De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Google, Microsoft, maar ook Amazon, Taboola en mogelijk nog andere partijen betalen de eigenaar van Adblock Plus om advertenties op hun websites te deblokkeren. Zo weet de Financial Times te melden.
Adblock Plus is wereldwijd de populairste software voor het blokkeren van online advertenties. De deals, die vertrouwelijk zijn, maar wiens bestaan toch bevestigd is door de Financial Times, laten zien dat enkele van de grootste partijen uit de $120 miljard online advertising markt de opkomst (al bestaat het al jaren) van het blokkeren van advertenties zien als bedreiging voor hun inkomsten.
Adblock Plus is een browser extensie en is al meer dan 300 miljoen keer gedownload. De gratis dienst zegt op de eigen website dat het “annoying” banners, pop-ups en video advertenties blokkeert. Eyeo, het Duitse bedrijf achter Adblock Plus, zegt maandelijks meer dan 50 miljoen actieve gebruikers te hebben!
Het blokkeren van advertenties is een serieuze bedreiging voor internetdiensten die afhankelijk zijn van reclame/advertising inkomsten. Inmiddels zijn er ook enkele Duitse media groepen, waaronder RTL en ProSiebenSat.1 die een schadevergoeding eisen van Eyeo.
Google, Amazon, Mircrosoft
Google en Amazon willen niet reageren. Maar Microsoft, dat Bing search ads heeft laten deblokkeren zegt: ”
Microsoft will always give consumers choice when it comes to advertisements. We are committed to working with partners who share our vision for relevant, impactful brand interaction and respect the integrity of consumer choice.”
Eyeo verdient geld door het hebben van een ”
whitelist” van bepaalde advertenties die niet geblokkeerd worden. Sites kunnen aansluiten bij dit “acceptable ads” programma maar alleen als ze transparant zijn over wat een ad is.
Het whitelisting proces is gratis voor kleine websites en blogs, en Eyeo laat grotere partijen een fee betalen. Hoeveel dat is willen ze niet zeggen.
Maar een digitaal media bedrijf, wiens naam niet bekend is, zegt dat Eyeo een fee vraagt gelijk aan 30% van de inkomsten die gemaakt worden als de advertenties niet geblokkeerd worden.
Ad-blocking neemt toe
Het gebruik van ad-blocking software is het afgelopen jaar met 70% toegenomen, zo blijkt uit data van PageFair en Adobe. Er zijn zo’n 144 miljoen
actieve adblock gebruikers wereldwijd.
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Microsoft
Artificial Intelligence07.11.2024
Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie
Online04.11.2024
Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit
Er is een workaroundArtificial Intelligence31.10.2024
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit
Artificial Intelligence22.10.2024
Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot
Online11.10.2024
5 handige programma’s voor online samenwerken
Artificial Intelligence02.10.2024
Microsoft breidt zijn AI-hulp Copilot uit en zet Recall toch door
Artificial Intelligence01.10.2024
OpenAI is van plan om ChatGPT steeds duurder te maken
Artificial Intelligence17.09.2024
Microsoft Copilot komt met Pages: een ultiem samenwerkdocument
Verder lezen over Online Advertising
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Video29.05.2024