Automotive27.09.2022

Dit is de nieuwe, moderne merkidentiteit van Citroën


Nothing moves us like Citroën

Citroën onthult vandaag zijn nieuwe merkidentiteit en logo. Ze luiden een nieuw tijdperk van durf, emotie en dynamiek in voor het inmiddels al 103 jaar bestaande merk. Het stimuleert Citroën in zijn streven om elektrische mobiliteit bereikbaar te maken voor iedereen. Dat is geworteld in het DNA van Citroën, dat staat voor betaalbaarheid, durf en het welzijn van de klant.

Citroën-logo

Het nieuwe Citroën-logo is een nieuwe interpretatie van het oorspronkelijke logo dat oprichter André Citroën gebruikte. Dat logo was geïnspireerd op de succesvolle producten van zijn eerste onderneming, een metaalbewerkingsbedrijf dat tandwielsystemen met schuine vertanding produceerde. De bekende ‘doubles chevrons’ in het logo en de verwijzing naar de tandwielen met schuine vertanding vormen sindsdien de kern van Citroëns identiteit.

Het elegante, nieuwe logo markeert de ontwikkeling van Citroën en debuteert eind september op een belangrijk conceptmodel van een gezinsauto. Vanaf medio 2023 zal het nieuwe logo stapsgewijs op de productiemodellen te zien zijn. De prominente en krachtige ovale vorm verwijst naar de nieuwe richting van de designtaal van Citroën, waarin het opvallende logo een direct herkenbaar stijlelement wordt op alle nieuwe Citroën-modellen.

Nothing moves us like Citroën

Tegelijk met het nieuwe logo introduceert Citroën ook een nieuwe corporate identity en een nieuw motto: ‘Nothing moves us like Citroën’.

<i>De logo`s van Citro\u00ebn door de jaren heen.</i>
De logo`s van Citroën door de jaren heen.

Nieuw en vertrouwd

De kern van de nieuwe merkidentiteit van Citroën is de evolutie van het logo – de ‘doubles chevrons’ – met de tiende restyling ervan sinds de oprichting van de onderneming in 1919. De chevrons zijn voortaan breder en komen nadrukkelijker tot uiting in de zacht gelijnde, verticale ovale omlijsting van het logo.

Opvallend is dat de nadrukkelijk verticaal gerichte ovaal het uitgangspunt is naar een nieuwe richting in Citroëns designtaal. Daarin wordt het opvallende nieuwe logo een direct herkenbaar stijlelement op alle nieuwe modellen van Citroën.

Het nieuwe Citroën-logo wordt ingebed in een frisse en allesomvattende nieuwe corporate identity, die onderstreept dat Citroën zijn missie om elektrische mobiliteit bereikbaar te maken voor iedereen sneller uitvoert, terwijl het zijn DNA bewaart waarin toegankelijkheid, durf en welzijn van de klant is verankerd.

Een essentiële doelstelling was om elementen te introduceren die zijn geïnspireerd door merken buiten de auto-industrie, bijvoorbeeld cosmetica- en kledingmerken. Daarmee wil Citroën de warme kant van het merk naar voren brengen, die prettig is om te zien ongeacht de omgeving. De nieuwe identiteit is bijvoorbeeld zorgvuldig vormgegeven met een pure en vereenvoudigde gebruikersinterface, zodat klanten een gevoel van rust ervaren tijdens hun hele digitale reis met Citroën, van woonkamer tot showroom.

Ook heeft Citroën bijzondere zorg besteed aan het ontwerp, om ervoor te zorgen dat de digitale ervaring voldoet aan zowel de verwachtingen van klanten op het gebied van ergonomie en esthetiek – inclusief de mogelijkheid van een ‘donkere modus’ – als aan de veeleisende vereisten voor online verkoop.

Verder is een nieuwe animatietaal in ontwikkeling waarmee de nieuwe identiteit wordt geïntegreerd in alle digitale touchpoints, zowel in de auto via HMI-schermen als daarbuiten in de My Citroën-app. Zodoende wordt klanten een interessante en samenhangende Citroën-ervaring geboden.

De nieuwe identiteit zal ook verder gaan dan de digitale omgeving en toepassing van het nieuwe logo op en in de nieuwe Citroën-modellen. Alle elementen van Citroën krijgen de nieuwe merkidentiteit, van merchandising tot documentatie en bewegwijzering bij dealers en in bedrijfsgebouwen. De nieuwe bewegwijzering is niet alleen lichter, efficiënter en energiebesparend, maar ook vrij van chroom, zodat alles beter te recyclen is.

Het comfortabele en vertrouwde winkelinterieurconcept ‘La Maison Citroën’ is weliswaar populair bij klanten, maar wordt toch verder verbeterd. Een fris, vereenvoudigd kleurenpalet en nieuwe belettering, gebaseerd op de huidige eigen lettertypen van Citroën ondersteunen het nieuwe logo en versterken de nieuwe merkidentiteit. Wit en grijs vormen de rustige basiskleuren in de merkidentiteit van Citroën. Het merk introduceert nu twee kenmerkende contrastkleuren die in details en op specifieke gebieden worden toegepast.

De eerste is Bleu Monte Carlo – een belangrijke kleur uit de geschiedenis van Citroën en gebruikt op iconische modellen als de 2CV en de DS. De rustgevende kleur Bleu Monte Carlo keert binnenkort niet alleen terug in het autoportfolio, maar ook bij de kleuren die de merkidentiteit voor het (dealer)bedrijf bepalen. De tweede kleur is het zogenoemde Infra-Red, een energieke en onderscheidende roodtint die het momenteel gebruikte rood vervangt om een dynamisch contrast toe te voegen in fysieke, gedrukte en digitale toepassingen van de merkidentiteit van Citroën.

De nieuwe merksignatuur ‘Nothing moves us like Citroën’ wordt selectief gebruikt in bedrijfs- en productcommunicatie en bij activiteiten.

Evolutie en revolutie

Citroëns vernieuwde logo en corporate identity verwijzen, in combinatie met het motto ‘Nothing moves us like Citroën’, naar de aanstaande ommekeer in de manier waarop het merk de toekomst van betaalbare mobiliteitsoplossingen benadert en naar zijn streven naar ontspannen en zorgeloze dienstverlening aan klanten.

Het eerste tastbare bewijs van de ommekeer bij Citroën is een belangrijke conceptmodel van een gezinsauto die het merk eind september onthult en de nieuwe merkidentiteit uitdraagt.

04-Nieuwe-merkidentiteit-Citroen-luidt-nieuw-modern-en-emotioneel-tijdperk-in
04-Nieuwe-merkidentiteit-Citroen-luidt-nieuw-modern-en-emotioneel-tijdperk-in

Stellantis Design Studio

De nieuwe merkidentiteit die het designteam van Citroën heeft ontwikkeld, profiteerde ook van de expertise van de Stellantis Design Studio, het wereldwijd opererende ontwerpbureau van Stellantis dat werkt voor klanten binnen en buiten de organisatie.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Citroën

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Het gaat goed met de Stellantis Pro One op de wereldwijde markt voor bedrijfsvoertuigen. In 2023 boekte het programma van Stellantis Pro One successen (1.7 miljoen verkochte voertuigen) die goed waren voor een derde van...

DC Business26.03.2024

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Citroën ë-C3 nu in de winkel

Het klinkt bijna als een kassakoopje maar de Citroën ë-C3, de nieuwe 100% elektrische troefkaart van het Franse merk is vanaf nu te bestellen. Het is de auto die zeker gezien zijn prijs vol de concurrentie aan moet gaa...

Automotive25.01.2024

Citroën ë-C3 nu in de winkel

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Deze dag mag stormachtig zijn begonnen, hij begon ook met iets leuks, namelijk de aankondiging van de nieuwe Fiat microcar. De autootjes zijn enorm grappig om te zien, maar zijn ze ook zo praktisch? En: waarom zien we er...

Automotive05.07.2023

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Citroën Ë-C4 X fastback en het einde van de SUV

De contouren van Stellantis, het moederconcern van Citroën, worden steeds duidelijker zichtbaar. De toekomst van de vloot van Stellantis is elektrisch en heeft een stekker. Na recente introducties van Peugeot, Opel, Fia...

Automotive27.01.2023

Citroën Ë-C4 X fastback en het einde van de SUV

Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Enkele maanden geleden waren wij bij Stellantis in Rüsselsheim voor een presentatie en demonstratie van waterstof-elektrische bestelbussen. Deze week heeft de fabrikant bekend gemaakt dat deze bestelbusjes, de Opel Viv...

Automotive15.12.2022

Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Citroen Oli hoe leuk kan een conceptcar zijn

Citroën heeft zojuist in Parijs haar nieuwste concept car gepresenteerd, de Citroën Oli een verbastering van All-e waarvan de betekenis zich laat raden. Voor wie niet van modern design houdt, van het zoeken naar uiters...

Automotive29.09.2022

Citroen Oli hoe leuk kan een conceptcar zijn

Stellantis maakt werk van waterstof-elektrische bestelbussen

Vorige week was ik te gast bij Opel in Rüsselsheim waar Stellantis een event organiseerde rondom waterstof-elektrisch aangedreven (FCEV) bestelbussen. De Special Vehicles fabriek van Opel in Rüsselsheim is de plek waar...

Automotive14.06.2022

Stellantis maakt werk van waterstof-elektrische bestelbussen

FCEV modellen van de Opel Vivaro, Peugeot Expert en Citroën Jumpy

Verder lezen over Design

Apple toont een geheel vernieuwde iPad-lineup

Apple heeft vandaag, zoals verwacht, zijn nieuwe iPads gepresenteerd. De iPad Pro (met M4-chip) is een krachtig nieuw model verkrijgbaar in zilver en spacezwart, en die komt in 2 formaten: een lekker ruim 13‑inch model of het wat meer handzame 11‑inch model.

Gadgets07.05.2024

Apple toont een geheel vernieuwde iPad-lineup

Nieuwe Pro's & Air's
Stap voor stap: hoe kies je de beste tuinmeubelen?

Om de uitstraling van je huis en in het bijzonder die van je tuin te verbeteren, zal je moeten investeren in functionele en stijlvolle tuinmeubels.

Lifestyle06.05.2024

Stap voor stap: hoe kies je de beste tuinmeubelen?

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

De Alfa Romeo Milano is geen toeval. Het Italiaanse merk wil net als alle neven en nichten een footprint hebben in het grootste segment van de Europese markt, een Alfa Romeo in een compacte vorm.

Automotive17.04.2024

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola

Motorola kondigde vandaag 3 nieuwe toestellen aan uit het premium assortiment: de motorola edge 50 ultra, motorola edge 50 pro en motorola edge 50 fusion.

Mobile16.04.2024

Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola

aangedreven door moto AI
3 tips als je een nieuwe vloer gaat uitzoeken

Het kiezen van een nieuwe vloer voor je huis kan een spannende maar ook uitdagende taak zijn. Met zoveel verschillende opties beschikbaar, kan het moeilijk zijn om te weten waar te beginnen. Hier zijn drie handige tips o...

Lifestyle09.04.2024

3 tips als je een nieuwe vloer gaat uitzoeken

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

De populaire designtool Canva doet een grote overname: Affinity. Misschien zegt Canva je meer dan Affinity, maar het betekent vooral dat Adobe moet gaan oppassen. Affinity maakt namelijk dezelfde soort producten als Adob...

Online27.03.2024

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

​De vernieuwde Dacia Spring is goedkoop, elektrisch én voorzien van toffe gadgets

Dat Dacia lekker bezig is, dat weten we nu al een tijdje. En nu is daar dan ook de langverwachte lancering van de vernieuwde Dacia Spring. De eerste volledig elektrische auto van het merk. Vorige week mochten we in Parij...

Automotive23.02.2024

​De vernieuwde Dacia Spring is goedkoop, elektrisch én voorzien van toffe gadgets

Tributo Italiano; een eerbetoon met een hoofdrol voor de Alfa Romeo Giulia, Stelvio en Tonale PHEV

Zeg je Italië, design en automotive, dan kom je al snel uit bij een Italiaans automerk zoals Alfa Romeo. En dat merk begint het jaar allesbehalve slecht. Ze openen 2024 namelijk met een speciale serie die wereldwijd wor...

Automotive13.02.2024

Tributo Italiano; een eerbetoon met een hoofdrol voor de Alfa Romeo Giulia, Stelvio en Tonale PHEV