Advertising14.10.2015

Zo krijg je wel aandacht voor je online reclame!


We kennen het allemaal: je speelt een spelletje op je smartphone en op je scherm springt ineens een advertentie in beeld die het volledige beeld overneemt of hinderlijk knippert en de aandacht van je beeld afleidt. We ergeren ons soms kapot aan vervelende reclame, die niet aansluit bij je behoeften of opgedrongen wordt aan je. Hoe zorg je er toch voor dat consumenten zich niet langer ergeren, maar wél aandacht willen geven aan je reclame?

AdReaction: Video Creative in a Digital World

Op 14 oktober bracht Millward Brown de resultaten van haar wereldwijde project “AdReaction Video” naar buiten. Hierin is gekeken naar het multiscreen gebruik en gedrag onder 13.500 consumenten (16-45 jarigen) uit 42 landen, waaronder Nederland. Met als doel om meer inzicht te krijgen in hoe, waar en waarom mensen video content bekijken en hier opvolgend, wanneer zij open staan voor reclame en welke benadering vervolgens het beste werkt op verschillende schermen (TV, PC/laptop, tablet, smartphone).

Video kijkgedrag

Nederlandse multiscreen gebruikers kijken gemiddeld ruim 2,5 uur per dag video content. De meeste tijd hiervan wordt nog altijd gespendeerd aan TV, maar we zien dat ook de digitale apparaten samen al goed zijn voor bijna 40% van het kijkgedrag.

afbeelding 1  video kijkgedrag
afbeelding 1 video kijkgedrag

Online is geen TV

Toch blijkt dat consumenten nog minder ontvankelijk zijn voor digitale advertenties dan dat ze dat zijn voor TV reclames. Waar al de helft van de mensen aangeeft dat zij negatief tegen reclames op TV aankijken, loopt dit aantal zelfs op tot driekwart van de mensen waar het reclames op smartphones betreft!

afbeelding 2 online is geen tv
afbeelding 2 online is geen tv

Ondanks dat consumenten tegenwoordig video’s op talloze schermen kunnen kijken, moeten online adverteerders zich er goed van bewust zijn dat voor online adverteren niet vanzelfsprekend dezelfde regels gelden als voor adverteren op TV. Context en mindset verschillen immers per kanaal. Hoe kun je als marketeer dan toch een weg vinden naar een effectief mediaplan en een creatieve aanpak die ook op tablet en smartphone de juiste snaar raakt?

Onze tips

  • Richt je targeting op interesses of (type) merken die consumenten zelf liken of volgen. Hier staan consumenten het meest open voor.
  • Gebruik reclames die consumenten kunnen skippen of zelf kunnen starten. Dit verhoogt de positieve attitude ten opzichte van de reclame aanzienlijk.
    Dit vraagt er wel om dat de impact al vanaf de eerste seconden gecreëerd moet worden, met andere woorden: dat de uiting de kracht moet hebben de kijker direct te betrekken.
  • Beloon consumenten voor hun tijd. Voor wat hoort wat: reclame-uitingen die de consument iets teruggeven hun tijd (bijvoorbeeld in de vorm van coupons, game-rewards) worden het beste gewaardeerd.
  • Last, but not least: gebruik humor! Consumenten hebben een aantal redenen om wél aandacht te besteden aan online reclame, humor blijkt de belangrijkste motivator.

Het gehele rapport is hier te bekijken.

[Afbeelding: © weedezign – Fotolia.com]

Verder lezen over Mobile Advertising

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Online uitgevers: opgelet! Later deze maand past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele bann...

Advertising06.02.2018

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’