Automotive12.02.2019

Opel Driver Assistance maakt autorijden wel héél comfortabel


Wellicht is ’technisch vooruitstrevend’ niet meteen het eerste dat in je hoofd springt als je ‘Opel’ hoort. Dan zit je er echter wel naast, want het Duitse bedrijf is hard aan de weg aan het timmeren om hun auto’s van de meest vooruitstrevende snufjes te voorzien die je rijervaring een stuk prettiger maken. We zetten ze even voor je op een rij, te beginnen met een belangrijke spil in de Driver Assistance-ervaring: de Opel Eye.

Opel Eye

De Opel Eye is de centrale camera aan de voorzijde van de auto, die in combinatie met een heel aantal sensoren allerlei dingen mogelijk maakt. Zo zorgt het voor het Lane Keep Assist-systeem, dat je eerst waarschuwt als je uit je rijbaan dreigt te gaan en zelfs bijstuurt als je zelf geen actie onderneemt. Daarnaast kan het verkeersborden herkennen en die in je dashboard laten zien, zodat je altijd weet waar je aan toe bent qua maximum snelheid en andere verkeersregels.

Dat is echter niet alles. De Opel Eye houdt ook in de gaten of er niet toevallig een voetganger op de rijbaan komt en remt zo nodig als er een botsing van zou kunnen komen. Ook auto’s voor je worden in de gaten gehouden: als er iemand plotseling stopt zorgt het supersnelle reactievermogen van de Opel Eye (1/30e van een seconde) er voor dat een botsing wordt voorkomen, zelfs als je als bestuurder niet snel genoeg kunt reageren. En als je gewoon rustig wilt rijden kan het ook helpen met de Adaptive Cruise Control.

Adaptive Cruise Control

Lekker: rijden op de snelweg zonder je zorgen te moeten maken over wat je voorliggers doen. De Adaptive Cruise Control van Opel zorgt er namelijk voor dat je niet alleen op je ingestelde snelheid blijft rijden, maar ook dat er automatisch rekening wordt gehouden met wat de andere weggebruikers doen. Als zij remmen, remt je Opel vanzelf mee. Rijden ze weer door, dan ga jij ook vanzelf mee. Niet alleen is dat lekker rijden als het opschiet, maar ook als het aanschuiven is geblazen is dit een heel fijn systeem om te hebben.

Je hoeft alleen maar te zorgen dat je niet in slaap sukkelt of al te hard gaat meezingen met de radio, want het tempo houden met de andere auto’s gaat vanzelf. Doordat je ook kunt instellen wat je gewenste afstand is tussen jezelf en de andere auto’s zit je altijd op een veilige afstand, hoe hard je ook rijdt.

Advanced Park Assist

Sommige mensen zijn heel goed in het rijden van een auto, maar iets minder goed in het wegzetten van diezelfde auto die ze eerder nog moeiteloos door elke bocht gooiden. Precies voor die doelgroep bestaat Advanced Park Assist, want daarmee hoef je als chauffeur eigenlijk alleen nog maar te weten waar het gas- en rempedaal zit (en de knop om Advanced Park Assist aan te zetten) en wordt de rest door de auto zelf geregeld.

Nadat je Opel je heeft verteld dat je langs een plek bent gereden waar je je auto kwijt kunt hoef je ‘m alleen maar in de achteruit te zetten en dan stuurt ‘ie ‘m daarna zelf in. Je geeft zachtjes gas en remt en dan sta je een aantal seconden later precies goed op je parkeerplek, zonder enige moeite. Gelukkig kan de auto het trucje ook met het uitrijden herhalen, dus zelfs als je eerder plek zat had en daarna bent klemgereden komt je Opel er wél altijd uit.

Panoramic Rear View Camera

Achteruitrijcamera’s worden inmiddels al bijna standaard, maar de Panoramic Rear View Camera die in de nieuwe Opels zit is wel van een heel andere orde. Je kunt kiezen voor een 180- en 360-graden camera en beide hebben allerlei voordelen. Met de 180-graden camera kun je met het uitrijden letterlijk om de hoek kijken, zodat je bij het uitrijden van een garage of parkeerhaven niet meer hoeft te stressen of er net iets aankomt, want dat kun je gewoon zien.

Het is zelfs mogelijk om een bovenaanzicht te krijgen van je auto met wat daar omheen staat, zodat je kunt manoeuvreren met een perfect zicht van je omgeving. Met de 360-graden camera kun je zelfs helemaal live meekijken en kun je dus zelfs zien als er iets of iemand langs komt rennen terwijl je aan het achteruitrijden bent. Als je vaak in parkeergarages of andere drukke plekken met weinig zicht of ruimte je auto kwijt moet is dit een echte uitkomst.

The full package

Als je het geluk hebt om een Opel te mogen rijden waar al deze technologieën samen in zitten zit je nog net niet in een zelfrijdende auto. Het is het beste van beide werelden: wel het plezier van het rijden en de controle over je auto, maar toch de zekerheid dat alle extra functies je in de rug steunen, net zoals de heerlijke stoelen trouwens. Het zorgt er ook voor dat je auto nog sneller dan jij kan (Max Verstappen even terzijde) reageren op verkeerssituaties en dat voelt wel zo veilig. Dat maakt het rijden in een Opel met Driver Assistance aan boord niet alleen lekker, maar ook verstandig.

[Afbeeldingen © Opel]

...

Verder lezen over Opel

Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?

De Opel wordt gepositioneerd tussen de 20 cm kleinere Mokka en de 24 cm grotere Grandland in en vervangt daarmee ook meteen de Crossland.

Automotive11.12.2024

Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Het gaat goed met de Stellantis Pro One op de wereldwijde markt voor bedrijfsvoertuigen. In 2023 boekte het programma van Stellantis Pro One successen (1.7 miljoen verkochte voertuigen) die goed waren voor een derde van...

DC Business26.03.2024

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Opel Experimental: Schilderen met licht en kijken in het donker

Opel en verlichtingstechnologie horen bij elkaar. In de video 'Painting with Light' biedt Opel je een inkijkje in de toekomst van verlichtingstechnologieën met de Opel Experimental. Het experiment in de nachtelijke uren...

Technology02.03.2024

Opel Experimental: Schilderen met licht en kijken in het donker

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Deze dag mag stormachtig zijn begonnen, hij begon ook met iets leuks, namelijk de aankondiging van de nieuwe Fiat microcar. De autootjes zijn enorm grappig om te zien, maar zijn ze ook zo praktisch? En: waarom zien we er...

Automotive05.07.2023

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Opel sluit aan bij urban-mobility project

Opel heeft zich namens Stellantis aangesloten bij het STADT:up project. Dit staat voor Solutions and Technologies for Automated Driving in Town. Het is een zogenoemd urban-mobility project met als doel grote technologisc...

Automotive09.03.2023

Opel sluit aan bij urban-mobility project

STADT:up wil grote stappen zetten op weg naar geautomatiseerd rijden in steden
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Enkele maanden geleden waren wij bij Stellantis in Rüsselsheim voor een presentatie en demonstratie van waterstof-elektrische bestelbussen. Deze week heeft de fabrikant bekend gemaakt dat deze bestelbusjes, de Opel Viv...

Automotive15.12.2022

Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Opel Mokka-e wordt Mokka Electric en krijg meer bereik

Opel heeft de Mokka-e van een nieuwe naam voorzien. Vanaf nu gaat deze volledig elektrische bolide door het leven als de Mokka Electric. Dat is echter niet de enige verandering. Met de nieuwe naam komt ook en groter accu...

Automotive14.12.2022

Opel Mokka-e wordt Mokka Electric en krijg meer bereik