Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Tesla was, als een van de eerste grote fabrikant van elektrische auto’s, ook een van de eerste merken met een eigen netwerk van snelladers, het de Superchargers. Die waren tot nu toe alleen beschikbaar voor automobilisten in een Tesla. Daar komt echter dit jaar nog verandering in, zo heeft Elon Musk gisteravond op twitter bekendgemaakt.
Tesla Supercharger netwerk gaat ‘open’
Die onthulling deed Musk min of meer terloops als antwoord op een ‘boze’ tweet van een EV-rijder die zich openlijk afvroeg waarom Tesla blijft vasthouden aan het gebruik van een eigen laadstekker en Superchargers die niet door andere EV-rijders gebruikt kunnen worden.
Musk antwoorde daarop dat Tesla haar netwerk van snelladers, en de connector, ontwikkelde op een moment dat er nog geen concurrentie of (internationale) standaard beschikbaar was. Maar, aldus Musk, ‘later dit jaar worden onze laadpalen ‘ontgrendeld’ voor het opladen van EV’s van andere merken.
Voorbijgestreefd door concurrentie
Noem het de wet van de remmende voorsprong. Als innovator is Tesla op het gebied van de laadpalen inmiddels voorbijgestreefd door de concurrentie. Tesla telt wereldwijd ongeveer 2.700 laadpunten waar in totaal iets meer dan 25.000 Superchargers staan. Ter vergelijk, alleen in Europa zijn intussen al meer dan 200.000 laadpunten voor EV’s aangelegd. Toegegeven, dat zijn lang niet allemaal snelladers (43kW en meer) en er zijn nog altijd plekken waar de zoektocht naar een snellader een heuse uitdaging kan zijn, zoals in de Franse Alpen (eigen ervaring), maar met die aantallen gaat het snel de goede kant op. Logisch ook, want tien aanbieders kunnen sneller schakelen en uitbreiden dan één.
In Amerika wordt door Tesla wel nog steeds een eigen connector gebruikt, waardoor er koppelstukken nodig zijn om andere elektrische voertuigen op te kunnen laden aan een Tesla Supercharger. In Europa maakt Tesla gebruik van CCS-connectoren. Die zijn bij vrijwel elke snellader (in overvloed) beschikbaar. Op sommige plekken zie je hier daarentegen nog wel eens Tesla koppelstukken hangen zodat de modellen met de Amerikaanse connector ook bij een FastNed, Shell ReCharge of ander laadnetwerk opgeladen kunnen worden.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive11.12.2024
Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Verder lezen over Tesla
Technology30.11.2024
Is deze video van een ballen vangende Tesla-robot Optimus echt?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Events22.10.2024
Was alles op Tesla’s We, Robot-event nep?
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Gadgets05.10.2024
Deze miniatuur-Tesla Cybertruck is stiekem een computer
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive31.07.2024
Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap
Automotive29.07.2024