​Consument laat de elektrische leaseauto staan

​Consument laat de elektrische leaseauto staan

Vorig artikel Volgend artikel

De afgelopen jaren heeft private lease een flinke groei doorgemaakt. Het is niet meer een vereiste dat een consument een auto zelf bezit. Toch is er op dit moment nog niet veel vraag naar elektrische auto’s voor private lease. Niet te vergelijken dus met financial lease, waar de elektrische auto wel aan populariteit wint.

Uit cijfers van de VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen) blijkt dat van alle private leaseauto’s slechts 2% elektrisch is. Als gevolg hiervan bieden leasemaatschappijen nog weinig elektrische auto’s aan. Echter blijkt uit onderzoek van leasescanner.nl dat het leasen van een elektrische auto voordeliger is dan kopen.

Campagne voeren

Leasescanner vindt dat de Nederlandse overheid actief campagne moet voeren om er in de toekomst voor te zorgen dat elektrische private lease aantrekkelijker wordt voor de consument. Leasescanner noemt het inzetten van ‘voorbeeldrijders’ als mogelijke manier. Deze voorbeeldrijders laten zien wat de voordelen zijn van elektrisch rijden. Hierdoor kan er interesse worden gewekt bij de consument voor een elektrische auto.

Als er op deze manier vraag wordt gecreëerd, kunnen de leasemaatschappijen op hun beurt weer inspelen door meer private leaseauto’s aan te bieden. De overheid zal de eerstkomende jaren nog financieel moeten bijspringen, actief campagne voeren om vraag te creëren en leasemaatschappijen moet hierop inspelen met een goed aanbod voor de consument.

Doelstelling 2030

In het regeerakkoord staat namelijk als doelstelling dat in 2030 nieuw alleen nog maar elektrische auto’s verkocht worden. Om dit te behalen moet er een hoop veranderen in de toekomst. Ook de VNA houdt zich hier actief mee bezig. Zij proberen de overheid te overtuigen dat de ambitie in het regeerakkoord alleen behaald kan worden als de overheid het voor de consument een stuk makkelijker, lees goedkoper maakt.

Een mogelijke maatregel die kan worden toegepast is de MIA (Milieu-investeringsaftrek). Deze maatregel bestaat voor alle duurzame bedrijfsmiddelen. Voor de elektrische lease sector komt het erop neer dat de leasemaatschappij een deel van de investering in de elektrische auto van zijn winst kan aftrekken, zodat hij minder winstbelasting betaalt. Dat voordeel kan worden doorgegeven in de maandelijkse leaseprijs voor de consument.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies