De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Nadat Google gisteren al aangaf dat het neppe nieuwssites zou gaan verbieden gebruik te maken van hun advertentienetwerk heeft Facebook daar achteraan ook aangekondigd dat ze harder zullen optreden tegen dat soort websites. Die mogen dan ook geen gebruik meer maken van de Facebook Audience Network advertenties en zo wordt een belangrijke bron van inkomsten voor die sites afgesneden. Goed initiatief, maar niet heel verrassend nadat Facebook al flink er van langs heeft gekregen in de nasleep van de Amerikaanse verkiezingen.
Invloed
Hoe hard Mark Zuckerberg het ook ontkent, Facebook zou een rol hebben gespeeld in de informatie die Amerikaanse kiezers tot zich hebben genomen, simpelweg omdat nieuwsberichten die geen enkele basis in de feiten hadden een hele hoge kijkdichtheid bereikten, waarna de correcties met de echte feiten door bijna niemand gezien werden. Nep-nieuws is heel gevaarlijk, zeker als – zo blijkt nu – een groot gedeelte van de mensen alleen maar op Facebook kijkt om te zien wat er nog gaande is in de wereld en gewoon kijken wat er trending is of langskomt in hun tijdlijn.
Clickbait
Hetzelfde geldt trouwens voor Google News, want ook daar kwamen recent koppen naar boven drijven die gewoon verzonnen waren en we weten allemaal hoe vaak er gegoogeld wordt voor een second opinion als we het ‘antwoord’ op onze vraag hebben. Het grote probleem zit ‘m er in dat gebruikers, zeker op Facebook, gewoon klikken op een interessante kop. Als er niemand aan de achterkant zit die checkt of het wel klopt en onwaarheden de kop indrukt gaat het al snel mis. Voor de goede orde: vrijheid van meningsuiting betekent niet dat iedereen maar van alles kan verzinnen en de wereld laten rondgaan omdat het lekker bekt. De andere kant van het verhaal is dat Facebook helemaal niet de hoeder van de waarheid wil zijn, maar het liever aan de gebruikers overlaat om te voorkomen dat Facebook straks beschuldigd wordt van het sturen van het nieuws. Damned if you do, damned if you don’t.
Post-feitelijk
De conversatie over welk nieuws je nog kunt vertrouwen blijft een hele lastige. Veel mensen zitten inmiddels al gewoon in het kamp ‘ik vertrouw geen enkel nieuws meer’ en als je ziet hoe vaak de algoritmes van de verschillende partijen die zorgen dat we online zien wat er gebeurt het mishebben de laatste tijd kun je het ze nog nauwelijks kwalijk nemen ook. De consequentie daarvan is echter wel dat we de kans lopen om in een post-feitelijke maatschappij komen te leven, waar het helemaal niet meer uitmaakt of iets waar is of niet. Waar je ook in gelooft, dat moet een toekomst zijn die je niet wilt, dus laten we hopen dat de search- en share-giganten dit wel binnenkort gaan oplossen. In elk geval voor de verkiezingen in Nederland beginnen.
[Afbeelding © kentoh – Fotolia]
Verder lezen over Facebook
Social Media03.12.2024
Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024