De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De online advertentiemarkt is vorig jaar met 11,3 procent flink gegroeid naar een omzet van 1,6 miljard euro. Hiermee is het digital advertising dat traditionele mediatypen als tv, radio en print ver achter zich laat. De toename op het gebied van digitale advertentie-uitgaven vindt plaats over de hele breedte van de markt.
Zowel display- als search advertising groeien in 2016 met dubbele cijfers. Er is wel opvallende nieuwkomer: native advertising, dat van 39 miljoen euro naar 51 miljoen euro is gestegen. Een groei van maar liefst 31 procent. Zo blijkt uit de Online Ad Spend Study gehouden door Deloitte in opdracht van IAB Nederland.
Grootste aandeel voor search
Met de huidige groeicijfers (11,3 procent ten opzichte van 8 procent in 2015) zal online advertising naar verwachting in 2017 goed zijn voor een marktaandeel dat groter is dan alle andere mediakanalen tezamen.
Van alle online advertentiemogelijkheden groeide search verder door met 12 procent en krijgt daarmee een marktaandeel van 45 procent (755 miljoen euro). Search blijft hierdoor de grootste categorie in online advertising.
Maar het wordt op de voet gevolgd door display advertising met een marktaandeel van 41 procent (683 miljoen euro). De overige 14 procent is voor classifieds (vergelijkingssites en rubrieksadvertenties) met een omzet van 245 miljoen euro.
Content marketing
Dit jaar is native advertising, ofwel contentmarketing, voor het eerst als aparte categorie binnen display opgenomen. Met een groei van 31 procent ten opzichte van 2015 is native advertising goed voor 31 miljoen euro omzet.
Online video en social media
Ook de social media-uitgaven zijn in de afgelopen 2 jaar meer dan verdubbeld van 95 miljoen euro in 2014 naar 203 miljoen euro in 2016. En online video heeft zijn indrukwekkende groei behouden. Zo steeg de markt voor online video advertising in 2016 met 25 procent naar maar liefst 120 miljoen euro.
De voorspelling voor 2017
[Afbeelding: © Mathias Rosenthal – Fotolia.com]
Verder lezen over Digital
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023
Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!
Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeterenEvents07.04.2023
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals
Metaverse17.03.2023
Second Life komt als app uit op smartphones
Een tweede leven voor Second Life?Online23.02.2023
Toegankelijkheid: er is nog steeds werk aan de webwinkel!
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023