Dit is dé ultieme auto voor op reis: de nieuwe Volvo V60 Plugin Hybrid

Dit is dé ultieme auto voor op reis: de nieuwe Volvo V60 Plugin Hybrid

Vorig artikel Volgend artikel

Het is zaterdagochtend, vroeg in de morgen: we laden alle spullen in de nieuwe Volvo V60 T8 plugin hybride om af te reizen naar Zell am See in Oostenrijk voor de wintersport. In totaal hebben we 4 personen, ski’s, skischoenen en 4 tassen op de achterbank liggen en zijn we gereed om te vertrekken. Ruimte hebben we in overvloed in deze magnifieke nieuwe V60 van Volvo. Met 481 liter bagageruimte en met de banken neergeklapt is dat maar liefst 1.339 liter aan ruimte. En dat is ideaal als je met deze auto op vakantie gaat, nieuwsgierig? We nemen je mee op reis!

Rijden door de bergen

Nadat we de snelweg verlaten in Zuid Duitsland, komen we op de slingerwegen van Oostenrijk uit.

In de bergen voelt de V60 zich thuis. Met 1960 kilogram en belading is het een zware auto, maar de auto voelt dynamisch aan en geeft geen krimp tijdens het klimmen op steile wegen.

Dit is natuurlijk ook verklaarbaar door de krachtige motor die in de auto ligt. De krachtigste motor die verkrijgbaar is in de V60, heeft een totaal van 390 pk aan totaal vermogen, waardoor een rit door de bergen geen moeite kost. Dit enorme vermogen komt voort uit een 303 pk sterkte 2.0 liter 4 cilinder benzinemotor en met de 87 pk sterke elektromotor op de achterwielen is dit een volwaardige vierwiel aangedreven familie auto.

V60-prachtige-krachtpatser
Eerlijk is eerlijk, dit is een werkelijk plaatje.
V60-wintersport
Met de Volvo V60 rijd je ook gemakkelijk langs smalle bergpaadjes

Het verbruik van de Volvo V60

Eerlijk is eerlijk, het kost wat aan brandstof om de V60 op gang te krijgen. Maar doordat de elektromotor dit overneemt, blijft het verbruik lager. Met optimaal gebruik van de elektromotor, verbruikt de V60 zo’n 5 liter per 100 kilometer. Maar met een lege accu komt dit beduidend hoger uit.

Zelfs het instellen van het navigatiesysteem loont in deze hybride krachtpatser. Doordat de auto de route weet, zet de auto zelf de elektromotor zo gunstig mogelijk in, om het verbruik zo laag mogelijk te houden. Thuis de V60 volledig voorzien van stroom? Dit duurt ruim 4 uur.

Next level comfort

Na de eerste paar honderd kilometer merk je pas écht het sublieme comfort van de V60. De wegligging is heel dynamisch door het vernieuwde onderstel. Je hebt niet in de gaten dat je met zo’n zware auto op pad bent. Bovendien is de auto natuurlijk ook erg ingericht op veiligheid.

Het perfect in het interieur verwerkte Bower & Wilkins geluidssysteem met maar liefst 1100 watt verdeeld over 15 speakers. En dat is handig als je flink wat kilometers moet maken.

V60-bowers-en-wilkins
Het Bowers & Wilkins geluidssysteem.

Hybride systeem Volvo V60

Terwijl wij ons een weg banen door de pittoreske dorpjes in Tirol, komt het hybride systeem echt tot zijn recht. Onder de 100 kilometer per uur kun je volledig elektrisch rijden en dat is ruim voldoende om een voor een de Tiroolse dorpen te doorkruisen. Tussen de dorpjes zet je de versnellingspook in de B-modus, waardoor het remmen en uitrollen meer energie opwekt en zo de accu weer aanvult.

Een dagje uit naar een ander skigebied of een bezoekje aan een lokale markt is met deze V60 allemaal elektrisch te doen. De enige voorwaarde om zuinig en economisch te rijden is een samenspel tussen de bestuurder en alle systemen die de Volvo tot zijn beschikking heeft om optimaal gebruik te maken van de elektromotor en de brandstofmotor. Een bijkomstig voordeel is een nagenoeg stille cabine als de auto volledig elektrisch rijdt, optimaal genieten!

V60-hybride-dashboard
De verschillende rijmodi van de V60.
V60-wintersport-laadruimte
In de laadruimte kun je genoeg spullen kwijt! Zelfs je ski's en skischoenen!
V60-wintersport-ski
De vierwielaandrijving en winterbanden zijn een sterke combinatie in de bergen.

Opladen van de accu

Met een volledig opgeladen accu kun je ongeveer 38 kilometer elektrisch rijden. Het loont om gunstig gebruik te maken van de verschillende laadopties. Hierdoor kun je optimaal gebruik maken van het hybride systeem en zo brandstof besparen en aan het milieu denken. Ben je op de snelweg? Actiever dan de charge-modus op het multimedia scherm. Hierdoor wordt de accu opgeladen.

V60-hybride-opladen-stekker
De accu van de V60 laad je op door middel van de stekker.

R-design pakket met fijne comfortabele stoelen

Na bijna 1.000 kilometer komen we aan bij onze accommodatie en dan besef je hoe goed deze Volvo in elkaar steekt. De sublieme stoelen van Volvo hebben een upgrade gehad, maar zitten nog steeds zo fantastisch, zelfs na 1.000 kilometer. Deze V60 heeft een R-design pakket wat hem sportief maakt. Bumpers, stoelen en afwerking zijn geheel in de sportieve stijl. Ook valt op dat, ondanks het enorme vermogen en gewicht van de V60, het verbruik heel erg meevalt. In hybride modus regelt de auto zelf hoe de brandstof motor en elektromotor ingezet worden om van beide systemen optimaal gebruik te maken.

V60-interieur-console-dashboard
V60-interieur-stuur

Conclusie

De vernieuwde V60 is een verbetering op alle vlakken ten opzichte van zijn voorganger. De ruimte in de auto is geschikt voor 4 volwassenen en dan hebben we het nog niet eens over de bagageruimte. Het is een echte rijdersauto voor het hele gezin. Het grote vermogen in deze T8 en het sublieme comfort, geeft je de mogelijkheid om gas te geven op de Duitse autobahn en tegelijkertijd kom je na een lange reis toch ‘uitgerust’ aan op je vakantiebestemming met het hele gezin.

De nieuwe Volvo V60 is verkrijgbaar vanaf 42.000 euro.

Fotografie: Desmond Hof & Brett Rijsdijk ©.

Meer content

Brett Rijsdijk

Brett is content en social media manager bij het online marketing bureau Red Banana. Brett houdt van het creëren van creatieve social posts, inspirerende...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies