De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Nadat Google gisteren al aangaf dat het neppe nieuwssites zou gaan verbieden gebruik te maken van hun advertentienetwerk heeft Facebook daar achteraan ook aangekondigd dat ze harder zullen optreden tegen dat soort websites. Die mogen dan ook geen gebruik meer maken van de Facebook Audience Network advertenties en zo wordt een belangrijke bron van inkomsten voor die sites afgesneden. Goed initiatief, maar niet heel verrassend nadat Facebook al flink er van langs heeft gekregen in de nasleep van de Amerikaanse verkiezingen.
Invloed
Hoe hard Mark Zuckerberg het ook ontkent, Facebook zou een rol hebben gespeeld in de informatie die Amerikaanse kiezers tot zich hebben genomen, simpelweg omdat nieuwsberichten die geen enkele basis in de feiten hadden een hele hoge kijkdichtheid bereikten, waarna de correcties met de echte feiten door bijna niemand gezien werden. Nep-nieuws is heel gevaarlijk, zeker als – zo blijkt nu – een groot gedeelte van de mensen alleen maar op Facebook kijkt om te zien wat er nog gaande is in de wereld en gewoon kijken wat er trending is of langskomt in hun tijdlijn.
Clickbait
Hetzelfde geldt trouwens voor Google News, want ook daar kwamen recent koppen naar boven drijven die gewoon verzonnen waren en we weten allemaal hoe vaak er gegoogeld wordt voor een second opinion als we het ‘antwoord’ op onze vraag hebben. Het grote probleem zit ‘m er in dat gebruikers, zeker op Facebook, gewoon klikken op een interessante kop. Als er niemand aan de achterkant zit die checkt of het wel klopt en onwaarheden de kop indrukt gaat het al snel mis. Voor de goede orde: vrijheid van meningsuiting betekent niet dat iedereen maar van alles kan verzinnen en de wereld laten rondgaan omdat het lekker bekt. De andere kant van het verhaal is dat Facebook helemaal niet de hoeder van de waarheid wil zijn, maar het liever aan de gebruikers overlaat om te voorkomen dat Facebook straks beschuldigd wordt van het sturen van het nieuws. Damned if you do, damned if you don’t.
Post-feitelijk
De conversatie over welk nieuws je nog kunt vertrouwen blijft een hele lastige. Veel mensen zitten inmiddels al gewoon in het kamp ‘ik vertrouw geen enkel nieuws meer’ en als je ziet hoe vaak de algoritmes van de verschillende partijen die zorgen dat we online zien wat er gebeurt het mishebben de laatste tijd kun je het ze nog nauwelijks kwalijk nemen ook. De consequentie daarvan is echter wel dat we de kans lopen om in een post-feitelijke maatschappij komen te leven, waar het helemaal niet meer uitmaakt of iets waar is of niet. Waar je ook in gelooft, dat moet een toekomst zijn die je niet wilt, dus laten we hopen dat de search- en share-giganten dit wel binnenkort gaan oplossen. In elk geval voor de verkiezingen in Nederland beginnen.
[Afbeelding © kentoh – Fotolia]
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Google
Online02.05.2024
Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024