Subsidie voor zero-emissie vrachtwagens

Subsidie voor zero-emissie vrachtwagens

Vorig artikel Volgend artikel

De overheid wil bedrijven die van plan zijn een zero-emissie vrachtwagen aan te schaffen, in plaats van een (vervuilende) diesel, gaan helpen. Daarvoor wordt tussen nu en 2027 een subsidieregeling ingesteld. Bedrijven kunnen via die regeling tot 60 procent van de meerkosten die gemoeid zijn met de aanschaf van een elektrisch of op waterstof rijdende vrachtwagen, vergoed krijgen. Die vergoeding bestaat deels uit een subsidie en deels uit belastingvoordeel voor zero-emissie vrachtwagens.

Dit jaar 13,5 miljoen in de subsidiepot

Dit jaar wordt hiervoor 13,5 miljoen euro beschikbaar gesteld. In totaal zal de subsidiepot tot en met 2024 met 40 miljoen euro gevuld gaan worden. Over het budget dat vanaf 2025, tot en met 2027, beschikbaar komt, wordt in een later stadium besloten. In principe kunnen bedrijven maximaal 40 procent van de meerkosten voor de aanschaf van een zero-emissie vrachtwagen vergoed krijgen. Voor kleinere bedrijven, MKB’ers met minder dan tien werknemers, kan die vergoeding oplopen tot 60 procent.

De exacte hoogte van de subsidie hangt behalve de grootte van het bedrijf ook af van het soort vrachtwagen dat aangeschaft wordt. De meerkosten worden in ieder geval gerelateerd naar de kosten voor een vergelijkbaar dieselvoertuig.

Diesel-Truck
Bedrijven die een diesel vrachtwagen vervangen door een zero-emissie model, kunnen daarvoor een subsidie aanvragen.

Emissie-vrij wegverkeer in 2050

De overheid wil dat al het wegverkeer in 2050 emissie-vrij is. Zonder uitlaatgassen rijden dus. Voor particulieren, ondernemers met een bestelbus, busbedrijven wordt elektrisch rijden de komende jaren steeds aantrekkelijker. De kosten per kilometer nemen steeds verder af. Met de nieuwe subsidieregeling wil de overheid dat nu ook voor transportbedrijven aantrekkelijker maken. Door een subsidie bij aanschaf beschikbaar te stellen moet de drempel om te investeren in een schoon alternatief lager worden.

Op dit moment is het zware vrachtverkeer wereldwijd nog verantwoordelijk voor ruim een derde van de CO2- en ruim twee derde van de stikstof uitstoot van al het wegverkeer.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...