Advertising08.02.2022

AP: stop met online volgen bezoekers voor advertenties


Je kent het wel, je bezoekt een website met informatie over kattenvoer, zonnebrillen of een nieuwe auto en vervolgens word je online dagenlang ‘gestalkt’ met advertenties van Purina, Kittekat, Ray-Ban, Silhouette, Volvo, Hyundai en andere fabrikanten of aanbieders van kattenvoer en zonnebrillen. De Autoriteit Persoonsgegevens stelt nu dat het aanbieden van advertenties gebaseerd op het bezoekgedrag in strijd is met de Europese Wetgeving. Daarom dringt de AP er bij Nederlandse websites op aan hier meteen mee te stoppen, zo meldt de autoriteit tegenover het FD.

Toestemming via pop-ups en cookie-meldingen

Het advertentiesysteem dat aan de basis hiervan ligt is ontwikkeld door het Amerikaanse Interactive Advertising Bureau, IAB, de vakorganisatie die industriestandaards ontwikkeld voor de online advertentiebranche. Geschat wordt dat ruim driekwart (80%) van alle Europese websites gebruik maakt van het IAB-systeem.

Let wel, gebruikers moeten websites die het systeem inzetten expliciet toestemming geven om, gebaseerd op hun sufgedrag, advertenties aan te bieden. Dat gebeurt via zogenoemde pop-up meldingen die we ook kennen van de cookie-instellingen. Als je daar toestemming geeft, dan mogen de verschillende partijen jou dus met advertenties bestoken op basis van je surfgedrag. Op zich is dat prima geregeld. Het feit dat heel veel mensen vaak zonder er verder bij na te denken op ‘OK’ of ‘Alle cookies toestaan’ klikken is natuurlijk geen reden om vervolgens te roepen dat het systeem onwettig zou zijn. Gebruikers hebben ook een eigen verantwoordelijkheid om te letten op waar zij allemaal wel of geen toestemming voor geven.

Fout bij IAB

Toch is er volgens de AP en andere privacy waakhonden, bij IAB iets goed mis gegaan, zo stelt het FD. De IAB blunderde bij de verwerking van de data met betrekking tot de voorkeur van gebruikers, het al dan niet geven van toestemming voor het volgen van hun surfgedrag. De fout die gemaakt werd leidde ertoe dat de verzamelde data gekoppeld werd met een cookie van het IAB. Daardoor was de betreffende informatie tot de betreffende persoon te herleiden.

De zaak tussen de Belgische privacy waakhond en het IAB loopt nog. Vorige week is een eerste boete aan het IAB uitgedeeld omdat de gebruikte methode voor het volgen van online bezoekers in strijd is met de privacywetgeving. Daarnaast moet het IAB de herleidbare data uit haar systemen verwijderen. Naar aanleiding van deze ontwikkelingen heeft de Nederlandse Auoriteit Persoonsgegevens nu dus besloten alle websites die het IAB-systeem gebruiken geadviseerd daar onmiddellijk mee te stoppen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’