Getest en genoten: De Polestar 2

Getest en genoten: De Polestar 2

Vorig artikel Volgend artikel

Alhoewel de eerste Polestar nog vers in het geheugen staat, komt de Polestar 2 al om de hoek kijken. In veel autobladen zetten ze deze volledig elektrische krachtpatser recht tegenover de Tesla 3 gezet. Logisch, want het was lang wachten tot er een ‘gelijke’ opstond naast Tesla. Maar, ik moet zeggen dat ik het daar niet helemaal mee eens ben, maar daarover later meer.

Polestar_2_Back_Side
Polestar_2_Polestar_Roof

De volledig elektrische krachtpatser van Volvo, ehm, ik bedoel Polestar natuurlijk

Daar waar we in de Polestar 1 nog een hoop Volvo aspecten tegenkwamen, is dat flink gereduceerd in de Polestar 2. Oké het blijft een onderneming die onder de grote paraplu valt van het bedrijf Geely autogroup, maar Polestar bouwt en ontwerpt zelfstandig auto’s sinds 2017.

Polestar riep in 2017 dat ze volledig elektrische auto’s voor het hogere segment gingen bouwen, en wat verscheen als eerste op de markt: de Polestar 1. Een zware, verschrikkelijk mooie sportauto met een verbrandingsmotor en een hybride aandrijving met een elektrisch bereik van 126 kilometer. Een bereik dat veel verder is dan welke hybride dan ook. Maar het klopte niet helemaal met de visie van Polestar.

Polestar_2_console
Polestar_2_Seats

Polestar 2

Dan is daar de Polestar 2. Zoals we al eerder over de Polestar 2 schreven: het is een auto voor de liefhebbers. Legio mensen heb ik de afgelopen jaren gesproken die werkelijk niets om auto’s gaven maar wel een Tesla kocht. Puur vanwege het feit dat de bijtelling zeer gunstig was ten opzichte van auto’s met een conventionele verbrandingsmotor. De afgelopen dagen ben ik met de Polestar 2 op pad geweest en ik merkte dat het bij deze auto wel een andere verhaal is. Ik neem regelmatig even de tijd om op een leuke plaats te stoppen en een praatje aan te knopen met mensen in de omgeving. Beter gezegd, mensen spreken mij aan. Het is een auto die nu zelfs in de reclameblokken verschijnt na het 6 uur journaal. Dus mensen beginnen hun praatje vaak met: ‘Is dit nu zo’n Polestar?’

Mensen zijn enthousiast over het ontwerp en zijn aangenaam verrast door het interieur. Het valt mij op dat mensen het interieur vooral beschrijven als een ‘normale’ auto, met een mooi dashboard en niet futuristisch en kaal is, zoals dat vaak het geval is bij andere elektrische auto’s.

Polestar_2_backside
Polestar_2_Dashboard
Wist je dat de stoelen en het interieur van de Polestar 2 "vegan" zijn? De materialen zijn gemaak van WeaveTech, een materiaal wat 100% vegan is. Dit materiaal is geïnspireerd door wetsuites, zacht en comfortabel maar toch duurzaam.
Polestar_2_backseats

Range vermogen en andere specs

Elektrisch rijden wil zeggen POWER en dat voel je. Een elektromotor heeft geen last van vermogensopbouw, turbogaten en andere tekortkomingen die een verbrandingsmotor wel heeft. De Polestar 2 heeft direct 408 pk beschikbaar verdeeld over 4 wielen. Een acceleratie van 0-100 km/u in 4,7 seconden. Het is gewoon verslavend om steeds het pedaal in te trappen en weggeschoten te worden. Mijn vriendin werd er gewoon misselijk van.

Dan de achilleshiel van elke elektrische auto: de range. Eigenlijk maakt het vanaf een zeker punt niet meer uit. Met de meeste nieuwe type hybrides haal je een ritje op en neer naar je werk al wel. Dus waarom zouden we het hebben over de range van elektrische auto’s die sowieso veel verder is dan een hybride? De enige must is een laadpaal/wallbox thuis om te laden en dan het liefst een 3 fase lader. Ook in Nederland komen er bijna dagelijks laadpalen en snelladers bij langs de weg. Dus zelfs al zit je zonder, in 30 minuten zit je weer 80% vol en ben je weer good to go.

Met de Polestar 2 kom je volgens opgave 430 kilometer ver op een lading. Praktijk wijst uit dat je ruim 400/410 kilometer wel haalt. Wanneer heb jij voor het laatst 400 kilometer op een dag gereden?

Polestar_2_Nose
Polestar_2_display

Design en opties

De Polestar heeft een minimalistisch Zweeds design maar toch mis je niets. Alles zit op de juiste plaats en werkt zeer gebruiksvriendelijk. Het scherm in het midden van het dashboard werkt intuïtief en hoeft eigenlijk niet eens meer aangeraakt te worden. Google assistent kan alle functies voor je bedienen door simpelweg ‘Héy Google’ te roepen. Verder is het middenconsole tunnel strak vormgegeven en heeft nog maar 4 daadwerkelijke knoppen voor de bediening. Zelfs de versnellingsknop is prachtig vormgegeven met de kenmerkende lichtgevende Polestar erin verwerkt.

Polestar_2_shifter
Polestar_2_headlights
Polestar_2_Screen_Cameras

Polestar 2 review

Het rijden in de Polestar 2 is iets nieuws en is even wennen. Ik heb het dan met name over het one pedal drive systeem. Zoals de meeste elektrische auto’s is ook de Polestar 2 uitgerust met de mogelijkheid om regeneratief te remmen. Dit is naar eigen voorkeur in te stellen maar in de standaard modus ‘remt' de auto flink bij het loslaten van het acceleratiepedaal. De truc is om het acceleratiepedaal niet helemaal los te laten bij het vertragen maar dit gefaseerd te doen. Als je dit eenmaal onder de knie hebt hoef je, behalve tijdens een noodstop, nooit meer je rempedaal aan te raken. Hierdoor ben je dus of aan het accelereren of energie aan het terugwinnen. Win win situatie dus.

Wel een beetje jammer van de 6.000 euro die je extra hebt uitgegeven aan het performance pack met de dikke Brembo remklauwen, die je hierdoor eigenlijk niet meer nodig hebt. Maar het ziet er dan wel weer gelikt uit samen met die dikke 20 inch velgen, Swedish gold kleurige gordels en ventieldopjes.

Polestar_2_Velgen
Polestar_2_Screen

Waar koop ik een Polestar 2?

Polestar zet in op milieu en een groenere toekomst en daar horen fysieke winkels niet bij. Polestar heeft vier ‘spaces’ in Nederland waar je de Polestar 1 of 2 kunt voelen en bekijken. Als je daar alle exterieur kleuren, interieuropties bekeken hebt en uitgekozen hebt, kan je zelf je Polestar samenstellen via de website en bestellen. De Polestar 2 is verkrijgbaar vanaf 59.800.

Polestar_2_Backlights
Polestar_2_Mirror
Tim van Osta

Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies