Automotive09.01.2019

Opel Adaptive Cruise Control: lekker rijden zonder stress


Cruise control is niet meer zo heel spannend, toch? Een auto op een bepaalde snelheid laten rijden is al zo lang onderdeel van het rijden dat niemand daar meer warm of koud van wordt. Als je echter zoals Opel standaard in je nieuwe auto’s een variant van die bekende cruise control zet die zich ook aanpast aan bijna alle omstandigheden wordt het interessanter.

Een van de grote problemen die we als chauffeurs hebben, althans op snelwegen, is het houden van de juiste afstand en het adequaat reageren op veranderende verkeerssituaties. Zeker als je al een tijdje aan het rijden bent en er niet veel spannends gebeurt is de verleiding groot om de aandacht te laten verslappen. Dat kan dodelijk zijn, dus dan is een cruise control die een gedeelte van dat risico wegneemt meer dan welkom.

Adaptive Cruise Control

Het systeem van Opel gebruikt een radarsysteem dat er voor zorgt dat de afstand tussen je eigen auto en die voor je altijd correct blijft. Je kunt een gewenste snelheid instellen (zeg honderd per uur) en dan zal de Adaptive cruise control er voor zorgen dat de auto die ook rijdt, totdat de radar ziet dat er iets langzamers voor je rijdt. Dan wordt er automatisch afgeremd totdat de veilige afstand tussen je voorligger en jezelf wordt bereikt. Zo snel het weer kan versnelt je Opel dan weer naar de gewenste snelheid.

Op die manier is het ideaal om op de snelweg te rijden, want je hoeft minder bezig te zijn met kijken wat er allemaal gebeurt. Er zijn wel meer scenario’s waar dit heel handig is, trouwens. Files rijden zich redelijk vanzelf en ook als je een bus of vrachtwagen voor je hebt waardoor je niet kunt zien wat er daar vóór gebeurt kun je er zeker van zijn dat het systeem sneller in de gaten heeft dat het tijd is om te remmen dan dat jij dat zou kunnen.

Wanneer wordt het zelfrijdend?

De technologie achter de Adaptive Cruise Control (ACC) is deels dezelfde als die gebruikt wordt voor zelfrijdende auto’s. In feite is een systeem als dit al een autonoom systeem, maar dan wel een niveau lager dan de echt zelfrijdende auto’s. Je bent als bestuurder nog steeds betrokken bij wat er gebeurt, maar de scherpe randjes gaan er wel van af. Waar technologie kan helpen om je rit prettiger te maken wordt het niet gelaten, zo blijkt terwijl ik het systeem voor het eerst uitprobeer onderweg naar het hoofdkantoor van Opel.

Duitse snelwegen lenen zich er uiteraard goed voor om flink door te rijden en dan is zo’n systeem wel heel handig. Misschien wel iets té handig (ik zou zomaar eens geflitst kunnen zijn tegen het einde van de rit, nadat mijn medeweggebruikers me zo geconditioneerd hadden dat een gemiddelde snelheid van 165 helemaal niet raar is.) Maar ook tijdens de file (want ook die hebben ze in Duitsland genoeg) blijkt dat de ACC prima werk verricht. Je kunt braaf blijven aanschuiven terwijl het niet opschiet, wetende dat je automatisch weer vooruit gaat als de ‘Stau’ zich oplost. Maar hoe is dit nu precies anders dan een ‘gewone’ cruise control? Ik vroeg het aan Danijel Pusic, Group Manager Active Safety Systems bij Opel in Rüsselsheim.

Alles kunnen overzien

Daar blijkt dat Adaptive Cruise Control eigenlijk veel minder met de cruise control an sich te maken heeft, maar veel meer met herkennen van wat er rondom je voertuig gebeurt. De camera’s en sensoren die in de Opels zitten zorgen dat je niet in botsing komt met je voorganger en dat er op tijd geremd wordt. Het feit dat de auto dan ook gewoon op snelheid blijft doorrijden als er niets voor je Opel rijdt is zoals Pusic het zelf zegt “een mooie bonus.” De functie werkt dankzij de Opel Eye, de sensor/camera die voor meer handige vernieuwingen zorgt in de modellen van het Duitse merk.

Hij bevestigt ook het vermoeden dat de technologie niet heel veel anders is dan bij zelfrijdende auto’s: “de systemen gebruiken in feite dezelfde tools om hun doel te bereiken, dus heel veel anders is het niet” aldus Pusic. Natuurlijk is er (net zoals bij de Advanced Park Assist) wel een actieve rol voor de bestuurder weggelegd. Dat merkte ik ook tijdens mijn reis, want hoewel je voet niet bezig is met het gaspedaal ben je toch alert als chauffeur. Andere voertuigen die invoegen worden prima afgevangen door het systeem, maar je moet soms natuurlijk ook zelf een andere richting uit en dan neem je het ook net zo makkelijk over. Je merkt wel dat het comfortabeler wordt naarmate je het systeem langer gebruikt, en dat was dan de eerste keer dat ik het systeem gebruikte. Tegen het einde van de rit vertrouwde ik de Advanced Cruise Control volledig en nu dat ik weer in een auto moet stappen die dat niet heeft is dat best balen.

[Afbeeldingen © Opel]

Verder lezen over Opel

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Het gaat goed met de Stellantis Pro One op de wereldwijde markt voor bedrijfsvoertuigen. In 2023 boekte het programma van Stellantis Pro One successen (1.7 miljoen verkochte voertuigen) die goed waren voor een derde van...

DC Business26.03.2024

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Opel Experimental: Schilderen met licht en kijken in het donker

Opel en verlichtingstechnologie horen bij elkaar. In de video 'Painting with Light' biedt Opel je een inkijkje in de toekomst van verlichtingstechnologieën met de Opel Experimental. Het experiment in de nachtelijke uren...

Technology02.03.2024

Opel Experimental: Schilderen met licht en kijken in het donker

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Deze dag mag stormachtig zijn begonnen, hij begon ook met iets leuks, namelijk de aankondiging van de nieuwe Fiat microcar. De autootjes zijn enorm grappig om te zien, maar zijn ze ook zo praktisch? En: waarom zien we er...

Automotive05.07.2023

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Opel sluit aan bij urban-mobility project

Opel heeft zich namens Stellantis aangesloten bij het STADT:up project. Dit staat voor Solutions and Technologies for Automated Driving in Town. Het is een zogenoemd urban-mobility project met als doel grote technologisc...

Automotive09.03.2023

Opel sluit aan bij urban-mobility project

STADT:up wil grote stappen zetten op weg naar geautomatiseerd rijden in steden
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Enkele maanden geleden waren wij bij Stellantis in Rüsselsheim voor een presentatie en demonstratie van waterstof-elektrische bestelbussen. Deze week heeft de fabrikant bekend gemaakt dat deze bestelbusjes, de Opel Viv...

Automotive15.12.2022

Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Opel Mokka-e wordt Mokka Electric en krijg meer bereik

Opel heeft de Mokka-e van een nieuwe naam voorzien. Vanaf nu gaat deze volledig elektrische bolide door het leven als de Mokka Electric. Dat is echter niet de enige verandering. Met de nieuwe naam komt ook en groter accu...

Automotive14.12.2022

Opel Mokka-e wordt Mokka Electric en krijg meer bereik

Nieuwe Opel Astra Sports Tourer iets kleiner maar wel veel beter

Opel lanceert in Rüsselsheim de nieuwe Opel Astra Sports Tourer, de stationwagen variant van de Astra hatchback. Maar je mag ook zeggen de opvolger van de Astra stationwagen die een heel alfabet heeft afgewerkt in de ja...

Automotive06.07.2022

Nieuwe Opel Astra Sports Tourer iets kleiner maar wel veel beter

Verder lezen over Technology

De maan krijgt zijn eigen Sint Bernards: robothonden

Er wordt al veel gepland voor op de maan. Er komen zelfs robothonden aan te pas. Die zijn bedoeld om de Sint Bernards van de maan te worden.

Technology10.04.2024

De maan krijgt zijn eigen Sint Bernards: robothonden

Gevonden voorwerpen: Androids gaan zoekgeraakte gadgets vinden

In de taxi, in de trein of in de kroeg: het zijn typisch plekken waar mensen hun smartphone vergeten. Iets te veel gedronken, een gladde zitting, donker, het zijn allemaal redenen waardoor je je smartphone nog sneller ui...

Technology09.04.2024

Gevonden voorwerpen: Androids gaan zoekgeraakte gadgets vinden

​Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt

Het was een video die volledig viral ging, en terecht: Amazons kassaloze supermarkten. Nu lijkt het daar echter op terug te komen. Het verwijdert de Just Walk Out-technologie uit de Fresh-supermarkten in de Verenigde Sta...

Technology03.04.2024

​Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Is het een 1 april-grap, of is het echt? Het snijdt in ieder geval een belangrijk punt aan: Lenna, een vrouw die in 1972 in de Playboy stond als centerfold en eigenlijk Lena Forsén heet, wil niet meer worden gebruikt in...

Technology01.04.2024

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

​Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein

Hij is volledig verlamd, maar kan schaakstukken verplaatsen via de computer zonder een muis of scherm aan te raken. Het is de 29-jarige Noland Arbaugh, een naam die geschiedenis heeft geschreven. Niet helemaal door zijn...

Technology21.03.2024

​Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein

​TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led

Wanneer je een televisie wilt aanschaffen, dan zijn er veel overpeinzingen. Eén van de belangrijkste overwegingen is het type scherm. Daarin kun je steeds meer keuzes maken en er komen daarbij veel afkortingen je kant o...

Gadgets11.03.2024

​TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led

​Hoe kan jij Tech for Good inzetten?

Nieuw, snel of kostenbesparend; tech-oplossingen worden vaak met deze termen beschreven. Het gaat over oplossingen die zorgen voor een efficiëntere wereld, een betere wereld. Maar er is meer nodig om een betere wereld t...

Technology07.03.2024

​Hoe kan jij Tech for Good inzetten?

​Tijdmachine: Tamagotchi was op sommige scholen verboden

Het was schattig en irritant tegelijk. Het was speelgoed, maar ook een verplichting. Het was zelfs op sommige basisscholen verboden. Op andere basisscholen moest je hem tijdens de les in je laatje doen, maar soms hoorde...

Gadgets04.03.2024

​Tijdmachine: Tamagotchi was op sommige scholen verboden

Veeleisende sleutelhangers