Vanuit de laadbak heb je natuurlijk het beste zicht.
Vanuit de laadbak heb je natuurlijk het beste zicht.

Voor het ruige werk

Deze Hilux is voorzien van een 2.8 liter 4 cilinder diesel motor. Deze motor produceert 204 pk en bereikt in iets meer dan 10 seconden de 100 km/u. Totaal overbodig natuurlijk die 0-100 km/u tijd maar toch het vermelden waard, ik bedoel deze kolos weegt ruim 2.200 kg. Dan is 500 nm koppel best lekker, zeker in het terrein. Aan deze motor hangt een heerlijke automatische versnellingsbak die de krachten netjes overbrengt. Ook een stukje off-roaden is geen probleem met deze configuratie. Je merkt wel dat, tijdens het rijden in de vierwiel modus, lage gearing, de versnellingsbak erg abrupt overschakelt. In de hoge gearing modus heeft de versnellingsbak hier geen problemen mee. Verder is de Hilux ook uitgerust met de sperdifferentieel wat een groot voordeel is bij het rijden door ruig terrein met modder of grote plassen.

Fijn terrein voor de Hilux.
Fijn terrein voor de Hilux.
De oersterke krachtbron van de Hilux.
De oersterke krachtbron van de Hilux.

Het is net een auto die Hilux

Waar sommige bedrijfsvoertuigen nogal eens tekort schieten wat betreft comfort en luxe opties in de cabine, zit dat bij de Hilux wel snor. Stoelverwarming, lederen stoelen, stuurwiel bediening, automatische klimaatregeling en zelfs een lekker JBL geluidssysteem. Ook adaptieve cruise control behoort tot de opties in de Hilux. Dit samen met de hoge zitpositie maken het een comfortabele pick-up truck. Deze Hilux is ook nog eens voorzien van full LED koplampen met dagrijverlichting voor een flinke lichtopbrengst.

Een luxe interieur voor een \
Een luxe interieur voor een
De leren stoelen zitten prima.
De leren stoelen zitten prima.
De boordcomputer heeft veel mogelijkheden.
De boordcomputer heeft veel mogelijkheden.

Wat kost dit werkpaard van Toyota?

Wie er over denkt om een Hilux aan te schaffen zou eigenlijk altijd het Invincible pakket aan moeten kruisen. Dan komt die auto pas echt tot zijn recht. De Hilux is met een enkele cabine al verkrijgbaar vanaf 32.000 euro inclusief belastingen en bijkomende kosten. Wie nog even verder klikt in de optielijst zal het bedrag snel zien groeien. De Hilux zoals wij hem reden kost bijna 70.000 euro inclusief belastingen en bijkomende kosten. Nu is de Hilux natuurlijk zakelijk een stuk interessanter om te rijden en zullen de kosten aanzienlijk lager uitvallen.

In het losse zand komt de Hilux prima van zijn plek.
In het losse zand komt de Hilux prima van zijn plek.
hilux-kijken
hilux-kijken
Wij zijn fan van de Hilux.
Wij zijn fan van de Hilux.
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Toyota

Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen

Toyota en elektrisch rijden, (te)lang waren die twee niet echt elkaars vrienden. Veel energie en geloof werd gestopt in het rijden op waterstof maar die droom lijkt definitief over. De automaker werd zelfs benoemd tot d...

Automotive04.12.2023

Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen

Toyota pakt uit met drie elektrische concepten

Op de Japan Mobility Show die eind deze maand van start gaat komt Toyota onder andere met drie bijzondere elektrische conceptauto’s. Nou ja, twee auto’s, de FT-3e SUV en de sportieve FT-Se, en een busje, KAYOIBAKO, d...

Automotive20.10.2023

Toyota pakt uit met drie elektrische concepten

Bijzonder busje en twee nieuwe BEV’s in Japan te zien
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Over iets minder dan een jaar is Parijs het toneel van de 30e Olympische zomerspelen van het moderne tijdperk. En deze spelen worden zowaar nog wat moderner. Dat wil zeggen, er is meer aandacht voor het klimaat. Het Inte...

Automotive21.09.2023

500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Toyota levert in Parijs 500 Mirai's af
Toyota opent basisschool voor robots

Robots kunnen worden geprogrammeerd, maar ze zijn natuurlijk veel waardevoller met een sprankeltje kunstmatige intelligentie. Hierdoor is Toyota begonnen met een robotkookschool, waar het robots die gebruikmaken van gene...

Technology20.09.2023

Toyota opent basisschool voor robots

Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op

Voor de zomer maakte Toyota bekend dat het Nederlandse VDL, bekend van de autofabriek in Born waar (nu nog) Mini’s en BMW’s geproduceerd worden, vrachtwagens van het Japanse merk gaat ombouwen tot waterstof aangedrev...

Automotive12.09.2023

Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op

Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s

Toyota heeft deze week, vlak voor de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering, bekend gemaakt dat de autofabrikant werkt aan de ontwikkeling van nieuwe EV-accu’s. De primaire doelen die Toyota daarbij voor ogen heeft is he...

Automotive13.06.2023

Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s

Ook het productieproces van EV’s wordt flink gemoderniseerd
VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken

Toyota zet, naast batterij-elektrische voertuigen (BEV), ook flink in op waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens. Deze week maakte de Japanse fabrikant bekend dat een deel van die ‘waterstoftrucks’ binnenkort i...

Automotive10.05.2023

VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken

Toyota wil petrolheads tegemoetkomen, maar dan anders

Ze zijn er nog in grote getalen, petrolheads die (nog) niets moeten hebben van elektrische bolides. Toegegeven, ook ik ben nog altijd heel blij met mijn Golf 4 V5 met zijn ronkende en benzine slurpende 2,3 liter vijfcili...

Automotive16.01.2023

Toyota wil petrolheads tegemoetkomen, maar dan anders

Fabrikant toont zero-emission uitvoeringen van een jaren 80 Corolla