Automotive24.10.2023

Ferrari SP-8 is het nieuwste model in de One-Off-serie


Met de SP-8 heeft Ferrari vandaag zijn nieuwste model in de One-Off-serie onthuld. De SP-8 maakt deel uit van het Special Projects-programma van het merk en is ontworpen door het Ferrari Styling Centre onder leiding van Flavio Manzoni.

De SP-8 is een V8-model met midden-achtermotor, op basis van de F8 Spider waarvan hij de lay-out, het chassis en de motor heeft overgenomen. De SP-8 one-off is het nieuwste lid binnen het meest exclusieve segment in het Ferrari-gamma: unieke auto’s die zijn vervaardigd volgens de specificaties van individuele klanten, waardoor ze het ultieme in Ferrari-personalisatie belichamen.

De SP-8 is vandaag te zien tijdens de Finali Mondiali Ferrari 2023 op het Mugello Circuit, tot aan het einde van het event. Daarna wordt hij van 16 november 2023 tot maart 2024 tentoongesteld in het Ferrari Museum in Maranello.

Ode aan de 3,9-liter V8 biturbomotor

De naam van de auto vormt een ode aan de 3,9-liter V8 biturbomotor, één van de meest geprezen krachtbronnen ooit die bovendien 4 jaar achtereen de prestigieuze International Engine of the Year (IEOTY) award won. Omdat de klant die de opdracht gaf voor de ontwikkeling van de SP-8 uit Taiwan komt, is het getal 8 ook belangrijk. In de Chinese cultuur staat het namelijk als geluksgetal te boek en voorspelt het traditioneel geluk en persoonlijk succes.

Het meest unieke kenmerk van de SP-8 is het feit dat hij geen dak heeft, waardoor hij in elk opzicht een volbloed tweezits roadster is. Dat design onderstreept zijn sportieve karakter, de visuele impact en de open rijbeleving. Deze configuratie vereiste een verregaande verfijning van de aerodynamica door een combinatie van CFD-simulaties, windtunneltests en circuittests om een niveau van akoestisch comfort en winddynamiek te garanderen dat vergelijkbaar is met de auto die als inspiratie diende.

Ferrari SP-8 (3)
Ferrari SP-8 (3)
Ferrari SP-8 (2)
Ferrari SP-8 (2)

Styling Ferrari SP-8

Het belangrijkste stylingthema van de auto draait om de wijze waarop de volumes overgaan en in elkaar versmelten: de ongelakte voorkant van koolstofvezel loopt door tot aan de achterzijde, waardoor een tweekleurig effect ontstaat dat een krachtig contrast creëert, zowel in kleur als materialen. Door het weglaten van de inklapbare hardtop konden de designers de volledige achterzijde radicaal restylen, waardoor die meer volume kreeg, met een strakke taillelijn. Het design van de auto is verdeeld in twee delen die met elkaar zijn verbonden door een functioneel middengebied in matzwart, met daarin de luchtinlaten aan de zijkant met aparte kanalen voor de intercoolers en de motor. Het bovenste gedeelte van deze band bevat een ventilatieopening voor de motorruimte met elementen in langsrichting die verwijzen naar vergelijkbare accenten die zo typerend zijn voor Ferrari’s uit het verleden.

De voorzijde van de auto wordt gedomineerd door een imposante, gegoten aluminium grille over de volledige breedte, gemaakt uit één enkele, 3D-geprinte mal. Qua design volgt de grille hetzelfde thema, dit keer in een verticale lijn, waarbij de tussenruimte in naar buiten toe geleidelijk groter wordt om de luchtstroom beter naar de twee voorste radiatoren te kanaliseren. De creatie van deze elementen werd geoptimaliseerd door de nauwe samenwerking tussen het Ferrari Styling Center en het aerodynamicateam, dat het ontwerp van de auto maandenlang heeft aangescherpt met behulp van CFD.

Andere delen van de SP-8 die opnieuw zijn ontworpen ten opzichte van de donorauto zijn onder meer de koplampen, die speciale designs en lenzen hebben, de achterlichten die zijn afgeleid van die van de Roma met specifieke lenzen, de voorruit en de uitlaatpijpen, die dezelfde lijn volgen als die onder de 296 GTB, en de speciaal ontworpen velgen in een specifieke kleur (mat Grigio NART). Deze directionele vijfspaaks velgen zijn exclusief voor deze auto ontworpen en bieden een moderne kijk op de klassieke velgen die werden gebruikt op de Ferrari Sports Prototypes en op de legendarische F40. Een slim en herkenbaar onderdeel van hun algehele design zijn de zwaar aangezette delen en grote openingen die zijn ontworpen om ze lichter te maken.

In de auto is een belangrijke wijziging aangebracht aan de middenconsole om de F1-versnellingsbakbediening te huisvesten die sinds het debuut van de SF90 Stradale het Ferrari-gamma kenmerkt.

Ferrari SP-8 (4)
Ferrari SP-8 (4)
Ferrari SP-8 (9)
Ferrari SP-8 (9)

Ferrari Special Projects

Het Special Projects-programma is gericht op het creëren van unieke Ferrari’s (zogenaamde ‘One-Offs’) die worden gekenmerkt door een exclusief ontwerp dat is afgestemd op de eisen van een klant, die zo eigenaar wordt van een uniek model.

Elk project komt voort uit een idee van de klant en wordt ontwikkeld in samenwerking met een team van designers van Ferrari’s Styling Centre. Zodra de proporties en vormen van de auto zijn gedefinieerd, worden gedetailleerde ontwerp-blauwdrukken en designstructuur ontwikkeld voordat het productieproces voor de nieuwe One-Off begint.

Het gehele traject duurt gemiddeld zo’n 2 jaar, waarbij de opdrachtgever nauw betrokken is bij de beoordeling van de design- en goedkeuringsfase. Het resultaat? Een unieke Ferrari met het Steigerende Raspaard-logo, ontworpen volgens dezelfde unieke kwaliteitsvereisten die zo kenmerkend zijn voor alle auto’s uit Maranello.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Ferrari

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Onthulling van de Ferrari 296 Challenge

Tijdens de Finali Mondiali op het Mugello-circuit heeft Ferrari de gloednieuwe 296 Challenge onthuld, die zijn entree zal maken in het Ferrari Challenge-seizoen van 2024. Het is het negende model dat Ferrari in de geschi...

Automotive29.10.2023

Onthulling van de Ferrari 296 Challenge

Hackers stelen klantgegevens bij Ferrari

Wanneer je als cybercrimineel op zoek bent naar een database met veel klantgegevens die je kunt gebruiken voor grootschalige phishing aanvallen, dan ben je bij de systemen van Ferrari waarschijnlijk aan het verkeerde adr...

Cybercrime22.03.2023

Hackers stelen klantgegevens bij Ferrari

Ferrari werkt aan ‘luchtdruk’ aandrijving

Zoals alle autofabrikanten zal ook Ferrari uiteindelijk af moeten stappen van de ‘ouderwetse’ brandstofmotor. De Italiaanse supercar merken lobby’en nog wel om dat moment zo lang mogelijk uit te stellen, maar het i...

Automotive09.02.2023

Ferrari werkt aan ‘luchtdruk’ aandrijving

Recall voor Ferrari: bijna elke auto sinds 2005 moet terug

Betaal je een paar ton voor een handgemaakte bolide, is er alsnog iets mis mee. Menig Ferrari-rijder moet met zijn auto naar de garage, want bijna elke Ferrari die na 2004 is verkocht heeft een probleem. Het gaat om een...

Automotive10.08.2022

Recall voor Ferrari: bijna elke auto sinds 2005 moet terug

​5 dingen die je gaat doen als je 120 miljoen euro wint

120 miljoen euro: heb je ooit zo’n hoge jackpot gezien in een loterij? Het is moeilijk voor te stellen hoeveel geld het is, laat staan dat je het allemaal zou willen uitgeven. Je houdt bij alles wat je wil kopen wel ge...

Online05.04.2022

​5 dingen die je gaat doen als je 120 miljoen euro wint

​Ferrari zet team op voor NFT’s, vooralsnog niet voor Formule-E

Ferrari zet een team op, maar niet om in de Formule-E te gaan rijden. Het wil onderzoeken wat het kan betekenen in het metaverse en stort zich op NFT’s. Dat kan erg tof zijn voor fans van het racemerk, maar tegelijkert...

Metaverse03.02.2022

​Ferrari zet team op voor NFT’s, vooralsnog niet voor Formule-E

Duur, niet duurzaam
Prototype hybride Ferrari ingekort op Duitse platteland

Dat Ferrari ook werkt aan de ontwikkeling van hybride en volledig elektrische modellen is geen nieuws meer. Wanneer er eentje, nog ver voordat hij officieel aan de wereld getoond gaat worden, op het Duitse platteland een...

Automotive24.11.2021

Prototype hybride Ferrari ingekort op Duitse platteland

Het steigerende paard was nog gehuld in camouflagekleuren