De Nissan Leaf 2.0 Zero Edition 40kWh: veel auto, fijne prijs

De Nissan Leaf 2.0 Zero Edition 40kWh: veel auto, fijne prijs

Vorig artikel Volgend artikel

Nu dat we weten dat de bijtelling van elektrische auto's gaat veranderen in 2019 is het wel de moeite om nog even te kijken naar een van de interessantste elektrische auto's onder de 50.000 euro: de Nissan Leaf. De Nissan Leaf 2.0 Zero Edition 40kWh heeft dankzij de batterij van (je raadt het nooit) 40kWh een bereik van 378 kilometer, dus effectief altijd 250 kilometer. Dat is meer dan genoeg voor de meeste autorijders, zeker nu dat er steeds meer laadpalen komen voor elektrische auto's.

De Leaf heeft niet alleen bereik, hij rijdt ook nog eens lekker. Sowieso weet je niet wat je overkomt als je in een elektrische auto optrekt, maar met 110 kW (zeg maar 150 pk) is Nissan's elektrische paradepaardje meer dan voorzien. Wel even wennen: de e-pedal. Die innovatie zorgt er voor dat je met één pedaal zowel gas kunt geven als remmen. Dat werkt zo: als je gas geeft, begint de Leaf te rijden, en als je minder druk met je voet zet begint 'ie te remmen. Dat lijkt vreemd, maar als je er eenmaal aan gewend bent wil je niet anders meer.

ProPilot

Maar ook aan de semi-autonome kant is Nissan goed bezig. De ProPilot functie zorgt er voor dat je op de snelweg bijna niets meer hoeft te doen omdat de auto zelf afstand houdt, zorgt dat je in je rijstrook blijft en zelfs voor je kan fileparkeren. Die functie is erg handig, want zeker als je in de file staat hoef je dus echt niks meer te doen en gaat de Leaf z'n gangetje terwijl je met je verstand ergens anders mag zijn. Je kunt wel niet het stuur echt lang loslaten, want zo ver is het autonome rijden nog niet. De Leaf stopt automatisch als je langer dan een tiental seconden het stuur loslaat, dus wat er ook gebeurt, je gaat in elk geval niet crashen.

Wat ook wel uitmaakt in de race om de elektrische rijder is het uiterlijk en daarin valt de Leaf op: het is een sportieve auto die niet het flauwe uiterlijk van een Toyota Prius heeft. Toegegeven: Tesla's elektrische auto's zijn nog sportiever, maar daar betaal je natuurlijk ook wel voor. In zijn prijsklasse kan de Leaf meer dan meekomen met de rest en dat helpt natuurlijk wel.

nissan-leaf-2zero-edition-2018-foto4-1600x1067

Al die factoren maken de Leaf ongekend populair, niet alleen in de VS, maar ook in Europa. Sterker nog: Nissan's elektrische auto is inmiddels de bestverkopende elektrische auto ter wereld. Het zijn al die kleine en grote dingen bij elkaar (hadden we al gezegd dat als je remt, je energie terugstopt in de batterij?) die de Leaf een verdomd fijne auto maken om in te rijden, en dat voor de relatief heel schappelijke prijs van 35.000 euro? Doordat je ook nog onder de limiet blijft van 50.000 ben je dus ook in de toekomst gegarandeerd van maar 4 procent bijtelling.

Dan mogen we trouwens ook niet vergeten dat de Leaf app ook erg fijn is, want die leidt je automatisch naar de dichtstbijzijnde oplaadpaal, kan voor je instellen wanneer het prijstechnisch het gunstigste is om op te laden en - niet onbelangrijk - je kunt via de app de temperatuur van de auto regelen, zodat je nooit meer hoeft te krabben in de winter. Als dat niet de druppel is, dan weten wij het ook niet meer.

nissan-leaf-2zero-edition-2018-foto1-1600x1067
nissan-leaf-2zero-edition-2018-foto3
nissan-leaf-2zero-edition-2018-foto5-1600x1067

[Afbeeldingen © Nissan]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies