Automotive12.11.2018

Jaguar I-PACE versus Tesla


Het verschil tussen een auto van een Britse autofabrikant en een Amerikaanse tech-guru.

Dat we bij DutchCowboys een voorkeur hebben voor nieuwe technologie en auto’s hoeven we niemand meer uit te leggen. Steeds vaker komen deze twee samen waardoor het alleen nog maar leuker en boeiender wordt. En al helemaal als Jaguar, een van de mooiste automerken, komt met een volledig elektrisch aangedreven I-PACE. Een auto die direct in de hoogste categorie thuishoort wat betreft uiterlijk en prestaties.

Nu hebben we daar meestal wel een eigen mening over maar in dit geval geven we ons over aan een notoire Tesla-rijder. Waarom? Omdat dit nu juist de auto is die een regelrechte concurrent is van Elon Musk zijn troetelkindje. Wat zijn de verschillen tussen auto’s die zijn gemaakt door een Britse autofabrikant en een Amerikaanse tech-guru? We laten Tesla-rijder Joost aan het woord. Het leuke detail is dat zijn broer Bas inmiddels ook behept is met het virus van elektrische auto’s en heeft gekozen voor een I-PACE, waarin hij vanaf 1 januari hoopt rond te rijden.

Is een I-PACE leuker dan een Tesla?

Een weekend in een Jaguar I-PACE, Jaguar’s eerste volledig elektrische auto. Dat lijkt ons wel wat! Een vergelijking die veel mensen gelijk zullen trekken is met het Amerikaanse Tesla. Een automerk dat inmiddels al jaren met succes elektrische auto’s op de markt brengt. In de pers wordt dit al een tijdje als dé benchmark voor elektrische auto’s gezien. Eens kijken of de Britten een geduchte concurrent op de markt hebben gezet!

<em>Eens kijken of de Britten een geduchte concurrent op de markt hebben gezet!<\/em>
Eens kijken of de Britten een geduchte concurrent op de markt hebben gezet!

De I-Pace: een lust voor het oog

Persoonlijk vind ik de Jaguar I-PACE een fantastische verschijning! Jaguar heeft een bijzondere wagen op de markt gebracht. Omdat een elektrische auto anders gebouwd kan worden, heeft Jaguar gebroken met de traditionele designtaal.

Het is geen SUV, geen hatchback en geen sedan. Wat dat betreft is de tegenwoordig populaire term ‘cross-over’ zeker van toepassing. De auto staat wat hoger op z’n poten en komt – vooral in de uitvoering met de 22 inch velgen – imponerend over. Om voldoende ruimte te creëren voor het interieur, staan de wielen ver op de hoeken. Smaken verschillen natuurlijk, maar of je hem nu mooi vindt of niet: het is zeker dat Jaguar een onconventionele auto heeft ontworpen.

Een moedige stap, al zorgt de donkere grote grille in de neus voor een goede koppeling naar het Jaguar familiegezicht. De Tesla Model S en X zijn al een aantal jaren een bekende verschijning op de weg. Je komt ze dagelijks tegen, waardoor ze een beetje de Volkswagen Golf onder de elektrische auto’s zijn geworden. Eén ding is zeker, met de Jaguar I-PACE trek je heel wat bekijks en nieuwsgierige blikken!

<em>De Jaguar I-PACE is een fantastische verschijning!<\/em>
De Jaguar I-PACE is een fantastische verschijning!

Het interieur is ruim opgezet met heerlijke sportstoelen die zich op bijna elke denkbare wijze elektrisch laten verstellen. Het compacte stuur kun je naar je toe trekken om een goede zitpositie te creëren. Het interieur is prachtig afgewerkt met mooie materialen en meerdere lcd-schermen.

Achter het stuur zit een digitaal dashboard met daarop de vermogens- en regeneratiemeter (een toerenteller heb je niet in een elektrische auto), informatie over de range en een scherm met de navigatie instructies. Het grote scherm in het midden wordt gebruikt voor alle opties in het infotainment systeem. Denk hierbij aan de navigatie, media-opties, informatie over je rijgedrag en het effect daarvan op de range (daarover later meer).

Het touchscreen werkt soepel, maar heeft soms een kleine vertraging. Ook het opstarten na het inschakelen van de auto duurt even. Onder dit scherm zit nog een kleiner scherm waarmee je voornamelijk de airco en stoelverwarming (of stoelventilatie) regelt. Ook zitten hier wat shortcuts naar je favoriete radiozenders.

In de Tesla zien we één groot 17 inch touchscreen, hiermee wordt letterlijk alles bediend. De enige fysieke knoppen die je hier vindt, zijn die van de alarmlichten en het handschoenenkastje.

Wat je mooier vindt, is waarschijnlijk een kwestie van smaak. Feit is wel dat het touchscreen van de Tesla over het algemeen wat vlotter lijkt te reageren.

De techniek achter deze elektrische auto

De bodemplaat van de I-PACE bestaat volledig uit de 90kWh accu en zowel op de voor- en achteras zit een elektromotor. Deze twee motoren zorgen voor permanente vierwielaandrijving. Samen leveren deze elektromotoren 400pk en – nog belangrijker – 696Nm koppel. Dit koppel is vanaf stilstand volledig beschikbaar. Dat is één van de redenen dat elektrische auto’s zo vlot uit de startblokken schieten.

Tevens is de Jaguar I-PACE voorzien van luchtvering waarmee ook de wagenhoogte aan te passen is. Aangezien de Jaguar uit hetzelfde concern komt als Land Rover, beschikt de auto over diverse instellingen om ervoor te zorgen dat je niet snel vast komt te zitten als je een keer de verharde weg verlaat.

De ultieme Jaguar-rijervaring

Dat Jaguar al jarenlang sportieve auto’s maakt, merk je meteen als je op pad bent met de I-PACE. De besturing is wat zwaarder en behoorlijk direct. De grote velgen met platte banden onder onze testauto zorgen ervoor dat de I-PACE als een blok op de weg ligt. Dankzij de luchtvering is de auto ook heerlijk comfortabel op de snelweg. Een mooie fly-over kan je met meer snelheid nemen dan je eigenlijk dacht en door het constant aanwezige vermogen is het oppassen dat je je niet met hoogst illegale snelheden rijdt.

Windgeruis en bandengeruis zijn bij een elektrische auto wat meer aanwezig dan bij een reguliere auto, maar dat is ook logisch gezien er verder helemaal geen motorgeluid is. Bij lagere snelheden zoef je in stilte over de weg.

Jaguar heeft een soort motorgeluid ingebouwd dat via de speakers wordt afgespeeld bij accelereren. Dit kun overigens ook uitschakelen. Als je flink gas (of eigenlijk stroom) geeft, hoor je de elektromotoren zoemen en een soort ‘warp’-achtig geluid’ produceren. Dit voelt helemaal als de 21e eeuw.

Door de vierwielaandrijving en de 400pk is ieder sprintje bij het stoplicht een feest. Je bent zeker 98 procent van je medeweggebruiker meer dan te snel af, ze lijken wel stil te staan als je wegschiet. De Jag schiet in 4.8 sec van 0-100km/h en dat voelt onwerkelijk voor een auto van dit formaat en gewicht (2.100 kg). De meeste Tesla’s zijn nog net iets sneller (zeker de Performance modellen), maar de power van I-PACE is meer dan indrukwekkend!

Range anxiety in de I-PACE

Het is meestal één van de eerste vragen die je krijgt als het over elektrische auto’s gaat: hoe ver kan je ermee rijden? Veel mensen hebben last van ‘range anxiety’: de angst dat ze niet ver genoeg kunnen komen met een elektrische auto en moet laden. Toegeven: een elektrische auto vraagt iets meer planning. En als hij leeg is, duurt het laden natuurlijk langer dan een gemiddelde tankbeurt.

Deze zomer is de nieuwe testcyclus voor auto’s geïntroduceerd: de WLTP. De WLTP zou het verbruik en de range meer realistisch moeten aangeven.

Volgens deze test zou de I-PACE zo’n 470 km kunnen rijden met een volle accu van 90kWh. Deze testen moet je echter altijd met een korrel zout nemen. Toch zou je op basis van deze informatie in de praktijk een range van tussen de 350 en de 400 km verwachten.

Om maar met de deur in huis te vallen: op dit punt stelt de I-PACE behoorlijk teleur. Het verbruik ligt behoorlijk hoog. Deels komt dit door de cross-over carrosserie, maar ook de 22-inch velgen hebben natuurlijk een nadelig effect.

Maar toch, op een ritje van Eindhoven naar Breda (55 kilometer) bij een buitentemperatuur van 12°C en snelheden op de snelweg van rond de 130 km/h (gemiddelde snelheid over het traject was 104 km/h) hebben we een verbruik van 32.3kWh/100 km gehaald. Bij vertrek was de batterij opgeladen tot 85 procent en bij aankomst was dit nog 60 procent. Dit betekent dat wij een kwart van de accu nodig hebben gehad om 55 km af te leggen. Dit zou betekenen dat je maar een ruime 200 kilometer haalt op een volle batterij.

Dit kwam echter niet alleen in deze rit naar voren. Het totale gemiddelde verbruik van het weekend was 30.4kWh/100 km. Bij een accu van 90kWh betekent dit dat je net niet aan de 300 km komt. Haal hier nog 10 procent marge af omdat je de auto nooit helemaal leeg zult rijden (daar word je behoorlijk zenuwachtig van) en je houdt 260/270 km aan reële range over.

Concurrent Tesla doet het op dat gebied een stuk beter. De range van 260/270 is namelijk makkelijk haalbaar met een Tesla S75D, terwijl de accu van de Jaguar I-PACE maar liefst 20 procent groter is.

<em>Concurrent Tesla doet het qua verbruik een stuk beter dan de Jaguar I-PACE.<\/em>
Concurrent Tesla doet het qua verbruik een stuk beter dan de Jaguar I-PACE.

Het opladen van een Jaguar I-PACE

De tegenvallende range is vervelend. Bijkomend probleem is dat de I-PACE slechts een interne 1-fase lader heeft. Concreet betekent dit dat je bij de gemiddelde laadpaal in Nederland slechts met 3,7kW vermogen kunt laden. Het volladen van de 90kWh accu duurt dan dus maar liefst 24 uur.

Alle Tesla’s zijn uitgerust met een 3-fase lader waarmee de volledige 11kW van een publieke laadpaal kan worden benut. Een Tesla met vergelijkbare accu zou dus in circa 8 uur volgeladen zijn. Het is erg jammer dat Jaguar hierbij niet beter naar de Amerikaanse concurrent heeft gekeken.

Theoretisch is het overigens wel mogelijk om de interne 1-fase lader sneller te laten laden (tot maximaal 7,2kW). Je hebt dan 32 ampère nodig. Om dit te realiseren moet je de netaansluiting thuis laten verzwaren. Dit leidt echter tot veel hogere lasten vanuit de netbeheerder. Gemiddeld kost dit 700 euro per jaar extra.

Dan maar wat vaker langs de snellader? Iedereen zal Fastned wel kennen met hun opvallende geel gekleurde laadstations. Inmiddels zijn zij bezig om de snellaadstations te verzwaren naar 175kW. Indien de accu minder dan 50 procent vol is, laadt de I-PACE hier met maximaal 85kW. Dan kun je in 30 tot 40 minuten een bijna lege accu in ieder geval weer tot 50-60 procent opladen.

Dat is natuurlijk prettig, maar Tesla heeft hierin een grote voorsprong. Tesla heeft de afgelopen jaren namelijk een eigen snellaadnetwerk opgebouwd door heel Europa van de Noordkaap tot Zuid-Spanje. Hier kun je plug&play laden (zonder pasje of abonnement) mits je een Tesla rijdt. Het is onbegrijpelijk dat de andere grote automerken op dit vlak nog zo achterblijven, terwijl dat relatief kleine bedrijf uit Californië al jaren laat zien hoe het wél kan.

Inmiddels zijn een aantal grote automerken (onder andere BMW, Volkswagen, Daimler en Ford) begonnen met de bouw van het Ionity-netwerk. Het doel is dat er in 2020 circa 400 laadstations in Europa staan. Op het moment van schrijven zijn er echter pas 20 operationeel die verspreid liggen in Duitsland, Frankrijk en Denemarken. Hopelijk hoort een onbezorgde lange autoreis met een I-PACE hierdoor in de toekomst tot de mogelijkheden.

Conclusie

Jaguar heeft met de I-PACE een hele goede auto gemaakt, maar niet het beste elektrische voertuig dat er is. De tegenvallende range in combinatie met de beperkte oplaadsnelheid zijn de belangrijkste minpunten. Het is jammer dat Jaguar wat dat betreft niet beter heeft gekeken naar grote concurrent Tesla, die deze zaken toch al een aantal jaar beter op orde heeft.

Desalniettemin is de Jaguar I-PACE een prachtige en sportieve auto en zijn de nadelen voor iemand die niet dagelijks honderden kilometers hoeft te rijden best overkomelijk. En dan rij je wel in een unieke en opvallende auto!

<em>De Jaguar I-PACE een prachtige en sportieve auto!<\/em>
De Jaguar I-PACE een prachtige en sportieve auto!

Deze review is geschreven door Joost, die nu zo’n twee jaar in een Tesla Model S rijdt.

Verder lezen over Elektrische auto

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Er is een goede reden bijgekomen om een gebruikte elektrische auto te kopen. Dit jaar nog. Dit is waarom je het beste kunt gaan kijken naar een tweedehands EV.

Automotive19.04.2024

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Maar er komt iets voor terug
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone

Porsche werkt al een tijdje samen met smartphone-bedrijven, zoals Huawei en Honor, maar automaker Polestar maakt zijn eigen telefoon.

Automotive18.04.2024

Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

De Alfa Romeo Milano is geen toeval. Het Italiaanse merk wil net als alle neven en nichten een footprint hebben in het grootste segment van de Europese markt, een Alfa Romeo in een compacte vorm.

Automotive17.04.2024

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan belooft dat het de komende paar jaar met maar liefst 16 elektrische auto’s komt. Het had eerst andere plannen in het kader van verduurzamen, maar heeft deze aangepast. Het was van plan om 23 elektrische auto’s...

Automotive26.03.2024

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland
​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Verder lezen over Jaguar

Jaguar Land Rover opent 3 nieuwe techhubs

Jaguar Land Rover (JLR) vergroot zijn wereldwijde digitale mogelijkheden met de opening van 3 nieuwe techhubs in Europa. Hiermee creëert de autofarbikant bijna 100 nieuwe banen. In de tech hubs worden autonome rijsyste...

Automotive22.02.2023

Jaguar Land Rover opent 3 nieuwe techhubs

verdere ontwikkeling autonome rijsystemen
Jaguar genereert 40% extra proefritaanvragen met innovatieve chatbot

Adeptiv Lab en Yourzine (onderdeel van Adeptiv) hebben in opdracht van Jaguar Nederland een innovatieve chatbot ontwikkeld voor het realiseren van proefrit aanvragen. Jaguar vindt daarmee een snelle en effectieve manier...

Automotive28.01.2021

Jaguar genereert 40% extra proefritaanvragen met innovatieve chatbot

Jaguar Land Rover ontwikkelt een Smart City Hub voor elektrische voertuigen

Jaguar Land Rover werkt samen met wereldwijde software-, mobiliteits- en telecombedrijven voor de ontwikkeling van een 'smart city hub' op een giga campus in Ierland. Hier worden praktijktests uitgevoerd met zelfrijdende...

Automotive25.11.2020

Jaguar Land Rover ontwikkelt een Smart City Hub voor elektrische voertuigen

Onderzoek voor autonome, verbonden en gedeelde voertuigen
​Jaguar komt met fantastische nieuwe bolide… in Gran Turismo

Een gloednieuwe elektrische hypercar van Jaguar. Dat klinkt geweldig, maar je hoeft nog geen tickets te kopen voor alle autoshows die nog komen. De nieuwe bolide komt namelijk niet fysiek uit, slechts in de game Gran Tur...

Automotive26.10.2019

​Jaguar komt met fantastische nieuwe bolide… in Gran Turismo

Jaguar I-PACE ontworpen om te genieten

De Jaguar I-PACE is de eerste elektrische auto van het Britse automerk. Jaguar is het merk wat in heel zijn historie alleen maar mooie en snelle auto’s heeft gebouwd. Klassiek met stijl en op-en-top Brits. Het merk dat...

Automotive13.11.2018

Jaguar I-PACE ontworpen om te genieten

Wagenziekte kan voorkomen worden in de nieuwe Jaguars & Land Rovers

Met de auto en caravan op vakantie naar Frankrijk, of een mooie roadtrip door Europa met de camper, allemaal genieten. Behalve voor iedereen die snel wagenziek is. Dan is de reis naar bestemming vaak afzien. Citroën hee...

Automotive07.11.2018

Wagenziekte kan voorkomen worden in de nieuwe Jaguars & Land Rovers

Jaguar Land Rover test ‘ogen’ op zelfrijdende auto’s

Jaguar Land Rover heeft een interessante twist gegeven aan de experimenten met zelfrijdende auto's. Ze hebben een aantal zelfrijdende voertuigen voorzien van virtuele ogen of 'eye pods' zoals ze ze zelf noemen. Die zien...

Automotive29.08.2018

Jaguar Land Rover test ‘ogen’ op zelfrijdende auto’s

Voetgangers weten dat de auto hen gezien heeft en dat helpt
Jaguar Project 8 gaat in juni dit jaar in productie

De laatste ontwikkelingsfase van de Jaguar Project 8 is bijna voltooid. Coureurs Andy Wallace en Davy Jones hebben de auto op hoge snelheid getest. De Jaguar Project 8 – de allersnelste en opwindendste vierdeurs sedan...

Automotive02.05.2018

Jaguar Project 8 gaat in juni dit jaar in productie

En heeft de prestaties van een echte supersportauto

Verder lezen over Tesla

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw

Tesla heeft zijn nieuwe bolide gepresenteerd. Het is niet een gloednieuwe reeks, maar een nieuwe variant Model 3. De Model 3: Performance.

Automotive24.04.2024

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw

Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Tesla heeft problemen. Het verlaagt al een tijdje zijn prijzen op zowel auto's als abonnementen en nu komt daar ook nog een vrij ernstige ontslagronde bij.

Automotive16.04.2024

Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

​Deze 8 rare dingen hebben we als mensheid de ruimte ingeschoten

Met de grote hoeveelheid satellieten die in de baan rond de aarde worden geplaatst kun je je afvragen in hoeverre we dat als mensheid eigenlijk mogen. Om nog maar te zwijgen van het potentieel koloniseren van de maan of...

Technology13.03.2024

​Deze 8 rare dingen hebben we als mensheid de ruimte ingeschoten

Mensen nemen hun Tesla Cybertruck overal mee naartoe

Het bakbeest, de elektrische pick-up van Tesla, spreekt enorm tot de verbeelding. Op onze wegen zal je het gevaarte niet zo snel zien, maar in de Verenigde Staten kun je ze op de weg tegenkomen. Of op het strand, want me...

Automotive08.03.2024

Mensen nemen hun Tesla Cybertruck overal mee naartoe

Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde

Elon Musk maakt graag grote statements en zo ook met de Tesla Roadster. Nu stelt hij dat de bolide van 0 naar 100 kilometer per uur gaat in slechts een seconde. Dat is voor een gewone elektrische auto vrij ondenkbaar, al...

Automotive29.02.2024

Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde

Sneller dan geluid
​Tesla gaat iets doen aan een grote ergernis van automobilisten

Tesla is op sommige vlakken een enorm modern type auto, maar tegelijkertijd is het op andere gebieden weer best ouderwets. De meest complexe dingen zijn voor veel Tesla’s een peuleschil, terwijl iets eenvoudigs als het...

Automotive20.02.2024

​Tesla gaat iets doen aan een grote ergernis van automobilisten

​Tesla Model Y wordt veel goedkoper in Nederland

Tesla Model Y moet meer verkocht worden in Nederland: hij blijkt niet heel toegankelijk te zijn. Misschien is de auto wel toegankelijk, maar zijn prijs niet, heeft Tesla gedacht. De EV-maker besluit daarop de bolide wat...

Automotive18.01.2024

​Tesla Model Y wordt veel goedkoper in Nederland

​Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto

Overweeg je een elektrische auto te kopen in 2024? Dan kun je rekenen op subsidie van de overheid. De subsidiepot is nu geopend en hierin zit 58 miljoen euro. Je kunt hiervan 2950 euro aanvragen als je een elektrische au...

Automotive10.01.2024

​Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto

De subsidiepot is nu geopend