​Facebook wil advertentiefraude tijdens verkiezingen tegengaan met ansichtkaarten

​Facebook wil advertentiefraude tijdens verkiezingen tegengaan met ansichtkaarten

Vorig artikel Volgend artikel

Vorig jaar kwam naar buiten dat Facebook tijdens en rondom de Amerikaanse verkiezingen voor 100.000 dollar aan advertenties verkocht heeft aan ‘een duister Russisch bedrijf’ dat bekend staat om het verspreiden van pro-Kremlinpropaganda, zo wist de Washington Post destijds te melden.

Om te voorkomen dat zoiets nog een keer zal gebeuren heeft Facebook nu een bijzondere oplossing bedacht. Volgens Reuters gaat het bedrijf ansichtkaarten versturen naar het adres van adverteerders rondom nieuwe Amerikaanse verkiezingen. Dit om de aanwezigheid in de VS te kunnen verifiëren. En zo buitenlandse inmenging tegen te gaan.

Deze nieuweoude manier van verificatie is een laatste poging van Facebook om te reageren op alle kritiek van wetgevers, beveiligingsexperts en andere groepen die de verkiezingsintegriteit willen bewaken. Samen met andere sociale media heeft ook Facebook tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 niet kunnen ontdekken dat er gebruik werd gemaakt van het platform voor het verspreiden van desinformatie vanuit Rusland.

Ansichtkaart

Volgens Katie Harbath, hoofd policy programs, moet dit nieuwe plan in werking zijn voor de tussentijdse Congres verkiezingen in november. Het idee is dat als een advertentie een van de kandidaten benoemt je een kaart zal ontvangen op je thuisadres met daarop een code die je online zal moeten verifiëren.

Een 'interessante' keuze om te voorkomen dat ook buitenlanders verkiezingen kunnen financiering. Iets dat illegaal is in de VS.

19e eeuw

Hiermee keert Facebook, het grootste sociale netwerk, dat samen met CEO Mark Zuckerberg altijd voorop loopt als het gaat om innovatie en nieuwe technologie terug naar de 19e eeuw.

En of het gaat werken. Volgens Harbath zal het niet alles oplossen. Er zijn wel mogelijkheden te bedenken om dit systeem te foppen. Maar het is in ieder geval een teken dat Facebook weet dat het sociale netwerk uitgebuit kan worden en dat het bezig is om dit tegen te gaan.

Oktober 2017

In oktober 2017 hebben ze bovenstaande overigens al aangekondigd. Toen werd overigens niet aangegeven hoe het verificatieproces zou werken, dat weten we nu dus wel.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies