Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads


Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar. Zo is er de gedachte dat bij intensief gebruik van AI je meer en meer de zoekmachine van Google kunt overslaan. Dat betekent voor adverteerders minder (ruwe) traffic op hun redelijk kostbare aangekochte ads en voor Google aanzienlijk minder inkomsten. De stelling dat AI een forse impact heeft op de werking van Google Ads is eigenlijk ook een vraag.

Wie zich bezighoudt met dergelijke vragen weet dat als er een ‘negatieve’ kant zit aan iets nieuws wat disruptief lijkt, er altijd voldoende opportuniteiten ontstaan om er ook positief naar te kijken. Immers AI (Artificial Intelligence) biedt Google ook de kans om Google Ads te transformeren. Met behulp van AI-algoritmen moet Google ook in staat zijn om gebruikersgegevens beter te kunnen analyseren en hierdoor nog meer gerichte advertenties weer te geven, waardoor de hoogste kans om te converteren sterk kan verbeteren.

Betere resultaten voor de gebruiker, voor de adverteerder en voor Google, waarschijnlijk dan wel tegen een hogere prijs want het businessmodel moet zich aanpassen naar de beurswaarde van het bedrijf. Voor een sterk verbeterde ROI (Return on Investment) is dat allemaal wel te verdedigen. Je betaalt meer, krijgt wat minder maar wel veel beter.

Wat zijn de effecten van meer AI en minder Google?

Voor adverteerders moet AI in staat zijn om realtime veilingen te analyseren en biedingen te optimaliseren voor een hoger rendement voor advertentie-impressies. AI zou in staat moeten zijn om handmatig bieden te elimineren. Dit zou tot een win-win moeten leiden. Ik besef dat een strategie veel verder gaat dan alleen bieden, maar eenmaal in het proces als campagne-keuzes zijn gemaakt is dit wel het effect.

AI moet verder in staat zijn om dynamische advertenties te creëren die zijn afgestemd op de interesses en zoekgedrag van iedere individuele gebruiker. Ook dit komt alleen maar ten goede van click-through rates (CTR’s) en conversies. Op basis van deze nieuwe data moeten advertenties ook met behulp van AI-campagnes veel efficiënter te optimaliseren zijn. Aan de gebruikerskant is dit pure winst omdat online advertenties nu veel te vaak misleidend zijn. Bijvoorbeeld door misbruik te maken van merken in de context van een concurrerend merk.

Misschien is AI zelfs wel de redding van online advertising, al is dit nu nog te vroeg om dat te kunnen bepalen omdat alles nog volop in ontwikkeling is. Daarnaast zijn er ook andere uitdagingen.

De uitdagingen: dataprivacy, ethiek en transparantie

De grootste beer op de weg is natuurlijk privacy, al ben ik van mening dat je die op sommige vlakken gewoon moet opgeven. Dat is een onderwerp op zich, maar het opgeven van een deel van je privacy kan ook tot verbetering leiden. Het gebruik van van jouw gebruikersgegevens voor AI-gestuurde targeting is een keuze. Belangrijk daarin is dat adverteerders transparant zijn over hoe ze jouw gegevens gebruiken en hoe deze op een verantwoorde en beveiligde manier worden verwerkt.

Op het gebied van ethiek is het nog onduidelijk in welke mate AI om kan gaan met advertenties te maken die gericht zijn op kwetsbare groepen of die desinformatie verspreiden. Het beste is als hiervoor in ieder iets van regelgeving gaat komen die transparant, kort en helder is.

Ondanks deze uitdagingen heeft AI zeker de potentie om Google Ads te transformeren tot een krachtiger platform, mits het allemaal ook transparant wordt. Op dit moment zal het voor de meeste adverteerders moeilijk zijn om te begrijpen hoe AI-algoritmen uiteindelijk hun beslissingen nemen. Je gaat immers zonder enig inzicht nog niet zomaar de controle over advertentiecampagnes weggeven.

Het effect van AI op zoekgedrag en AdWords-vertoningen is complex

Het is duidelijk dat AI een grote invloed zal krijgen op Google Ads. Het is belangrijk dat adverteerders op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen in AI en deze op een doordachte manier kunnen gaan gebruiken om hun advertentiecampagnes te optimaliseren.

Naast alle genoemde punten is het ook belangrijk om te beseffen dat AI nog steeds in ontwikkeling is. De impact van AI op zoekgedrag in Google wat direct betrekking heeft op het aantal de kwaliteit van AdWords-vertoningen zal in de loop van de tijd zeker veranderen naarmate de technologie zich steeds verder ontwikkelt. Daarbij is het ook van belang dat de gebruiker wordt geïnformeerd over hoe zoekresultaten op beide platformen tot stand komen. De complexiteit zal immers alleen nog maar toenemen en dan is het een uitdaging om transparant te blijven.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Google

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Er zijn nieuwe emoji voor dit jaar gepresenteerd. Eén van de sterren van de show is… een dorre boom met kale takken.

Online17.07.2024

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google zou de grootste startup-acquisitie ooit zijn voor een bedrag van 23 miljard dollar. 

Cybercrime15.07.2024

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Op Android doet de app dit al jaren, maar nu krijgt Apple die mogelijkheid eindelijk ook. 

Mobile12.07.2024

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

AI-app Claude is nu beschikbaar op je smartphone 

Claude. Niet de zanger van dat catchy half-Franse nummer, maar de kunstmatige intelligentie-tool.

Online17.07.2024

AI-app Claude is nu beschikbaar op je smartphone 

YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music

AI wordt onder andere omarmd door YouTube Music, dat nu door kunstmatige intelligentie samengestelde afspeellijsten ondersteunt. 

Online16.07.2024

YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music

Robotchirurgen verrichten meer dan 400 succesvolle hartoperaties

Van de 400 operaties die ze hebben verricht is er 98 procent volledig  goed gegaan. Leg je hart in robothanden.

Technology10.07.2024

Robotchirurgen verrichten meer dan 400 succesvolle hartoperaties

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
Dit is de nieuwe OPPO Reno12 Series

De langverwachte OPPO Reno12 Series is vanaf vandaag verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Met de Reno12 en de Reno12 Pro introduceert OPPO twee gloednieuwe AI-telefoons met verschillende functies die de productiviteit en creativiteit verbeteren.

Mobile03.07.2024

Dit is de nieuwe OPPO Reno12 Series

Straks heb je elke dag een originele profielfoto op WhatsApp

Een Lensa-achtige functie komt nu van Meta zelf naar WhatsApp. Zo heb je elke dag een originele profielfoto, als je dat wil natuurlijk.

Social Media02.07.2024

Straks heb je elke dag een originele profielfoto op WhatsApp

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Meta labelde allerlei posts die niet AI waren wel als kunstmatige intelligentie. Daar waren de daadwerkelijke fotografen niet over te spreken.

Social Media02.07.2024

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Verder lezen over Online Advertising

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november