Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Naarmate we in Europa meer elektrische auto’s krijgen (en dat gaat relatief hard in Nederland) is er ook een grotere behoefte aan laadpalen. Het Europees Parlement komt vandaag hoogstwaarschijnlijk met nieuwe regels die een minimum stellen aan het aantal palen dat op parkeerterreinen van bedrijven moeten staan.
Veel ondernemers zien dat helemaal niet zitten. Detailhandel Nederland vindt die verplichting overbodig en roept de politiek op om niet te overdrijven bij het uitvoeren van die nieuwe Europese regels. Ze vinden dat bedrijven prima zelf kunnen inschatten waar en wanneer laadpalen nodig zijn.
Marktwerking
“De aanschaf, installatie en het onderhoud van meerdere laadpalen kost als snel tienduizenden euro’s, terwijl klanten vaak niet lang genoeg in de winkel blijven om een elektrische auto voldoende bij te laden”, zo zegt Thomas da Silva Rosa, secretaris Europa bij de belangenorganisatie.
Het is misschien nog wat vroeg om al wild te gaan protesteren, want de richtlijn gaat pas in 2020 in. Dat zou betekenen dat je per tien parkeerplaatsen één laadpaal moet neerzetten. Een aantal grote bedrijven doen dat al, maar het zou dus ook voor kleine en middelgrote ondernemers gaan gelden en daar zit de pijn. Detailhandel Nederland zou graag zien dat vooral de kleineren een uitzondering zouden krijgen op de regel.
De kip en het ei
Het is begrijpelijk dat de detailhandel niet zit te wachten op extra kosten waar ze effectief niks meer van terugzien. De vraag is dan ook wat voor vorm de regels gaan krijgen en of er regelingen gaan komen vanuit de overheid om het behapbaar te maken voor ondernemers. Het is immers ook in het belang van de regering om het elektrisch rijden zo makkelijk mogelijk te maken, zodat zo veel mogelijk mensen zich bedenken en een elektrische auto overwegen aan te schaffen.
Het is makkelijk om de ondernemers als krenten weg te zetten die gewoon niet willen betalen voor noodzakelijke infrastructuur in de toekomst (want noodzakelijk wordt het) maar het is inderdaad niet voor elk bedrijf waardevol om een laadpaal neer te zetten. De NS? Sure. Meubelboulevards? Zeker. Parkeerautomaten zijn ook een ideaal doelwit om te converteren. Maar een buurtsuper zal niet veel winst opleveren voor een elektrische rijder, of het moet al de enige plek in de omgeving zijn waar je kunt opladen.
Als die algemene dekking in orde is, zou deze wetgeving niet nodig moeten zijn. Natuurlijk is het wel zo dat dit soort wetgeving alleen maar tot stand komt omdat de markt pas in actie komt als het ze geld kost, en om te zorgen dat we allemaal zorgeloos elektrisch kunnen rijden is wel wat inzet nodig, niet alleen van de regering, maar ook van ondernemers.
[Afbeeldingen © estations – Adobe Stock]
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive11.12.2024
Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Verder lezen over Europa
Technology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile09.08.2024
Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Nieuws24.06.2024
Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store
Technology22.05.2024
Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?
Online15.05.2024
Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU
Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EULifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoOnline26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Verder lezen over Nederland
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Lifestyle05.12.2024
Wat kost een verkeersbord eigenlijk?
Automotive04.12.2024
Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026
Nieuws04.12.2024
Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024