Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De eerste paar maanden met advertenties van een beperkt aantal klanten in Facebook Messenger zijn naar tevredenheid verlopen, dus wordt het tijd om het speelveld uit te breiden.
Als je geen idee hebt waar ik het over heb ben je daar heel binnenkort van genezen: de eerste testen in Australië en Thailand met advertenties in je Messenger-inbox was maar voor een heel beperkt publiek, maar ergens in augustus zul je ook vermoedelijk Messenger-berichten krijgen van bedrijven die je iets willen verkopen.
Het ziet er ongeveer hetzelfde uit als de gesponsorde posts op je timeline, maar dan tussen je berichten door. Als je op een advertentie klikt, word je doorgeleid naar de website van de adverteerder.
Facebook heeft bij het melden van de grotere uitrol van de advertenties wel nog een keer herhaald dat je berichten niet gemijnd gaan worden voor data om je daarna advertenties te laten zien van waar je over praat met je familie, vrienden en bekenden. Dat is dan nog één meevaller, maar het voelt wel een beetje als indringers in je inbox.
Het is echter de prijs die je betaalt voor het gebruiken van een gratis service. Facebook moet wel, want ze kunnen niet nóg meer advertenties in de tijdlijn van gebruikers laten zien zonder ze weg te jagen. Er is weinig plek meer over waar nog geen advertenties waren en Messenger was er daar één van.
Houdt niet op
De aandeelhouders van Faceboek willen groei zien, eindeloze groei, en dus is het vooral interessant om te zien waar Facebook hierna heen gaat. Er is letterlijk geen platform meer dat ze nog kunnen gebruiken om advertenties in te zetten, dus zou het kunnen dat er tóch meer advertenties op verschillende plekken komen te staan, totdat de extra inkomsten niet meer opwegen tegen de klagende (en vertrekkende) gebruikers.
Maar goed, dat is de toekomst. Laten we eerst even genieten van de advertenties in onze berichten-app die we tegen eind augustus kunnen verwelkomen. Met zijn 1,2 miljard samen moeten we Facebook toch de winter door kunnen helpen…
[Afbeeldingen © Daniel Berkmann – Fotolia]
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023