Automotive17.04.2018

Retail niet blij met verplichte oplaadpalen elektrische auto’s


Europese regels starten 2020

Naarmate we in Europa meer elektrische auto’s krijgen (en dat gaat relatief hard in Nederland) is er ook een grotere behoefte aan laadpalen. Het Europees Parlement komt vandaag hoogstwaarschijnlijk met nieuwe regels die een minimum stellen aan het aantal palen dat op parkeerterreinen van bedrijven moeten staan.

Veel ondernemers zien dat helemaal niet zitten. Detailhandel Nederland vindt die verplichting overbodig en roept de politiek op om niet te overdrijven bij het uitvoeren van die nieuwe Europese regels. Ze vinden dat bedrijven prima zelf kunnen inschatten waar en wanneer laadpalen nodig zijn.

Marktwerking

“De aanschaf, installatie en het onderhoud van meerdere laadpalen kost als snel tienduizenden euro’s, terwijl klanten vaak niet lang genoeg in de winkel blijven om een elektrische auto voldoende bij te laden”, zo zegt Thomas da Silva Rosa, secretaris Europa bij de belangenorganisatie.

Het is misschien nog wat vroeg om al wild te gaan protesteren, want de richtlijn gaat pas in 2020 in. Dat zou betekenen dat je per tien parkeerplaatsen één laadpaal moet neerzetten. Een aantal grote bedrijven doen dat al, maar het zou dus ook voor kleine en middelgrote ondernemers gaan gelden en daar zit de pijn. Detailhandel Nederland zou graag zien dat vooral de kleineren een uitzondering zouden krijgen op de regel.

De kip en het ei

Het is begrijpelijk dat de detailhandel niet zit te wachten op extra kosten waar ze effectief niks meer van terugzien. De vraag is dan ook wat voor vorm de regels gaan krijgen en of er regelingen gaan komen vanuit de overheid om het behapbaar te maken voor ondernemers. Het is immers ook in het belang van de regering om het elektrisch rijden zo makkelijk mogelijk te maken, zodat zo veel mogelijk mensen zich bedenken en een elektrische auto overwegen aan te schaffen.

Het is makkelijk om de ondernemers als krenten weg te zetten die gewoon niet willen betalen voor noodzakelijke infrastructuur in de toekomst (want noodzakelijk wordt het) maar het is inderdaad niet voor elk bedrijf waardevol om een laadpaal neer te zetten. De NS? Sure. Meubelboulevards? Zeker. Parkeerautomaten zijn ook een ideaal doelwit om te converteren. Maar een buurtsuper zal niet veel winst opleveren voor een elektrische rijder, of het moet al de enige plek in de omgeving zijn waar je kunt opladen.

Als die algemene dekking in orde is, zou deze wetgeving niet nodig moeten zijn. Natuurlijk is het wel zo dat dit soort wetgeving alleen maar tot stand komt omdat de markt pas in actie komt als het ze geld kost, en om te zorgen dat we allemaal zorgeloos elektrisch kunnen rijden is wel wat inzet nodig, niet alleen van de regering, maar ook van ondernemers.

[Afbeeldingen © estations – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Elektrisch rijden

Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?

De Opel wordt gepositioneerd tussen de 20 cm kleinere Mokka en de 24 cm grotere Grandland in en vervangt daarmee ook meteen de Crossland.

Automotive11.12.2024

Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Verder lezen over Europa

De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple 

Zowel Google als Apple moet een dikke miljardenboete aan de EU betalen. Dit is hoeveel.

Technology11.09.2024

De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple 

Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos

Apple heeft nieuwe App Store-regels geïntroduceerd en die lijken juist meer toe te staan, maar helemaal vrijblijvend is dat allemaal niet.

Mobile09.08.2024

Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store

Volgens de EU overtreedt Apple met zijn App Store zodanig de wet, dat het een miljardenboete boven het hoofd hangt.

Nieuws24.06.2024

Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store

Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?

De snelle ontwikkeling en verspreiding van kunstmatige intelligentie (AI) heeft geleid tot wereldwijde discussies over de noodzaak van passende regelgeving. De Europese Unie heeft op deze uitdaging gereageerd met het voorstel voor een EU-AI Act, die bedoeld is om voor het eerst een uitgebreid wettelijk kader voor AI te creëren.

Technology22.05.2024

Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?

Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU

Als de EU een bedrijf als poortwachter markeert, moet het extra goed aan de regels voldoen. De nieuwe poortwachter is Booking.com.

Online15.05.2024

Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU

Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EU
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente

De lente is een geweldige tijd om te reizen in Noord-Europa. De natuur ontwaakt, het weer wordt aangenaam, de landschappen zijn opvallend mooi en er zijn nog niet veel toeristen. Dus, welke pittoreske plekjes in Noord-Europa wachten op je en waarom is het comfortabeler om met de auto te reizen?

Lifestyle29.04.2024

De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente

De voordelen van reizen met de auto
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Shein, het bekende Chinese online warenhuis, moet zich aan de strenge regels van de EU gaan houden en dat betekent: oppassen met nepperij.

Online26.04.2024

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Verder lezen over Nederland

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Naar aanleiding van de contacten met verschillende wolvendeskundigen heb ik inmiddels voldoende informatie verzameld om nog beter te kunnen duiden waar precies de blinde vlekken van de meeste Nederlandse wolvendeskundigen zitten. Uitzonderingen daargelaten negeren wolvendeskundigen belangrijke historische tijdperken en hun wetenschappelijke werken. Bovendien laten ze zich bij voorkeur leiden door geromantiseerde en naïeve vooronderstellingen met betrekking tot zgn. ideale natuurlijke omstandigheden.

Online11.12.2024

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Wat kost een verkeersbord eigenlijk?

Je hoort wel eens dat verkeersborden of straatnaambordjes worden gestolen. Vaak door dronken jongeren, die het dan als een trofee op hun kamer hangen. Eigenlijk helemaal niet nodig, want je kunt zo’n verkeersbord ook gewoon zelf kopen.

Lifestyle05.12.2024

Wat kost een verkeersbord eigenlijk?

Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026

Na 2026 is er geen Grand Prix van Zandvoort meer. De organisatie van de race wil de handdoek in de ring gooien.

Automotive04.12.2024

Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026

Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet.

Nieuws04.12.2024

Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je kunt straks nog langer met bepaalde dieselbedrijfswagens in het zero-emissiegedeelte van de stad rijden. 

Automotive25.11.2024

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Je wil aan het einde van het jaar bezig zijn met je kerstboom optuigen, maar je zal je toch ook over je zorgverzekering moeten buigen.

Nieuws20.11.2024

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet. Als gevolg hiervan neemt de lijst van confrontaties met wolven alsmaar in omvang toe.

Nieuws14.11.2024

Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijk