DS 7 E-Tense ‘het nieuwe premium’
De DS 7 E-Tense hangt een beetje boven veel modellen van zijn huidige eigenaar. DS was onder de oude PSA-vlag al het luxury brand. Het merk zat in afwerking, uitvoering en luxe duidelijk boven zijn familieleden van Citroën en Peugeot. Natuurlijk had hij overeenkomende DNA maar dan allemaal met net meer luxe. Op sommige onderdelen wel eens net wat te ver doorgevoerd, maar dat is meer een persoonlijk ding. Design is iets waar je van kunt genieten als je het ziet, en bij DS zijn ze daarin duidelijk gespecialiseerd.
De modellen van DS Automotive kun je moeiteloos naast vergelijkbare modellen (model en prijsniveau) van o.a. de Duitse merken plaatsen. Premium met een nuchterheid die past bij deze tijd. Het begrip is ook steeds moeilijker te duiden voor de consument. Het begrip premium kan beter worden gespitst in het (nieuwe) premium en platinum voor de allerhoogste klasse. Niet heel vreemd want er rijden al de nodige modellen rond met een titel van de ‘platinum edition’. De DS 7 E-Tense staat wat ons betreft model als ‘het nieuwe premium’.
PHEV of Hybrid blijft een geweldig alternatief
We zien op dit moment in de automotive industrie dat veel media tapdansend rijdt in de nieuwste elektrische modellen van Chinese afkomst. Nieuwe merken die hun opmars maken met vooral grote en redelijk luxe modellen. Het zijn de game-changers die de markt opschudden en vaak rechtstreeks tegenover de Tesla-generatie worden geplaatst. Een generatie die je kunt omschrijven als volledig elektrisch en die vooral een marketingstrijd voert op prijs, die ongrijpbare range en uitvoering maar in veel gevallen nog zonder enige reputatie of verleden.
We vergeten echter dat een PHEV of Hybrid nog steeds een geweldig alternatief is. Zeker als deze, zoals onze DS 7 E-TENSE 300 4×4 Perfromance Line+ (we schrijven hem nog één keer volledig uit), is uitgerust met een extra elektrische aandrijving en een 14.2 kWh lithium-ion batterij. Deze is genoeg om afhankelijk van de omstandigheden en rijstijl je tussen de 50 tot 70 km duurzaam te laten rijden.
Het bereik van de DS 7 was meer dan voldoende om tijdens onze roadtrips is in de Chablis, Bourgogne en Beaujolais volledige elektrisch (en duurzaam) te kunnen rijden. Met de snelheid van een lader van 7.4 kW (die kom je onderweg genoeg tegen) ben je in twee uur tijd weer terug op 100%.