Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het roemruchte Italiaanse merk introduceert de Ferrari SF90 Stradale, een supercar met een plug-in hybride-aandrijving. Het is over met het geweld (de SF90 Stradale heeft 1.000 pk) want met dit ongekende en bloedmooie racemonster kun je voortaan geluidloos volle terrassen voorbijrijden. Over met het brullende en ronkende geluid van een Ferrari waarbij mensen hun smartphone pakken om de auto te fotograferen. Nee geluidloos tergend langzaam voorbij komen rijden, kun je het jezelf voorstellen. Nauwelijks toch want een Ferrari moet je zien, voelen en vooral horen. De subtiele verwijzing naar het 90-jarig bestaan van Scuderia Ferrari benadrukt de link die er altijd is geweest tussen de Ferrari race- en straatauto’s.
Extreem met een ongeëvenaard vermogen
Maar maak je even geen zorgen over het geluid want de volledig nieuwe Ferrari SF90 Stradale is op alle fronten extreem en levert met 1.000 pk een voor een productieauto ongeëvenaard vermogen. Met een alles zeggende gewicht-vermogenverhouding van 1,57 kg/pk en 390 kg aan neerwaartse druk bij 250 km/u plaatst de SF90 Stradale zich aan de top in zijn klasse. Ferrari weet te melden dat het voor het eerst in de historie is dat een V8 het ook het absolute topmodel is. En wat betreft dat geluidloos rijden, de SF90 is in staat om geheel elektrisch te rijden, over een afstand van maximaal 25 kilometer, met een snelheid tot zelfs 135 km/u. Daarna is het over met de pret en wordt de SF90 Stradale weer een Ferrari. Rauw tot op het bot.
Het hoogste vermogen ooit voor een V8
De SF90 Stradale beschikt over een 90o V8 turbomotor met 780 pk. Dit is het hoogste vermogen ooit voor een V8 in de geschiedenis van Ferrari. De overige 220 pk is afkomstig van drie elektromotoren. Eén van die elektromotoren – de MGUK (Motor Generator Unit, Kinetic), een afgeleide van de toepassing die in de Formule 1 wordt gebruikt – bevindt zich tussen de verbrandingsmotor en de nieuwe 8-traps transmissie met dubbele koppeling op de achteras. De andere twee elektromotoren zijn op de vooras gemonteerd.
Vanuit stilstand naar 100 km/u in 2,5 seconden
Qua trekkracht is de SF90 Stradale goed voor liefst 800 Nm, met een tijdelijke overboost van zelfs 900 Nm. De SF90 Stradale is Ferrari’s eerste sportwagen met 4WD, dit om het enorme vermogen van de hybride aandrijflijn maximaal naar het asfalt te kunnen overbrengen. Die combinatie maakt de SF90 Stradale tot de nieuwe benchmark in acceleratie vanuit stilstand: naar 100 km/u in slechts 2,5 seconden, terwijl de sprint vanuit stilstand naar 200 km/u in amper 6,7 seconden is volbracht.
Elektrische vooras RAC-e
Ferrari’s engineers hebben het spectrum aan rijdynamieksystemen opnieuw verder uitgebreid met de introductie van een volledig elektrische vooras, RAC-e, genaamd (regulering van de elektronische bochtenset-up). Naast een puur elektrische aandrijving verdelen de twee elektromotoren onafhankelijk van elkaar tevens de aandrijfkracht naar de individuele voorwielen, waarmee het concept van Torque Vectoring verder wordt uitgebreid. Omdat RAC-e volledig is geïntegreerd in de voertuigdynamieksystemen, bewaakt het systeem de koppelverdeling en is de auto aanzienlijk eenvoudiger op de limiet te rijden.
Vier rijstanden via eManettino
Via de eManettino op het stuur heeft de bestuurder van de SF90 Stradale keuze uit vier rijstanden:
- eDrive: de verbrandingsmotor wordt uitgeschakeld en de aandrijving is geheel elektrisch via de elektromotoren op de vooras.
- Hybrid: dit is de standaard rijstand wanneer de auto wordt gestart, waarbij de nadruk ligt op efficiency. Wanneer nodig wordt de V8 uitgeschakeld, maar desgewenst is ook het volledige, gecombineerde vermogen van de V8 en de drie elektromotoren voorhanden.
- Performance: in deze stand blijft de V8 altijd actief, omdat de prioriteit meer ligt op het opladen van de batterij dan op efficiency. Daarmee is het volledige vermogen altijd en direct beschikbaar.
- Qualify: in deze setting beschikt de auto over het maximale vermogen, waarbij de elektromotoren hun maximale potentieel (162 kW) benutten.
De prijs voor al dit lekkers is nog niet bekend. Maar wees gerust want door de lagere CO2-waarde zal die wel gaan ‘meevallen’.
Verder lezen over Ferrari
DC Business03.10.2024
Ferrari-dealer Kroymans neemt Ferrari Antwerpen over
Automotive24.07.2024
Een Ferrari kopen kan nu ook met crypto
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive29.10.2023
Onthulling van de Ferrari 296 Challenge
Automotive24.10.2023
Ferrari SP-8 is het nieuwste model in de One-Off-serie
Cybercrime22.03.2023
Hackers stelen klantgegevens bij Ferrari
Automotive09.02.2023
Ferrari werkt aan ‘luchtdruk’ aandrijving
Automotive10.08.2022
Recall voor Ferrari: bijna elke auto sinds 2005 moet terug
Verder lezen over Hybride auto
Automotive28.11.2024
JAECOO J7: Moderne luxe in een stoer jasje met een groot actieradius
Automotive14.10.2024
Mazda CX-80: luxeheld van de hockeyclub
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive21.05.2024
DS tilt luxe met Collection Antoine de Saint-Exupéry naar nog hoger niveau
Neem je fantasie mee op avontuurlijke reizenAutomotive13.05.2024
De eerste Porsche 911 met een hybride aandrijflijn
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive29.03.2024