Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Zelfrijdende auto’s, amfibievoertuigen, hoovercrafts: er zijn inmiddels allerlei inventieve manieren om in een auto van a naar b te komen. De spannendste is echter nog steeds de vliegende auto. Er is nu een exemplaar genaamd AirCar die zijn eerste succesvolle vlucht tussen twee steden heeft gemaakt.
AirCar
AirCar vloog van Nitra naar Bratislava, dat zijn twee steden in Slowakije. De bolide wist een afstand van 75 kilometer af te leggen in 35 minuten, dat is ongeveer de afstand van Amsterdam naar Rotterdam. Normaal duurt zo’n traject ruim een uur en met files nog veel meer. Met zo’n vliegende auto hoef je je daar geen zorgen over te maken, want je vliegt er gewoon overheen (en nog hemelsbreed ook, in plaats van via omwegen).
Dit is volgens de makers overigens niet heel indrukwekkend: het geeft aan dat het luchtvaartuig wel 1.000 kilometer ver kan komen. Bovendien kan hij ook heel hoog vliegen: 2.500 meter zou hij zeker moeten halen. Dat is ook belangrijk, want hoewel het heel leuk klinkt om een paar meter boven een file te vliegen, is dat uiteraard in verband met borden en viaducten niet geheel ongevaarlijk. Tegelijkertijd wil je ook niet te hoog vliegen, want dan kom je weer in de problemen met vliegtuigen.
BMW-motor
AirCar is een bijzonder apparaat. Hij is voorzien van een BMW-motor en werkt op brandstof die je gewoon bij een tankstation kunt tanken. Inmiddels is er in totaal zo’n 40 uur mee gevlogen, maar hij kan ook gewoon rijden. Het kost ongeveer twee minuten om de auto in een vliegtuig te veranderen. De ontwikkelaar ervan is Professor Stefan Klein, die hem ook zelf rijdt. Hij meent dat het zeer prettig voelt om in deze auto te rijden en te vliegen. In AirCar passen twee personen, mits die samen onder de 200 kilogram blijven qua gewicht.
In de lucht haalt AirCar snelheden van zo’n 170 kilometer per uur. Wel heeft hij wat hulp nodig: hij kan niet verticaal opstijgen, waardoor er een landingsbaan nodig is om op te stijgen en weer te landen. Vandaar dat AirCar niet middenin het centrum van Nitra startte of ergens op een gebouw in Bratislava eindigde: hij vloog van luchthaven naar luchthaven.
Verder lezen over Auto
Automotive04.12.2024
Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie
Automotive03.12.2024
Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?
Automotive26.11.2024
Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026
Automotive15.11.2024
De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024
De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024