Ford Ranger Raptor bijzonderheden
Om de sportieve aspiraties van de Ranger Raptor te verbeteren is de wielophanging compleet opnieuw ontworpen. Dat geldt ook Raptor-specifieke bevestigingen en verstevigingen voor elementen zoals de C-stijl, laadbak, reservewiel en de stootbumper.
Nieuwe specifieke FOX Live Valve-schokdempers die gevuld zijn met een mengsel van olie en Teflon, de grootste die ooit in een Ranger Raptor zijn toegepast, zorgen voor een nog betere positie gevoelige demping die samen met slimme software weer zorgt voor een perfecte balans tussen comfort, controle, stabiliteit en tractie op en naast de weg. Ze zorgen in grote mate voor de magic van de Raptor. Iedere seconde worden 500 tests uitgevoerd die meedenken om in alle extreme omstandigheden het contact met de ondergrond te optimaliseren.
Ook aan de onderkant zijn nogal wat ingrijpende beschermingsmaatregelen aangepakt voor verbeterde capaciteiten in ruw terrein beter te benutten. Zo is de beschermplaat (vervaardigd van 2,3 mm dik staal) onder de voorzijde is bijna twee keer zo groot als die onder de standaarduitvoering van de nieuwe Ranger.
Terrein skills
De nieuwe Ranger Raptor is ook voorzien van Trail Control, een cruisecontrol voor in het terrein. Hiermee kun je snelheid tot 32 km/u instellen, waarna de auto het versnellen en vertragen zelf regelt terwijl je als bestuurder je veel beter kan concentreren op het sturen in moeilijk terrein.
Afhankelijk van de rijmodus wordt een aantal elementen aangepast: van de motor en transmissie tot aan de gevoeligheid en instellingen van de ABS, tractie- en stabiliteitscontrole, de bediening van de uitlaatkleppen en de reacties op de besturing en het gaspedaal. Achter het stuur verandert ook de weergave en kleuren van de meters en de voertuiginformatie in het dashboard.
Vooral off-road liefhebbers zullen blij zijn dat de nieuwe Ranger Raptor is voorzien van permanente vierwielaandrijving met een elektronisch geregelde tweetraps-tussenbak die werkt in combinatie met zowel voor als achter een sperdifferentieel.
Een Range Raptor moet er wel uitzien als een echte Raptor
Wie een Range Raptor gaat aanschaffen wil er vanzelfsprekend ook mee kunnen pronken. Dat ie een mooi geluid heeft weten we al maar ook z’n uiterlijk mag best een beetje opvallen. Als je van de buitencategorie bent moet je dat ook laten zien.
Een Raptor herken je o.a. aan de uitgebouwde wielkasten en C-vormige koplampen. De opvallende letters F-O-R-D op de grille en een indrukwekkende bumper. De verbrede wielkasten bieden plaats aan stoere 17-inch velgen, voorzien van specifiek voor de Raptor ontwikkelde all-terrainbanden. De opvallende stroeve treeplanken van gegoten aluminium passen bij dit type terreinauto’s en mogen niet ontbreken
Een Raptor…
De oorsprong van de naam Raptor ligt in Noord-Amerika. Ford gebruikt deze naam voor zijn high-performance pick-ups en SUV’s. De eerste was de F-150 SVT Raptor uit 2010, die was ontwikkeld voor off-roadrijden op hoge snelheid. De door Ford Performance ontwikkelde Ranger Raptor werd vanaf 2018 ook buiten Amerika op de markt gebracht, waaronder in Europa. Onlangs kondigde Ford Performance in Noord-Amerika ook de Bronco Raptor, een sportieve SUV, en de in beperkte aantallen te produceren Bronco DR woestijnracer aan.