Kia EV6 all-electric crossover legt lat aanzienlijk hoger

Kia EV6 all-electric crossover legt lat aanzienlijk hoger

Vorig artikel Volgend artikel

Het is eind april als in onze mailbox het bericht binnenkomt over de nieuwe Kia EV6. Wat we zien is een strak ontworpen nieuw model Kia met op papier opvallende prestaties. Kia gaf tegelijkertijd een statement af over deze nieuwe elektrische cross-over: Movement that inspires, vertaald Kia wil gedurfde, originele en inventieve elektrische auto’s' bouwen. De tekst is van Karim Habib, Senior Vice President en Head of Kia Global Design Center. De lat ligt dus hoog en ook wij zijn enthousiast over het nieuwe model.

En dan is het half oktober, we zijn in Malaga voor de eerste echte confrontatie en test drive van de nieuwe Kia EV6. Waar misschien de die-hard petrolhead vooral benieuwd is naar de prestaties kijken wij uit naar het uitgesproken lifestyle design. Is hij in het echt net zo bijzonder als op de foto’s. We kunnen hier kort in zijn want deze Kia EV6 is ook in real-life een meer dan een opvallende verschijning.

Dat merk je het beste als je er een rondje mee gaat rijden in deze regio. Duidelijk is dat de EV6 een headturner is. Het beste bewijs komt tegen de avond als we onze Kia’s parkeren aan de haven in Marbella. De plek van ‘extreme luxury’, peperdure boten en in alle opzichten een even opvallend als bijzonder publiek.

Het oogt imposant zo’n rijtje EV6’s aan de waterkant, de plek waar normaal de Lamborghini’s en andere veel te dure auto’s staan. Het publiek moet het nu doen met de Kia EV6 en lijkt de auto gezien het vele bekijks zeer te waarderen. Of dit de positionering is waar Kia naar op zoek is denk ik niet maar het is wel een bevestiging van de auto. De EV6 is een opvallende verschijning die zo maar het volgende succesnummer van Kia kan worden.

Kia_EV6_Marbella
Kia EV6 aan de haven van Marbella
Kia_EV6_Marbella
Lijkt toch een perfecte mach

Range en snelladen zijn geen onderwerp

Sinds de komst van elektrische auto’s zijn we gefascineerd door het fenomeen ‘range’. Hoever kunnen we daadwerkelijk rijden met een EV. Prachtige WLTP normeringen vliegen ons om de oren. De getallen zijn nietszeggend want in praktijk is alles anders. Bij deze EV6 is het niet echt een onderwerp meer want afhankelijk van de versie komt het bereik ergens tussen de 400 en 500 km te liggen.

Wat dat daadwerkelijk gaat worden weten we niet want daarvoor zijn onze testdrives net wat te kort. In ieder geval (wel bij optimale weersomstandigheden) is het gemeten verbruik t.o.v. wat de EV6 ons doet laten geloven opvallend goed. Het betekent dat het onderwerp ‘range’ eigenlijk (gelukkig) geen onderwerp meer is.

Wat indrukwekkender is zijn de opgegeven laadtijden van de KIA EV6. En dat heeft te maken de aanwezige 800 volt omvormer die ervoor gaat zorgen dat je in 18 minuten tijd van 10 tot 80 procent acculading kunt laden. In amper 5 minuten zou je dus ergens rond de 100 km kunnen laden. Dit bereik je uiteraard alleen bij snelladers. Dat snelladen is de ‘game-changer’ die ervoor zorgt dat je ook zonder veel tijdverlies grotere afstanden kunt rijden met deze nieuwe Kia EV6. Alles lijkt er op dat Kia met deze EV6 de lat duidelijk hoger aan het leggen is.

Kia_EV6_snelladen
Je EV6 in 5 minuten opladen voor nog eens een extra 100 km
Kia_EV6_DJ
Ook de DJ werd tijdelijk voorzien van stroom dankzij de V2L optie..

Innovaties en Vehicle-to-load

Los van alle denkbare technische rij-ondersteuning introduceert Kia ook wat andere innovaties bij deze EV6 waarvan de meest opvallende de Vehicle-to-load optie is. Met behulp van een speciale stekker kun je via de laadport van de EV6 andere apparatuur voorzien van stroom. Onderweg zou het je Macbook kunnen zijn maar nog boeiender is dat bezitters van een e-bike deze nu gewoon bij de auto kunnen bijladen.

Het is een innovatie die zich ook richt op de toekomst waarbij last-mile technologie in de auto een belangrijke rol kan gaan spelen op het gebied van mobiliteit in een stedelijke omgeving. Dat betekent dat je je hoverboard, one-wheel of e-step ook altijd even snel kunt voorzien van voeding.

Op het strand van Marbella zorgde onze Kia EV6 in ieder geval voor genoeg fun om de aanwezige DJ te voorzien van zijn benodigde 220V. Het lijkt misschien gezocht maar juist deze nieuwe functionaliteiten waar te makkelijk overheen wordt gestapt zorgen ook voor verandering en nieuwe vormen van energieverbruik.

Bidirectioneel laden

Een andere belangrijke innovatie is dat de Kia EV6 een Vehicle to Vehicle (V2V) laadfunctionaliteit heeft om te stroom te leveren aan andere elektrisch voertuigen, bijvoorbeeld in geval van nood. Wanneer de lading van de eigen accu een minimum van 20% bereikt, wordt de V2V-functie automatisch uitgeschakeld. Naast V2V is er ook nog de optie Vehicle to Grid (V2G). Bij deze laatste functie kun je ook je EV6 gebruiken om je huis van te voorzien van energie.

Het zijn deze innovaties die ervoor zorgen dat de EV6 zich kan onderscheiden in de snelgroeiende markt van elektrische voortuigen. Natuurlijk is toegepaste technologie nog geen mainstream maar het zorgt er wel voor dat die lat steeds hoger komt te liggen.

Kia_EV6_Vehicle_To_Load
Onderweg je Macbook even bijladen
Kia_EV6_Vehicle_to_Load
Onderweg je e-Bike laden en in de toekomst wie weet je woning

Update: Kia EV6 uitgeroepen tot 'Car of the Year 2022'

Het succes van de Kia houdt ook in 2022 nog even aan want de EV6 is door een 59-koppige jury, bestaande uit autojournalisten uit 22 Europese landen, uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2022.

De Kia EV6 kreeg van de internationale jury in totaal 279 punten, gevolgd door de Renault Mégane E-Tech (265 punten), Hyundai IONIQ 5 (261 punten), Peugeot 308 (191 punten), Škoda Enyaq iV (185 punten), Ford Mustang Mach-E (150 punten) en Cupra Born (144 punten).

Kia_EV6_Auto_van_het_Jaar_2022
Kia EV6 Auto van het Jaar 2022
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....