Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Hyundai heeft een probleem: de Ioniq Electric is razend populair in thuisland Korea, zo populair dat het autobedrijf niet genoeg batterijen bij elkaar kan rapen om aan de vraag te voldoen.
Ze hebben vermoedelijk onderschat hoe veel mensen de auto wilden hebben, want de eerste order van het bedrijf voor batterijen bij leverancier LG Chem was maar voor 7000 stuks. Daar zijn ze al lang doorheen en inmiddels is er een wachtlijst van ongeveer vijf maanden voor de nieuwe elektrische vehikels. Dat zijn nog geen Tesla Model 3-wachtlijsten, maar toch.
Hyundai is niet de enige die moet wachten op hun batterijen: de populariteit van elektrische voertuigen heeft een grote vlucht genomen in Korea omdat de lokale overheden allerlei EV-wedstrijden hebben gehouden die de koorts hebben aangewakkerd.
Low battery warning
LG Chem heeft de grootste moeite om genoeg batterijen te maken voor Hyundai en andere automakers. De batterij blijkt sowieso de bottleneck te zijn voor veel automakers en de investering van Tesla in de Gigafactory, die inmiddels al meer dan duizend man aan het werk heeft om batterijen te bouwen. Die fabriek is pas tegen 2020 op volledige oorlogssterkte en dan moeten er ongeveer 10.000 mensen werken.
Dat zet ze in de fortuinlijke positie dat ze klaar zijn om de duizenden orders voor de Model 3 op tijd te voorzien van batterijen, terwijl andere makers struggelen met dat gedeelte van de elektrische auto.
Net zoals er eigenlijk niet genoeg fabrieken zijn in de mobiele markt om OLED-schermen te maken, zit de batterijmarkt ook met beduidend meer vraag dan aanbod. Hopelijk zal dat de introductie van de elektrische auto’s niet al te lang gaan tegenhouden, want de vraag is nog relatief laag – wat moet dat worden als het echt loos gaat?
[Afbeeldingen © Hyundai]
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive11.12.2024
Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Verder lezen over Hyundai
Automotive02.09.2024
Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer
om comfort en efficiency te verhogenTech in Asia07.03.2024
Hyundai gaat terug met de Pony naar het verleden van Seoul in Zepeto 3D
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.12.2023
Hyundai wil sneeuwkettingen integreren in een band, logisch toch!
Automotive17.11.2023
Hyundai kopen? Dat doe je straks online op Amazon
Tech in Asia14.11.2023
Hyundai komt met nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan
Automotive06.11.2023
Hyundai en Seoul, Gangnam style in de autowereld
Tech in Asia05.11.2023