Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Wanneer een accupakket van een EV aan het eind van zijn leven komt – volgens de meeste fabrikanten na zo’n 12 jaar – dan is die nog prima te gebruiken, bijvoorbeeld als thuisaccu. Toch lijkt het gebruik daarvan af te nemen. Dat is althans wat Auto Recycling Nederland (ARN) het afgelopen jaar heeft zien gebeuren.
112 ton aan oude accu’s ingezameld
In 2022 werd in totaal ruim 112 ton aan afgedankte start- en EV-accu’s via ARN ingezameld. Daarvan heeft net iets minder dan een kwart (23%) een tweede leven gekregen, bijvoorbeeld als thuisaccu. Een jaar eerder werd nog meer dan de helft (53%) van de afgedankte accu’s opnieuw ingezet.
Dit betekent echter niet meteen dat deze afgedankte accu’s op de groeiende berg e-waste terechtkomen. Tegenwoordig worden deze accu’s namelijk ook steeds vaker gerepareerd. Dan worden de ‘versleten’ cellen vervangen door nieuwe en kan de accu prima weer gebruikt worden, bijvoorbeeld als ruilaccu, in een EV.
Steeds meer accu’s voor de recycling van nkkel en kobalt
Accu’s die echt niet meer te repareren zijn, worden ook gerecycled. Zo worden bijvoorbeeld de schaarse grondstoffen zoals nikkel en kobalt voor hergebruik uit de oude accu’s gehaald.
Terwijl het aantal accu’s dat een tweede leven kreeg in 2022 dus meer dan gehalveerd was ten opzichte van het jaar daarvoor, was in 2022 juist een flinke stijging te zien in het aantal accu’s dat gerecycled werd voor het hergebruik van grondstoffen. In 2021 was dat 47 procent van de afgedankte accu’s, en vorig jaar zelfs 77 procent.
“Afgelopen jaar is een recyclingpercentage van in totaal 69% behaald. Dit percentage ligt ruim boven de wettelijke recyclingeis van minimaal 50% van het gewicht van de lithium-ion batterijen. In 2021 lag het behaalde recyclingpercentage op 83%. Deze daling komt omdat een kleiner aandeel van de batterijen in aanmerking is gekomen voor nagenoeg volledig hergebruik in de vorm van second use”, aldus ARN.
Nog relatief weinig versleten EV-accu’s
ARN ziet ook dat het aantal versleten EV-accu’s in verhouding tot het aantal EV-accu’s dat op de Nederlandse wegen rijdt, nog zeer beperkt is. Op zich niet zo gek als je bedenkt dat de verkoop van EV’s pas sinds 2018 substantiële aantallen aanneemt en sindsdien elk jaar flink stijgt. Veel EV’s op de Nederlandse wegen zijn dus nog niet ouder dan 5 jaar en het leeuwendeel is nu tussen de 1 en 3 jaar.
Een andere ontwikkeling die ARN meldt is de verschuivende verhouding tussen het aantal afgedankte complete accupakketten van EV’s en het aantal ‘losse’ modules (accucellen). In 2022 bestond ruim driekwart van het totaal aantal inzamelingen uit modules.
Foto’s en video: ARN
Verder lezen over Duurzaamheid
Mobile02.12.2024
Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024