Hyundai's NEXO: de nieuwe generatie waterstofauto

Hyundai's NEXO: de nieuwe generatie waterstofauto

800 kilometer op één tank

Vorig artikel Volgend artikel

Hyundai heeft op de CES het doek van hun nieuwste waterstofauto getrokken: de NEXO. Deze zogenaamde Fuel Cell Electric Vehicle heeft een indrukwekkende actieradius van wel 800 kilometer. Nu is Hyundai sowieso vol op duurzame auto's gegaan de laatste tijd, en het concept van de NEXO spookte al een tijdje rond.

Nu is de auto er dan, en het is de beste waterstofauto die Hyundai ooit gemaakt heeft. Hij is 20 procent lichter, 10 procent efficiënter en 30 procent krachtiger dan voorganger ix35 FCEV en dat verklaart meteen de vergrote actieradius. Een ander voordeel van de NEXO is dat de auto extreme temperaturen aankan: hij start zelfs in extreem koude temperaturen als -29 graden.

hyundai_waterstofauto_3

Alles is beter

Waterstof heeft niet de bekendheid die 'gewoon' elektrisch rijden heeft, maar zoals het experiment in Nederland met de Hesla al heeft bewezen kun je met waterstof eigenlijk meer. De brandstofcel van de NEXO én de batterij hebben meer netto vermogen dan de voorganger, en samen met de verbeterde waterstofopslagtanks kun je niet alleen verder rijden, het wordt ook allemaal wat compacter. Toch trekt de NEXO wel nog sneller op dan de voorganger, wat ook geldt voor het opladen: de tanks zijn binnen vijf minuten gevuld.

Ook intern is er flink wat aangepast. De Intelligent Personal Cockpit zit tjokkievol met sensoren, zodat je auto kan reageren op je stem en op handsignalen, wat de bediening gemakkelijker maakt. Het ziet zelfs als je gestresst bent en neemt dan maatregelen. Je wordt niet langs de kant van de weg gezet, maar er wordt rustgevende muziek gedraaid, de verlichting wordt gedimd en je kunt eventueel visueel overleggen met een arts.

hyundai_waterstofauto_5

Autonoom filteren

Een mooi bijkomend voordeel van waterstof is dat de lucht die nodig is om het brandstofcelsysteem te laten werken zuiver moet zijn, zodat de filters van de auto 99,9 procent van de fijnstof uit de lucht zuiveren. Dat maakt het een rijdende luchtzuiveringsinstallatie, in tegenstelling tot normale auto's.

Natuurlijk zijn er ook plannen voor autonoom rijden met de NEXO. Hyundai werkt daarvoor samen met Aurora Innovation, die op dit moment aan het testen zijn met de auto's. Tegen 2021 zouden de Hyundai's op niveau 4 autonoom moeten kunnen rijden. Ziet er goed uit dus, die NEXO. En nu maar hopen dat er ook genoeg waterstof-tankstations gaan opduiken om de auto in het dagelijks gebruik te laten functioneren, hoewel de actieradius van 800 kilometer in Nederland groot genoeg is om alleen thuis te tanken.

hyundai_waterstofauto_7
hyundai_waterstofauto_2

[Afbeeldingen © Hyundai]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies