Jaguar I-PACE ontworpen om te genieten

Jaguar I-PACE ontworpen om te genieten

Vorig artikel Volgend artikel

De Jaguar I-PACE is de eerste elektrische auto van het Britse automerk. Jaguar is het merk wat in heel zijn historie alleen maar mooie en snelle auto’s heeft gebouwd. Klassiek met stijl en op-en-top Brits. Het merk dat maar liefst vijf keer een hoofdrol kreeg in de films van James Bond. Dat merk, met auto’s die snelheid uitstralen en brullen als je de gaspedaal indrukt, komt nu met een auto op de markt die muisstil is - en als je wilt ook met slecht één 'pedal' te bedwingen is. Het is geen echte Jaguar meer, of toch wel?

Jaguar noemt het een SUV, maar die tekst skip ik graag want in mijn ogen is er weinig SUV aan. Waarschijnlijk dachten de marketeers van de Britten dat die toevoeging beter zou scoren. De Jaguar I-PACE is in mijn ogen een bloedsnelle bolide, aangedreven door twee elektromotoren, en zoals al gezegd muisstil. Een auto die je doet verwonderen met prestaties die menige sportauto doet verbleken en snelle Duitse auto's de eerste 200 km/uur het nakijken geeft.

Een I-PACE drukt je in zijn stoelen als je die 'pedal' indrukt, het moment waarop het volle vermogen op de vier wielen komt te staan en de Jag je lanceert. Ruim 2.100 kg kaal schiet vooruit op een manier die maar weinig auto’s hem nadoen. Natuurlijk, de auto’s van Elon Musk doen mee in deze competitie en zo komen er nog wel een paar bij. Wie uiteindelijk de snelste is doet er niet toe. Een seconde meer of minder ga je bij deze prestaties nauwelijks merken. Het is moment dat je de opgeslagen energie uit de 90 Kw batterij maximaal benut.

Dag WLTP of welke standaard dan ook, snelheid vreet energie, dat is bij auto’s met fossiele brandstof net zo als bij een elektrische auto. De potentiële maximale af te leggen rijafstand van pakweg 350 km op het dashboard sneuvelt en gaat er volledig aan. Alleen normaal laden (zonder snellader) kan je gaan weerhouden om deze I-PACE te gebruiken waarvoor hij is ontworpen. Dat duurt uren, dat wel.

Jaguar_I-Pace_355
Jaguar_I-Pace_378
Jaguar_I-Pace_373

Maar goed bedwing je maar eens als je zoveel acceleratievermogen als deze Jaguar I-PACE bezit. Deze auto is helemaal niet gemaakt om zo zuinig mogelijk te rijden en zo ver mogelijk te komen. Ik zeg het maar eens heel luid en hardop: deze auto is ontworpen om te genieten, om echt auto te rijden maar wel op een manier die nieuw en anders is. Elektrisch en stil.

Alles aan deze Jaguar I-PACE lijkt te kloppen. Z’n prestaties zijn zoals gezegd ongekend, de wegligging is fenomenaal, de stoelen passen om je lichaam, hij is ruim, hij heeft een prachtig design, een headturner, een auto die mensen fotograferen. Hij kost een ton, als je hem nu koopt blijft hij 4 procent in de bijtelling. Na 1 januari heeft de overheid bedacht dat boven de 50.000 euro je 22 procent bijtelling mag aftikken. Stel je voor dat we allemaal elektrisch gaan rijden zullen ze hebben bedacht, dat wil je niet als overheid. Duurdere meer luxe elektrische auto’s moeten niet te populair worden toch.

Jaguar_I-Pace_200

Tja en dan het laatste puntje, hoe ver kom je er mee? Als je geen gas geeft, geen radio aanzet, geen smartphone oplaadt, de kachel en de ruitenverwarming zo min mogelijk gebruikt en vergeet dat hij met 21 of 22 inch velgen echt veel mooier is, ja dan rij je ook met deze i-PACE misschien wel 350 km. Allemaal zaken die voor iedere elektrische auto’s impact hebben op de maximaal te rijden afstand.

Tesla-rijder Joost heeft dat allemaal eens getest hoe dat nou precies zit met de I-PACE, kom je echt zover of moet je dat gewoon uit je hoofd zetten en gaan rijden met deze bolide. Ik kies voor dat laatste: als je een voor een I-PACE kiest, kies je voor genieten op een manier die echt nieuw en anders is. Elektrisch rijden is echt een genot.

Jaguar_I-Pace_433
Jaguar_I-Pace_421
Jaguar_I-Pace_437
Jaguar_I-Pace_227 copy

Meer content

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies