Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Het wordt autofabrikanten moeilijker gemaakt om tests uit te voeren met hun semi-zelfrijdende auto’s. Wanneer er een crash plaatsvindt met een autonome bolide, dan moet dit vanaf nu worden gerapporteerd. Het gaat hierbij om nieuwe Amerikaanse wetgeving, die vooralsnog alleen in Amerika geldt.
Zelfrijdende auto’s
De regel is nog niet officieel, maar wel al voorgesteld door de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Er worden wel eens ongelukken gemeld, maar dat is voornamelijk wanneer er mensen slachtoffer zijn geworden. Het gaat echter lang niet alleen om bijna zelfrijdende auto’s waarmee het mis gaat. De regels moeten ook gaan gelden voor auto’s met assistentiesystemen van niveau 2 (tot volledig autonome auto’s van niveau 5). Goed om te weten: je vindt in zowel de Verenigde Staten als in Nederland nog geen volledig autonome auto’s op de openbare weg.
Steven Cliff van de NHTSA zegt erover: “De kernmissie van de NHTSA is veiligheid. Door crashrapportages verplicht te stellen, krijgt het bureau toegang tot kritieke gegevens. Die gegevens kunnen helpen bij het snel identificeren van veiligheidsproblemen die zich in geautomatiseerde systemen kunnen voordoen. In feite zal het verzamelen van gegevens het publiek vertrouwen geven dat de federale overheid nauw toezicht houdt op de veiligheid van geautomatiseerde voertuigen.”
Crashes rapporteren
NHTSA neemt daarbij een heel andere houding aan dan eerder, want toen had het juist eerder de neiging om de andere kant op te kijken. Zo kon technologie wel volop floreren, maar konden dus ook flinke ongelukken gebeuren zonder dat daar verder wet- en regelgeving aan was verbonden. Bedrijven laten zelfs bij ongelukken liever niet het achterste van hun tong zien. Dat komt omdat het gevoelige informatie achter wil houden voor concurrentie, maar ook om te zorgen dat hun imago in tact blijft en er geen geñante fouten aan het licht komen.
Het is niet zo dat er wekelijks grote, gevaarlijke ongelukken plaatsvinden met de auto’s die bestuurdersassistentie hebben aanstaan. Echter zijn er sinds de introductie van autopilot van Tesla in 2015 al tenminste 11 doden gevallen in 9 crashes in de Verenigde Staten, plus nog eens 9 doden in 7 crashes buiten de Verenigde Staten. Achteraf rapporteren kan mogelijk veiligheidsproblemen eerder aan het licht brengen, waardoor dit cijfer hopelijk in de toekomst zakt.
Beeldbron: Phil-Pavarini-Jr
Verder lezen over Tesla
Automotive24.04.2024
Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw
Automotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Technology13.03.2024
Deze 8 rare dingen hebben we als mensheid de ruimte ingeschoten
Automotive08.03.2024
Mensen nemen hun Tesla Cybertruck overal mee naartoe
Automotive29.02.2024
Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde
Sneller dan geluidAutomotive20.02.2024
Tesla gaat iets doen aan een grote ergernis van automobilisten
Automotive18.01.2024
Tesla Model Y wordt veel goedkoper in Nederland
Automotive10.01.2024
Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto
De subsidiepot is nu geopendVerder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive29.03.2024
Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften
Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Automotive09.01.2024
Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen
Voorlopig alleen voor eigen medewerkers in en rond PhoenixAutomotive27.12.2023
Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026
Gefaseerde uitrol en er moeten ook nog wel wat juridische hordes genomen wordenAutomotive16.11.2023
Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee
Automotive28.09.2023
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn
Automotive25.09.2023
Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California
Automotive15.06.2023