Blauw
We kunnen het hebben over de standaard perfect zittende sportstoelen, de blauwe kleur of de prachtige zwarte wielen met natuurlijk de brute eveneens blauwe remklauwen, wie niet kiest voor deze kleur heeft geen smaak. Of wat dacht je van launch control, z’n opvallende maar o zo noodzakelijke spoiler of het brute front met z’n honinggraat grille en luchtinlaten om die ‘blauwe’ roodgloeiende remmen een beetje af te koelen, allemaal mooi, geweldig en top.
Maar bij deze RS gaat uiteindelijk maar om dat ene knopje en het moment waarop jij besluit te kiezen voor een andere drive-mode. In het echt wordt je nu even stil, haal je diep adem, gaat je hartslag met 30% omhoog en voel je de adrenaline door je lijf stromen, het moment komt er echt aan, (weer valt er stilte) als je kiest voor (sport, track mode of) drift mode.
30 Minuten en 18 seconden
De Focus RS is gemaakt voor het circuit. De specs die de auto heeft meegekregen liegen er niet om. Volgens onze Tyrone kun je de RS 30 minuten lang pijn doen op het circuit. Dat betekent dat je een half uur lang zonder in te houden kunt blijven gas geven voordat de auto je gaat melden dat het tijd wordt om even te pauzeren. Wie verstandig is neemt echter een ‘KitKat’ na 4 rondjes zodat je eigen adrenaline ook even de tijd krijgt om te zakken.
En dan is er nog die 18 seconden. In werkelijkheid tussen de 15 en 18 seconden waar je op maximale snelheid en maximaal vermogen kunt rijden. Daarvoor heb je echt een leeg recht stuk snelweg nodig in Duitsland want op een gemiddeld circuit ga je dat niet redden. Ben je in die bijzondere omstandigheden dan kun je na 15 seconden de voet 1 seconde van de gas halen om nog een keer op die 18 seconden te worden getrakteerd. Het geeft alleen maar aan dat alles aan deze Focus RS is gemaakt voor hoge snelheden waarbij bochten eigenlijk niet meer bestaan. Hooguit om ook deze dan maar vol in te gaan.