Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De eerste paar maanden met advertenties van een beperkt aantal klanten in Facebook Messenger zijn naar tevredenheid verlopen, dus wordt het tijd om het speelveld uit te breiden.
Als je geen idee hebt waar ik het over heb ben je daar heel binnenkort van genezen: de eerste testen in Australië en Thailand met advertenties in je Messenger-inbox was maar voor een heel beperkt publiek, maar ergens in augustus zul je ook vermoedelijk Messenger-berichten krijgen van bedrijven die je iets willen verkopen.
Het ziet er ongeveer hetzelfde uit als de gesponsorde posts op je timeline, maar dan tussen je berichten door. Als je op een advertentie klikt, word je doorgeleid naar de website van de adverteerder.
Facebook heeft bij het melden van de grotere uitrol van de advertenties wel nog een keer herhaald dat je berichten niet gemijnd gaan worden voor data om je daarna advertenties te laten zien van waar je over praat met je familie, vrienden en bekenden. Dat is dan nog één meevaller, maar het voelt wel een beetje als indringers in je inbox.
Het is echter de prijs die je betaalt voor het gebruiken van een gratis service. Facebook moet wel, want ze kunnen niet nóg meer advertenties in de tijdlijn van gebruikers laten zien zonder ze weg te jagen. Er is weinig plek meer over waar nog geen advertenties waren en Messenger was er daar één van.
Houdt niet op
De aandeelhouders van Faceboek willen groei zien, eindeloze groei, en dus is het vooral interessant om te zien waar Facebook hierna heen gaat. Er is letterlijk geen platform meer dat ze nog kunnen gebruiken om advertenties in te zetten, dus zou het kunnen dat er tóch meer advertenties op verschillende plekken komen te staan, totdat de extra inkomsten niet meer opwegen tegen de klagende (en vertrekkende) gebruikers.
Maar goed, dat is de toekomst. Laten we eerst even genieten van de advertenties in onze berichten-app die we tegen eind augustus kunnen verwelkomen. Met zijn 1,2 miljard samen moeten we Facebook toch de winter door kunnen helpen…
[Afbeeldingen © Daniel Berkmann – Fotolia]
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Online Advertising
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Video29.05.2024
YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker
Advertising10.04.2024