Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Bijna een jaar na het oorspronkelijke concept idee is Audi Sport gestart met het testen van de Audi RS Q e-tron. Met dit innovatieve elektroprototype neemt Audi in 2022 voor het eerst deel aan de Dakar-rally.
De deelname is uniek: Audi wil als eerste autofabrikant met een geëlektrificeerde aandrijflijn de strijd aangaan tegen conventioneel aangedreven concurrenten en gaat in een van ’s werelds zwaarste rally’s voor de algehele overwinning. “De quattro was een gamechanger voor het World Rally Championship. Audi was het eerste merk dat de 24 uur van Le Mans won met een geëlektrificeerde aandrijflijn. Nu luiden we een nieuw tijdperk in met de Dakar Rally, waarbij we onze e-tron-technologie onder extreme omstandigheden kunnen testen en verder ontwikkelen,” aldus Julius Seebach, Managing Director van Audi Sport GmbH en verantwoordelijk voor de motorsportactiviteiten van Audi.
Uitdagingen
De kenmerken van de Dakar Rally stellen de ingenieurs voor bijzondere uitdagingen. Het marathonevenement duurt twee weken en de dagelijkse etappes zijn tot 800 kilometer lang. “Dat is een behoorlijk lange afstand,” zegt Andreas Roos, verantwoordelijk voor het Dakar-project bij Audi Sport. “Wat we gaan doen, is nog nooit eerder gedaan. Dit is de ultieme test voor een elektrische aandrijflijn.” Omdat er in de woestijn nu eenmaal geen laadpalen staan, heeft Audi gekozen voor een innovatief laadconcept. De krachtige hoogvoltageaccu van de Audi RS Q e-tron wordt tijdens het rijden zo nodig opgeladen door een energie-omvormer met een efficiënte TFSI-motor uit de DTM. Omdat de verbrandingsmotor in het bijzonder efficiënte bereik van 4.500 tot 6.000 tpm draait, ligt het specifieke verbruik ver onder de 200 gram per kWh.
De aandrijflijn van de Audi RS Q e-tron is elektrisch. De voor- en achteras zijn beide uitgerust met een zogeheten motor generator unit (MGU) uit de Audi e-tron FE07 Formule E-auto die Audi voor het seizoen 2021 heeft ontwikkeld. Er waren maar een paar kleine aanpassingen nodig om de MGU in de Dakar Rally te gebruiken. Een derde MGU dient als generator om de hoogspanningsaccu tijdens het rijden op te laden. Bovendien wordt tijdens het remmen energie teruggewonnen. De batterij weegt ongeveer 370 kilogram en heeft een capaciteit van zo’n 50 kWh.
Ontwikkelingspotentieel
“De batterij is ook een eigen ontwikkeling die we samen met een partner hebben gerealiseerd,” zegt Stefan Dreyer, hoofd ontwikkeling bij Audi Sport voor motorsportprojecten. “Als ingenieurs zien we in principe ontwikkelingspotentieel in elk onderdeel. Maar wat het aandrijfsysteem betreft, hebben we in de Formule E al een systeemefficiëntie van meer dan 97 procent bereikt. Veel meer ruimte voor verbetering is er niet te behalen. Maar het batterij- en energiebeheer is een ander geval. Hier ligt het grootste ontwikkelingspotentieel. Wat we leren van het uitdagende Dakar-project zul je terug gaan vinden in toekomstige productiemodellen. Zoals gebruikelijk werken we ook bij dit project nauw samen met onze collega’s van de personenwagenontwikkeling.”
Het maximale systeemvermogen van de elektrische aandrijflijn is 500 kW. Hoeveel hiervan tijdens de Dakar Rally mag worden gebruikt, moet nog door de organisatoren worden bepaald. De Audi RS Q e-tron heeft maar één versnelling vooruit nodig. De voor- en achteras zijn niet mechanisch met elkaar verbonden, zoals ook gebruikelijk is bij elektrische auto’s. De software die door Audi is ontwikkeld neemt de koppelverdeling tussen de assen over en creëert zo een virtueel en vrij configureerbaar middendifferentieel. Dat heeft als positief neveneffect dat het gewicht en ruimte kan besparen die een cardanas en een mechanisch differentieel wel nodig hebben.
Futuristisch
Uiterlijk verschilt de Audi RS Q e-tron aanzienlijk van conventioneel aangedreven Dakar-prototypes. “Het voertuig ziet er futuristisch uit en heeft veel designelementen die typisch zijn voor Audi,” zegt Juan Manuel Diaz, teamleider Motorsport Design bij Audi. Het merk met de vier ringen rijdt de Dakar Rally in samenwerking met Q Motorsport. “Audi heeft altijd nieuwe en gewaagde wegen gekozen in het racen, maar ik denk dat dit een van de meest complexe auto’s is die ik ooit heb gezien,” aldus teambaas Sven Quandt. “Door de elektrische aandrijflijn moeten veel verschillende systemen met elkaar communiceren. Naast betrouwbaarheid, die voorop staat in de Dakar Rally, is dat de komende maanden de grootste uitdaging.” Quandt vergelijkt Audi’s Dakar-project met de eerste maanlanding. “Destijds wisten de ingenieurs niet echt wat er op hen af ging komen. Bij ons is dat vergelijkbaar. Als we het eerste Dakar-evenement uitrijden, vind ik dat al een succes.”
Het prototype van de Audi RS Q e-tron reed begin juli zijn eerste kilometers. Tot het einde van het jaar staan een intensief testprogramma en de eerste tests bij cross-country rally’s op de agenda. Andreas Roos: “De planning van dit project is extreem vol en uitdagend. Er zijn minder dan twaalf maanden verstreken sinds het project officieel van start ging. We moesten beginnen met de ontwikkeling terwijl de regelgeving voor voertuigen met alternatieve aandrijving nog niet eens rond was én we te maken hadden met de Corona-pandemie. Wat het team tot nu toe heeft bereikt, is uniek.”
Verder lezen over Audi
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive25.08.2023
Bayern spelers verkopen hun Audi’s
Automotive02.02.2023
Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist
Online04.11.2022
VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al
Hallo HolorideAutomotive25.10.2022
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas
nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideoAutomotive15.10.2022
Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone
Automotive12.09.2022
Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy
Automotive26.08.2022
Audi gaat meedoen aan de Formule 1
Pas vanaf 2026 en in eerste instantie als motorleverancierVerder lezen over Elektrisch rijden
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Automotive08.03.2024
Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril
Automotive06.03.2024
De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV
Hey, het is de General E!Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Verder lezen over Toekomst
Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology17.04.2024
AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024
Technology15.04.2024
Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje
Dit is HyperScout H.Technology15.04.2024
Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek
Quantum wordt de volgende techrevolutieTechnology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticTechnology27.03.2024
Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit
DC Business21.03.2024