30.05.2025
Automotive
Lifestyle

Citroën Holidays: de camper voor mensen die géén camper willen

By: Henk de Hooge

BlogAutomotive

Kamperen is terug van weggeweest. En dan hebben we het niet alleen over het luxe glamping kamperen met hangmatten, hippe vuurkorven en champagne bij het kampvuur. Ook het échte kamperen in een tent, caravan of camper is weer helemaal hip. Vooral campers trekken nieuwe fans aan. Het gevoel van vrijheid, flexibiliteit en je eigen tiny house op wielen, what’s not to like?

Bij avontuurlijke en reislustige liefhebbers van kamperen scoren vooral de compacte varianten. Die voelen namelijk níet aan als een caravan met een stuur. En daar komt precies de nieuwe Citroën Holidays om de hoek kijken,  een camper voor mensen die géén camper willen.

Maar laten we eerlijk zijn, je wilt uiteindelijk wel de vrijheid van een camper, maar niet het gedoe. Niet dat grote formaat waarmee je nauwelijks door Franse en Spaanse dorpjes kunt rijden en ook al niet past in de parking van de lokale supermarkt. Niet het busgevoel en vooral niet het gedreutel en gedoe op een camping. De Holidays heeft een slim en praktisch formaat, nog net geen 5 meter lang. Hij past dus wel een parkeergarage, rijdt als een busje wat voelt als een SUV en slaapt als in een tiny house.

De Holidays is een Citroën SpaceTourer omgebouwd door Bravia Mobil

De Holidays is gebouwd op de Citroën SpaceTourer en omgebouwd door Bravia Mobil tot volwaardige camper mét alles erop en eraan. Voor vier personen, inclusief keuken, slaapplaatsen, uitschuifbaar dak en een aantal handige details als een draaibare bestuurdersstoel en bijvoorbeeld USB-poorten en een 230V-aansluiting. Het keukenblok zit conform de BPM-wetgeving vast aan de carrosserie. Het heeft een spoelbak, twee gaspitten, een koelkast van 16 liter en een opklapbare tafel. Dankzij de draaibare voorstoelen kun je simpel een gezellige eethoek creëren. Met de standaard twee zijschuifdeuren en uitklaptafel kun je ook makkelijk (deels) buiten dineren. Er is de optie voor een zonnepaneel als je je écht wil loskoppelen, hoewel..

Waarom zijn dit soort campers zo populair?

De Citroën Holidays lijkt perfect in spelen op wat mensen vandaag zoeken:

  • Compact genoeg voor dagelijks gebruik
  • Comfortabel genoeg voor een weekendje weg of het maken van roadtrip
  • Slimme indeling met moderne snufjes
  • Prijskaartje dat nog enigszins te behappen is (vanaf 64.000 euro)

Het dak klapt uit voor extra stahoogte én een bed (1,20 x 1,95 meter), de achterbank verandert in een tweede slaapplek. Alles bij elkaar kun je er met z’n vieren slapen, kook je er een pasta in en rijd je er zo mee de stad in. Met een hoogte van 1,99 meter past-ie aannemelijk wel in de meeste parkeergarages. En dacht je dat dat een overbodige luxe is, mooi niet, want hoogteslurpende campers worden in steeds meer steden in het buitenland geweerd.

Is dit dan de ideale camper?

Onder de noemer, spreek voor jezelf, waarschijnlijk wel. Zeker een jongere generatie, die kamperen nu graag ziet als iets wat draait om vrijheid en gemak en niet per se om extreme luxe. Je moet alleen geen portable jacuzzi of regendouche verwachten. Maar wel een Webasto-verwarming, sfeerverlichting, koelkastje, inductiekookplaatje en zelfs een uitneembaar toilet als je daarvoor kiest. En dat dan in een busje van nog geen 5 meter.

Onder de motorkap heb je keuze uit twee dieselvarianten: een 2.0 BlueHDi 145 pk handgeschakeld of een 180 pk achttraps automaat (aanrader). Beide motoren mogen tot 2.130 kg trekken, leuk als je op een aanhanger je scooter of een Citroën Ami ook wil meenemen. En tja, de range, daar praten we alleen over als er een stekker aan zit. Met een tank van 69 liter afgemeten aan het verbruik betekent dat bij normaal rijgedrag zo tussen de 900 en 1.100 kilometer.

Iets meer lifestyle, iets meer van alles

Citroën doet er verder nog een schepje bovenop: vernieuwd frontje, modern logo, strak interieur. Met standaard een 10-inch touchscreen, digitale cockpit, Android Auto/Apple CarPlay, spraakbediening én tot 17 rijhulpsystemen. Denk aan adaptieve cruise control, noodremassistent en verkeersbordenherkenning. Gewoon lekker veilig, zonder dat je je ouderlijk huis hoeft mee te slepen met allerlei extra gear.

Wil je echt all-in gaan, vink dan het Pakket Max aan (9.705 euro). Dan krijg je onder andere: keyless entry, draadloze oplader, uitneembaar toilet, zonnepaneel, extra verwarming, verduistering en buitendouche. Dan is het alsof je je eigen mini-camperresort bij je hebt.

Waarom vinden we deze camper nou zo leuk?

De groei van de campermarkt zegt iets over onze drang naar vrijheid. We willen minder plannen, meer spontaan leven. Gewoon een weekendje weg als het weer goed is. De natuur in, het liefst zonder om te hoeven kijken naar hotelboekingen of vaste routes.

Compacte campers zoals de Citroën Holidays bieden precies dat. Een brug tussen dagelijks vervoer en avontuurlijk reizen. En da’s nou precies waar deze tijd om vraagt.

Share this post